5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!
Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro práci s předškoláky. Načerpejte další dávku aktivit vyzkoušených v praxi i v tomto článku vycházejícím z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - LÉTO.

Vychovávat děti k úctě k přírodě, učit je nacházet při toulkách přírodou každodenní zázraky, které se zde odehrávají, je důležité už od útlého věku. V následujícím článku přinášíme několik dramatických i environmentálních her, které děti seznámí nejen s letní přírodou, ale stanou se jejími přímými účastníky.

 

Běž za vůní léta: rozehřívací honička

Rozdáme dětem šátečky fialové a bílé barvy. Každá barva představuje jednu vůni. Fialová fialkovou, bílá heřmánkovou. Děti v roli vůní běhají ladně prostorem, pohyb podbarvíme hudebním doprovodem. Na signál (zvoneček) se vůně začnou
prolínat, spojují se do dvojic, trojic, čtveřic podle toho, kolikrát na zvoneček cinkneme. Děti prožívají příjemný pocit, ladně se pohybují, ale zároveň se musejí soustředit na zvukové signály, které se v průběhu hry několikrát změní.

 

Co by se stalo, kdyby…ovce pasoucí se na louce ztratily své zvonce zavěšené na krku?

Podáváme si mezi sebou zvoneček a společně přemýšlíme a hledáme odpověď na zadanou otázku. Následuje přednes básně z knihy M. Hanáka „Dětem“.

 

Ovce

Šly tudy ovce,

ztratily zvonce

do trávy na stráni.

Každý ten zvonek

našel si stonek

a modře vyzvání.

 

Rozhodíme do pomyslné trávy polovinu zvonečků (modrých šátečků), než je dětí ve třídě. Kdo si zvoneček našel, honem k sobě hledá kamaráda, který bude jeho stonkem. Dvojice se chytí za ruce a modře vyzvání – mávají modrými šátky,
tančí a zpívají písničku „Travička zelená“ nebo „Slyšíte, jak zvonky zvoní“ (J. Kratochvíl). Hru několikrát opakujeme, aby každé dítě mohlo být jak zvonečkem, tak i stonkem.

 


Co by se stalo, kdyby… nám oči uletěly, co kdyby se staly motýly nebo vlaštovkami?

„Stačí chtít a půjde všechno,“ řekly si oči. A ráno nad loukou poletovala samá paví očka.

Paví oko

Letělo paví oko,

letělo převysoko,

přes řeku, přes horu,

dolů a nahoru,

přes lesy, přes palouky

a hledá sladké louky. (K. Černý)

 

Paví očka – pohybová etuda

Běháme, máváme křídly, usedáme do podřepu a zase se zvedáme a rozhlížíme se kolem sebe. Na zvolání učitelky „Ticho!“ se zastavujeme. Komu položí učitelka otázku, ten odpoví, co v roli očí vidí.

 

Protiklad

Co tvoje oči nevidí? Kdo je na louce téměř slepý? A proč nic nevidí? (krtek)

Podíváme se na pomyslnou louku očima veselýma, uplakanýma, zamračenýma, smutnýma.

Pokládáme dětem otázky: Kdy jsou tvé oči veselé, smutné, uplakané, zamračené? Co na louce vidíš očima smutnýma – veselýma, uplakanýma – rozesmátýma? Jaké oči má louka, nebe, studánka na kraji louky? Jaké oči má polévka na
tvém talíři, páv na svém ocasu, maminka na své roztržené hedvábné punčoše?

Když si louka obleče květovanou zástěrku, je jasné, že se blíží léto. Na příchod léta se louky připravují dlouho dopředu. Chovají si v zemi svá květinková semínka. Hýčkají je, kolébají, až z malých semínkových miminek vyrostou krásně barevné květiny. Každá na sebe upozorňuje svojí barvou i vůní. To se potom říká, že si louky oblékly květované zástěrky. Každá louka je na svoji zástěrku patřičně pyšná. Dovolí mráčkům, aby ji zalévaly, a včeličkám, aby ji opylovaly. Sluníčku, aby ji zahřívalo. Není toho málo.

 

Zástěrky – scénka:

Zástěrky visí připevněny kolíčky na napnuté prádelní šňůře.

1. zástěrka: Já jsem zástěrka Kopretinková. Dobrý den!

2. zástěrka: Já se jmenuji Zvonková! Dobrý den! My se trochu známe, bydlíme kousek od lesa. Támhle!

1. zástěrka: Já jsem z louky Pod lesem.

2. zástěrka: Já jsem z louky U potůčku. Pojďme, podáme si ručku a půjdeme na výlet.

1. zástěrka: Teď?

2. zástěrka: No třeba hned!

 

Zástěrky jdou na společný výlet, ve vyprávění pokračují děti. Dvojice dětí si vybere dvě zástěrky, které si začnou mezi sebou povídat. Vzájemně mezi sebou rozvíjejí jednoduchý dialog. Nejprve se vzájemně představí, pohladí se, usmějí
se na sebe, podají si ruku a začnou si mezi sebou povídat. Dvojice dětí se střídají postupně za sebou tak, jak samy budou chtít.

Varianta – vztahy věcí (zástěrek) mezi sebou – rozvíjení dialogu: Zástěrky visí na prádelní šňůře a povídají si mezi sebou. Na kterou louku patří, kdo je včera navštívil, o čem si povídaly, čím hosty pohostily, co nového se na louce přihodilo, kdo se komu líbí, jak se kdo ke komu chová, jak se oblékly na módní přehlídku.

 

Léto, vítej k nám – práce v kooperativních skupinách

Rozdělíme děti do několika skupin, každá skupina vybere ze svého středu jedno z dětí a ozdobí ho jako rozkvetlou louku. K dispozici máme sukýnky, šátečky, stuhy, květinové věnečky, korále, náramky apod.

Hotové děti se posadí kolem velkých obručí, ve středu stojí ozdobené dítě – květinková víla nebo panáček. Postupně vstupuje na přehlídkové molo, prochází se a otáčí tak, aby ho bylo vidět ze všech stran, uklání se a odchází ke své skupině. V závěru si módní přehlídku společně zhodnotíme a zatancujeme si taneček „Léto, vítej k nám“ (melodie je z písně „Jaro, vítej k nám“ od J. Kratochvíla, slovo „jaro“ vyměníme za „léto“).

Léto léto přišlo k nám,

zdobí louku včeličkám.

Písničku o létu znám,

léto, vítej k nám.

A já velkou radost mám,

pro sebe ji nenechám,

létu píseň zazpívám,

léto, vítej k nám.


Povídáme si s dětmi, rozvíjíme dialog: Někdy si od louky půjčují jména i lidičky, vesničky a uličky, co v nich bydlíme. Možná že je ve vašem okolí také nějaká vesnička, která svým jménem připomíná, co kde roste. Dokážete si na takové názvy vzpomenout? Dokážete si sami vymyslet jméno pro svou louku, zahradu, třídu nebo i pro vás samotné? (Například obce Zvonková, Kvítkov, Heřmaň, Kopřivnice…, ulice Kopretinová, Liliová, Jetelová, Luční…, křestní jména Růžena, Jiřina…, příjmení Kopřivovi, Jírovcovi, Kaštánkovi…).

 

Vesničky

Kuklíkov a Koniklece

vesničky jsou tady přece.

Od květinek jména mají,

to ví všichni v celém kraji.

Mnohé naše vesničky

jsou voňavé kytičky.

Od květinek jména mají,

to ví všichni v celém kraji. (E. Štanclová)

 

Vytvoříme z různě velkých krabic a krabiček vlastní vesničky, kterým dáme jméno a budeme si je dotvářet různým doplňkovým materiálem podle fantazie dětí. Vesničky nám posloužím k různým tvořivým i námětovým hrám.

 

Výtvarné činnosti

Pomůcky: tiskátka, textilní barvy, zástěrky, molitanové podložky jednobarevné postýlky, molitanové květinky a motýlci, lze je nahradit papírovými, vyrobenými razidly, velké lahve od okurek, velké kruhy vystřižené z balicího papíru,
provázky, temperové barvy a štětce.

1. Zástěrky pro rozkvetlé louky (individuální tvoření) – tisk na látku tiskátky ve tvaru kytiček, broučků, motýlků textilními barvami – módní přehlídka. Textil můžeme nahradit papírovými zástěrkami.

2. Postýlky pro včely a motýlky (skupinová práce) – hra s molitanovými květinkami a motýlky, které děti seskupují do určitých obrazců na pěnové podložky – sestavování volné kompozice.

3. Vůně louky (hra s barvami) – míchání barev (vůní), nanášení barev na papír potřený klovatinou nebo vařeným škrobem, pozorování prolínání barev do sebe. Jakou vůni jsme vykouzlili? Fialkovou, heřmánkovou, violkovou, mateřídouškovou,
vůni vody, deště, hlíny z krtkova klobouku.

4. Klobouky pro louky (individuální malování a tvoření) – na balicí papír obkreslíme kruh např. podle veliké poklice. Kruh vystřihneme a namočíme do vody, ještě vlhký položíme na hrdlo sklenice, vytvarujeme do tvaru klobouku,
hrdlo omotáme provázkem (gumičkou) a necháme zaschnout. Tuto činnost provádíme s dětmi individuálně při hrách. Mokré klobouky necháme uschnout, následně je pomalujeme barvami – vytváříme květ rostlinky, který necháme
uschnout. S hotovými kloboukovými květy zdobíme louku i sami sebe. Děti si s nimi mohou hrát na módní přehlídku, na luční víly apod.

Obměna: Nafoukneme balonky ve tvaru kapky – nahoře je širší, dolů se zužuje. Na balonku vytvoříme tvar zvonku.

5. Květinkové vesničky (individuální tvoření z papírových krabic a válečků) – nejprve si předem nashromáždíme množství různých krabiček od potravin a válečků od papírových utěrek, toaletního papíru apod. Děti krabičky omalují zelenými barvami, na které po zaschnutí nalepují různé květinky vystřižené z barevného papíru nebo z květinových dárkových papírů. Vznikne nám tak květinová papírová stavebnice, se kterou si děti mohou kdykoli libovolně pohrát.

 


Aktivity pocházejí z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - LÉTO, kterou lze v e-shopu Dobrá škola pořídit také jako e-knihu.

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3270

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka