6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při podpoře žáků s SVP. Pojďme se blíže seznámit s nástroji a tipy, které slouží při podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - a to tak, aby jich účinně využívali.

 

 

Při péči o žáka s SVP je klíčové vytvářet vztah důvěry a partnerství mezi rodiči a školou. K tomu může velmi napomoci právě třídní učitel svým empatickým přístupem a otevřenou komunikací se žáky i rodiči. Rodiče potřebují školu jako vzdělávací instituci, škola potřebuje rodinu, která podporuje svoje dítě, proto by mělo být jejich působení na dítě/žáka v souladu.

 

 

Na kvalitu vztahu "učitel – rodič" má vliv:

 

• Společně s rodiči domluvené podmínky a způsoby vzdělávání jejich dítěte (IVP, popř. PLPP) a jejich oboustranné dodržování, předem domluvená spolupráce s asistentem pedagoga, nastavený motivační (odměnový) systém pro žáka (zvl. v případě žáků s PAS, ADHD apod.). Podle legislativy musí být rodiče o všem informováni a podepisují tzv. informovaný souhlas nejen v ŠPZ, ale i ve škole.

 

• Efektivita a rychlost vzájemně poskytovaných informací (zajištěna každodenní komunikací mezi asistentem pedagoga a rodiči), což je v době elektronické komunikace možné. Rodič se nesmí bát oslovit třídního učitele i ostatní pedagogy. Ti naopak vybízejí ke komunikaci, je na ně snadný kontakt. Jen otevřená a pravidelná komunikace může vyřešit mnoho problémových situací.

 

• Pravidelný kontakt mezi poradenskými pracovníky školy a rodiči. Rodiče potřebují nejen podrobné informace o chování a průběhu vyučování (od asistenta pedagoga, učitelů), ale i oni potřebují instrukce, např. k úpravě domácí přípravy, úpravě volnočasových aktivit. Rodiče budou lépe respektovat instrukce poradenských pracovníků a učitelů, když jim budou rozumět, vzájemná důvěra opět pomáhá.

 

 

Jak podpořit žáka s SVP?

 

Vždy jde o vztah žák – učitel – rodič. Pokud na některé straně komunikace vázne, snadno se utvoří problém. U žáků s SVP toto platí snad ještě více, než u jiných. Třídní učitel by měl mít s rodiči žáka takový vztah, aby se stal prvním, koho v případě potřeby rodiče kontaktují. Kontakt s třídním učitelem je důležitý, neboť třídní učitel je nejblíže svým žákům a obvykle se nejdříve dozvídá o problému (individuálním, či vztahovém), stojí na počátku zavádění podpůrných opatření, pomáhá při jejich realizaci, bez jeho postřehů si neumíme představit vyhodnocování podpory.

 

Tipy pro třídní učitele:

 

1. Realizovat úvodní třídní schůzky, kde se představí všem rodičům a nastaví si s nimi otevřený způsob komunikace, důležité je ubezpečit rodiče o tom, že mají s učitelem společný zájem, a to spokojené a vzdělané dítě/žáka, vhodné je určit čas pro individuální konzultace (třídní schůzky jednou za čtvrtletí mohou být málo).

 

2. Osobně představit poradenské pracovníky školy, seznámit rodiče s tím, kde je najdou a kdy se na ně mohou obracet. Plán poradenských služeb školy (ŠPP) by ostatně měl být uveřejněn na stránkách školy.

 

3. Seznámit rodiče s postupem, jak nejúčinněji komunikovat – nejprve se obracet na třídního učitele, který buď řeší problém sám, popřípadě s kolegy (výsledkem může být PLPP), samozřejmě s možností konzultace s poradenským pracovníkem ŠPP. Tím se přirozeně přidává k řešení poradenský pracovník školy.

 

4. Upozornit, že rodiče mohou vždy individuálně konzultovat s poradenskými pracovníky školy (ŠPP) i školského poradenského zařízení (ŠPZ).

 

5. Plánovat a realizovat třídnické hodiny pro žáky, protože při běžné výuce mnohdy nebývá čas na vztahové problémy a práci s klimatem třídy. Třídnické hodiny si vede třídní učitel sám nebo s poradenským pracovníkem školy (školním psychologem, metodikem prevence).

 

6. V případě krizových situací neváhat a rychle realizovat krizovou intervenci. K ní je nejlépe přizvat poradenské zařízení ŠPZ, aby byla zabezpečena co nejvyšší míra objektivity.

 

 

Na závěr bychom rádi popřáli třídním učitelům, aby porozuměli všem potřebám svých žáků (bez průběžného vzdělávání to asi nepůjde), poskytovali bezpečné prostředí pro všechny svoje žáky, prostředí, kde bude vládnout atmosféra důvěry a tolerance, kde budou žáci vzájemně spolupracovat. Jen tak se budou moci naplňovat principy společného vzdělávání, jak je formuloval anglický psycholog P. Farrell, tedy:

 

akceptace (všichni žáci budou přijímáni jako plnohodnotní členové školy bez „litujícího“ postoje, a to všemi pedagogickými pracovníky i žáky)

 

participace (všichni žáci se aktivně účastní všech činností podle svých možností bez jakékoli segregace)

 

úspěch všech (všichni žáci zaznamenají na výstupu vzdělávání posun – tedy úspěch)

 


V článku byly použity ukázky z publikace Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Autorem kapitoly je Miroslav Vosmik.

 

 

Kam dál? O tom, jak být žákům dobrým koučem, si můžete počíst v rozhovoru s Jiřím Brédou, autorem populární publikace Učitel jako kouč. Jak zvládnout mimoškolní výlety a pobyty i z pohledu legislativy se dozvíte zde a o dietním stravování ve školách se dočtete tady.

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

Ediční řada - Třídní učitel IIDiety ve školních jídelnáchŽák v krizové situaci

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli?…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5140

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka