6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při podpoře žáků s SVP. Pojďme se blíže seznámit s nástroji a tipy, které slouží při podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - a to tak, aby jich účinně využívali.

 

 

Při péči o žáka s SVP je klíčové vytvářet vztah důvěry a partnerství mezi rodiči a školou. K tomu může velmi napomoci právě třídní učitel svým empatickým přístupem a otevřenou komunikací se žáky i rodiči. Rodiče potřebují školu jako vzdělávací instituci, škola potřebuje rodinu, která podporuje svoje dítě, proto by mělo být jejich působení na dítě/žáka v souladu.

 

 

Na kvalitu vztahu "učitel – rodič" má vliv:

 

• Společně s rodiči domluvené podmínky a způsoby vzdělávání jejich dítěte (IVP, popř. PLPP) a jejich oboustranné dodržování, předem domluvená spolupráce s asistentem pedagoga, nastavený motivační (odměnový) systém pro žáka (zvl. v případě žáků s PAS, ADHD apod.). Podle legislativy musí být rodiče o všem informováni a podepisují tzv. informovaný souhlas nejen v ŠPZ, ale i ve škole.

 

• Efektivita a rychlost vzájemně poskytovaných informací (zajištěna každodenní komunikací mezi asistentem pedagoga a rodiči), což je v době elektronické komunikace možné. Rodič se nesmí bát oslovit třídního učitele i ostatní pedagogy. Ti naopak vybízejí ke komunikaci, je na ně snadný kontakt. Jen otevřená a pravidelná komunikace může vyřešit mnoho problémových situací.

 

• Pravidelný kontakt mezi poradenskými pracovníky školy a rodiči. Rodiče potřebují nejen podrobné informace o chování a průběhu vyučování (od asistenta pedagoga, učitelů), ale i oni potřebují instrukce, např. k úpravě domácí přípravy, úpravě volnočasových aktivit. Rodiče budou lépe respektovat instrukce poradenských pracovníků a učitelů, když jim budou rozumět, vzájemná důvěra opět pomáhá.

 

 

Jak podpořit žáka s SVP?

 

Vždy jde o vztah žák – učitel – rodič. Pokud na některé straně komunikace vázne, snadno se utvoří problém. U žáků s SVP toto platí snad ještě více, než u jiných. Třídní učitel by měl mít s rodiči žáka takový vztah, aby se stal prvním, koho v případě potřeby rodiče kontaktují. Kontakt s třídním učitelem je důležitý, neboť třídní učitel je nejblíže svým žákům a obvykle se nejdříve dozvídá o problému (individuálním, či vztahovém), stojí na počátku zavádění podpůrných opatření, pomáhá při jejich realizaci, bez jeho postřehů si neumíme představit vyhodnocování podpory.

 

Tipy pro třídní učitele:

 

1. Realizovat úvodní třídní schůzky, kde se představí všem rodičům a nastaví si s nimi otevřený způsob komunikace, důležité je ubezpečit rodiče o tom, že mají s učitelem společný zájem, a to spokojené a vzdělané dítě/žáka, vhodné je určit čas pro individuální konzultace (třídní schůzky jednou za čtvrtletí mohou být málo).

 

2. Osobně představit poradenské pracovníky školy, seznámit rodiče s tím, kde je najdou a kdy se na ně mohou obracet. Plán poradenských služeb školy (ŠPP) by ostatně měl být uveřejněn na stránkách školy.

 

3. Seznámit rodiče s postupem, jak nejúčinněji komunikovat – nejprve se obracet na třídního učitele, který buď řeší problém sám, popřípadě s kolegy (výsledkem může být PLPP), samozřejmě s možností konzultace s poradenským pracovníkem ŠPP. Tím se přirozeně přidává k řešení poradenský pracovník školy.

 

4. Upozornit, že rodiče mohou vždy individuálně konzultovat s poradenskými pracovníky školy (ŠPP) i školského poradenského zařízení (ŠPZ).

 

5. Plánovat a realizovat třídnické hodiny pro žáky, protože při běžné výuce mnohdy nebývá čas na vztahové problémy a práci s klimatem třídy. Třídnické hodiny si vede třídní učitel sám nebo s poradenským pracovníkem školy (školním psychologem, metodikem prevence).

 

6. V případě krizových situací neváhat a rychle realizovat krizovou intervenci. K ní je nejlépe přizvat poradenské zařízení ŠPZ, aby byla zabezpečena co nejvyšší míra objektivity.

 

 

Na závěr bychom rádi popřáli třídním učitelům, aby porozuměli všem potřebám svých žáků (bez průběžného vzdělávání to asi nepůjde), poskytovali bezpečné prostředí pro všechny svoje žáky, prostředí, kde bude vládnout atmosféra důvěry a tolerance, kde budou žáci vzájemně spolupracovat. Jen tak se budou moci naplňovat principy společného vzdělávání, jak je formuloval anglický psycholog P. Farrell, tedy:

 

akceptace (všichni žáci budou přijímáni jako plnohodnotní členové školy bez „litujícího“ postoje, a to všemi pedagogickými pracovníky i žáky)

 

participace (všichni žáci se aktivně účastní všech činností podle svých možností bez jakékoli segregace)

 

úspěch všech (všichni žáci zaznamenají na výstupu vzdělávání posun – tedy úspěch)

 


V článku byly použity ukázky z publikace Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Autorem kapitoly je Miroslav Vosmik.

 

 

Kam dál? O tom, jak být žákům dobrým koučem, si můžete počíst v rozhovoru s Jiřím Brédou, autorem populární publikace Učitel jako kouč. Jak zvládnout mimoškolní výlety a pobyty i z pohledu legislativy se dozvíte zde a o dietním stravování ve školách se dočtete tady.

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

Ediční řada - Třídní učitel IIDiety ve školních jídelnáchŽák v krizové situaci

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5234

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka