Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky
1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

  

Předškoláci i školáci si mohou na Den dětí užít se svými učitelkami a učiteli spoustu legrace, bavit se, ale také se něco nového naučit. V tomto článku Vám přinášíme aktivity a nápady z oblíbené publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: od jara do léta. Takže co podniknout?

 

Hry a činnosti – ÚVODNÍ ŘÍKADLO

Kamarád, kamarád, to je ten, koho mám rád.
Pomůžu mu, poradím, po zádech ho pohladím.
Kamarád, kamarád, to je ten, kdo mě má rád.
Pomůže mi, poradí, po zádech mě pohladí.
My jsme všichni kamarádi a máme se spolu rádi.
(z praxe učitelek mateřských škol)
Říkadlo můžeme doprovodit pohybem – hru hrajeme ve dvojicích.

 

 


ROZHOVOR S DĚTMI


Jsme spolu opravdu kamarádi? Jak se to pozná? A musí se mít kamarádi stále rádi? Vedeme děti ke kritickému myšlení – můžeme je dovést i k tomu, že nás kamarád může i rozzlobit, můžeme se s ním nepohodnout, ale nesmíme si kvůli tomu ubližovat. Mít kamaráda je hodně důležité…

 

 

KAMARÁDSKÁ HONIČKA



Kdopak je to Škrhola? To je škodič, který nás zlobí – bere dětem hračky, tu někoho štípne, tam mu schová boty…
Škrhola honí děti, aby je potrápil – na koho sáhne, musí zůstat stát jako socha. Kamarád jej může zachránit – objetím a slovy „ty jsi můj kamarád“.

 

 

Na Den dětí se nabízí velká škála aktivit, které lze podnikat s předškoláky i mladšími žáky základních škol.

 

 

 

NENÍ NUTNO



Poslechneme si písničku z CD (Uhlíř, Svěrák, 2011) a budeme v textu pátrat, co „vadí“, co „nevadí“ a co je vlastně největší neštěstí: „nemít žádné kamarády“. Říkáme sami za sebe, co nám vadí a co nám nevadí.

Z písničky se naučíme kousek refrénu:

Není nutno, není nutno, aby bylo přímo veselo,

hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo.

(text Zdeněk Svěrák, hudba Jaroslav Uhlíř)

 

 



KDO MÁ SVÁTEK



Použijeme kalendář a každý den si zjistíme, kdo má svátek. Pokud je dítě toho jména nás ve třídě, všichni mu popřejeme. Pár dní před 1. červnem se učitelka ptá: „Víte, kdo bude mít svátek (např. ve středu)? To se musím podívat…“ A přečte dětem z kalendáře, že se bude slavit Mezinárodní den dětí. Tak to bude třeba prozkoumat. Co to je? Kdo to je? Kdo bude vlastně slavit?

 

 

 

ROZHOVOR S DĚTMI



Co to znamená Den děti? Co všechno je u nás ve třídě dítě? Jaké děti ještě znáte? Jaký je rozdíl mezi dětmi a dospělými? Jaké je to být dítětem? Učitelka může přinést svoje fotografie, když chodila školky, děti si je prohlížejí a porovnávají s tím, jak vypadá dnes. Změnila se? V čem? Učitelka pak může vyprávět, jaké měla dětství, jak vnímala svět kolem a co se všechno změnilo. Kdo je malý a kdo je velký – dospělý? Musí být každý dospělý také hodný? Někdo hodný je, ale někdo také není. Zkusíme si zahrát na to, jak se mohou i dospělí chovat ošklivě. Jak by to mělo být správně?

 

 

 

AŽ JÁ BUDU VELKÁ



Písničku zpíváme vestoje a doprovodíme ji pohybem. Protože je v rozsahu osmi tónů, tak se rozezpíváme hlasitým zíváním, nejprve s intonací shora dolů.

Až já budu velká, bude ze mě selka,

(ruce v bok, natáčíme se v pase do stran)

přijďte k nám, já vám dám plný krajáč mléka,

(ukazujeme rukou k sobě, přivoláváme)

přijďte k nám, já vám dám plný krajáč mléka.

(vystřídáme ruce)


Kyselého nemám, sladkého vám nedám,

(ruce v bok, natáčíme se v pase do stran)

jděte pryč, jděte pryč, já vás ani neznám,

(ukazujeme rukou od sebe, odháníme)

jděte pryč, jděte pryč, já vás ani neznám.

(vystřídáme ruce)

Po prvním zazpívání se zeptáme: „Kdo je selka? Je bohatá, nebo chudá?“ Dobereme se k tomu, že je to majitelka statku.

 

 


ROZHOVOR S DĚTMI



Co všechno se mohou děti naučit od dospělých? Co tě naučila maminka, co tatínek? Umíš také něco od babičky nebo od dědečka? A co od jiných dospělých? (Necháme opět prostor dětem – např. maminka mi ukázala, jak se peče koláč, táta, jak se jezdí na kole, strejda mi ukázal, jak se kope do míče…).

 

 

Spoustu dalších nápadů na hry a aktivity, které je možné s dětmi podnikat po celý rok naleznete v publikaci Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: od jara do léta od autorek Zuzany Kupcové, Hany Nádvorníkové, Veroniky Růžičkové, Evy Svobodové a Aleny Vondruškové. Podívat se na publikaci můžete na našem e-shopu. V článku byly použity ukázky z této publikace, z kapitoly Mezinárodní den dětí.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - LÉTOČinnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání - 1. a 2. dílPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7524

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka