6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při podpoře žáků s SVP. Pojďme se blíže seznámit s nástroji a tipy, které slouží při podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - a to tak, aby jich účinně využívali.

 

 

 

Při péči o žáka s SVP je klíčové vytvářet vztah důvěry a partnerství mezi rodiči a školou. K tomu může velmi napomoci právě třídní učitel svým empatickým přístupem a otevřenou komunikací se žáky i rodiči. Rodiče potřebují školu jako vzdělávací instituci, škola potřebuje rodinu, která podporuje svoje dítě, proto by mělo být jejich působení na dítě/žáka v souladu.

 

 

Na kvalitu vztahu "učitel – rodič" má vliv:

 

• Společně s rodiči domluvené podmínky a způsoby vzdělávání jejich dítěte (IVP, popř. PLPP) a jejich oboustranné dodržování, předem domluvená spolupráce s asistentem pedagoga, nastavený motivační (odměnový) systém pro žáka (zvl. v případě žáků s PAS, ADHD apod.). Podle legislativy musí být rodiče o všem informováni a podepisují tzv. informovaný souhlas nejen v ŠPZ, ale i ve škole.

 

• Efektivita a rychlost vzájemně poskytovaných informací (zajištěna každodenní komunikací mezi asistentem pedagoga a rodiči), což je v době elektronické komunikace možné. Rodič se nesmí bát oslovit třídního učitele i ostatní pedagogy. Ti naopak vybízejí ke komunikaci, je na ně snadný kontakt. Jen otevřená a pravidelná komunikace může vyřešit mnoho problémových situací.

 

• Pravidelný kontakt mezi poradenskými pracovníky školy a rodiči. Rodiče potřebují nejen podrobné informace o chování a průběhu vyučování (od asistenta pedagoga, učitelů), ale i oni potřebují instrukce, např. k úpravě domácí přípravy, úpravě volnočasových aktivit. Rodiče budou lépe respektovat instrukce poradenských pracovníků a učitelů, když jim budou rozumět, vzájemná důvěra opět pomáhá.

 

 

Jak podpořit žáka s SVP?

 

Vždy jde o vztah žák – učitel – rodič. Pokud na některé straně komunikace vázne, snadno se utvoří problém. U žáků s SVP toto platí snad ještě více, než u jiných. Třídní učitel by měl mít s rodiči žáka takový vztah, aby se stal prvním, koho v případě potřeby rodiče kontaktují. Kontakt s třídním učitelem je důležitý, neboť třídní učitel je nejblíže svým žákům a obvykle se nejdříve dozvídá o problému (individuálním, či vztahovém), stojí na počátku zavádění podpůrných opatření, pomáhá při jejich realizaci, bez jeho postřehů si neumíme představit vyhodnocování podpory.

 

Tipy pro třídní učitele:

 

1. Realizovat úvodní třídní schůzky, kde se představí všem rodičům a nastaví si s nimi otevřený způsob komunikace, důležité je ubezpečit rodiče o tom, že mají s učitelem společný zájem, a to spokojené a vzdělané dítě/žáka, vhodné je určit čas pro individuální konzultace (třídní schůzky jednou za čtvrtletí mohou být málo).

 

2. Osobně představit poradenské pracovníky školy, seznámit rodiče s tím, kde je najdou a kdy se na ně mohou obracet. Plán poradenských služeb školy (ŠPP) by ostatně měl být uveřejněn na stránkách školy.

 

3. Seznámit rodiče s postupem, jak nejúčinněji komunikovat – nejprve se obracet na třídního učitele, který buď řeší problém sám, popřípadě s kolegy (výsledkem může být PLPP), samozřejmě s možností konzultace s poradenským pracovníkem ŠPP. Tím se přirozeně přidává k řešení poradenský pracovník školy.

 

4. Upozornit, že rodiče mohou vždy individuálně konzultovat s poradenskými pracovníky školy (ŠPP) i školského poradenského zařízení (ŠPZ).

 

5. Plánovat a realizovat třídnické hodiny pro žáky, protože při běžné výuce mnohdy nebývá čas na vztahové problémy a práci s klimatem třídy. Třídnické hodiny si vede třídní učitel sám nebo s poradenským pracovníkem školy (školním psychologem, metodikem prevence).

 

6. V případě krizových situací neváhat a rychle realizovat krizovou intervenci. K ní je nejlépe přizvat poradenské zařízení ŠPZ, aby byla zabezpečena co nejvyšší míra objektivity.

 

 

Na závěr bychom rádi popřáli třídním učitelům, aby porozuměli všem potřebám svých žáků (bez průběžného vzdělávání to asi nepůjde), poskytovali bezpečné prostředí pro všechny svoje žáky, prostředí, kde bude vládnout atmosféra důvěry a tolerance, kde budou žáci vzájemně spolupracovat. Jen tak se budou moci naplňovat principy společného vzdělávání, jak je formuloval anglický psycholog P. Farrell, tedy:

 

akceptace (všichni žáci budou přijímáni jako plnohodnotní členové školy bez „litujícího“ postoje, a to všemi pedagogickými pracovníky i žáky)

 

participace (všichni žáci se aktivně účastní všech činností podle svých možností bez jakékoli segregace)

 

úspěch všech (všichni žáci zaznamenají na výstupu vzdělávání posun – tedy úspěch)

 


V článku byly použity ukázky z publikace
Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Autorem kapitoly je Miroslav Vosmik.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Jak budovat dobrý vztah s rodiči žákůLíný učitel: Cesta pedagogického hrdinyRozšiřující nápravná cvičení: Český jazyk a literatura

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6121

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka