Aktivity na téma "každý jsme jiný"

Aktivity na téma "každý jsme jiný"
S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit vzájemně spolu vycházet a také si, možná poprvé, uvědomí vzájemné rozdíly.

 

 

Filip se ptá: „Proč má Petr tolik Lega a já skoro žádné? “ a my se při hledání odpovědi pustíme na tenký led diskuse o sociálních rozdílech. Jak na to?

 

Měli bychom hovořit obecně o jiných rodinách, rozhodně bychom se měli zcela vyhnout srovnávání dětí mezi sebou. Téma sociálních rozdílů můžeme zahájit četbou nebo dramatizací pohádky „O chudé noční košilce“ z knihy Povídání o pejskovi a kočičce od Josefa Čapka (náměty na literární aktivity i v ediční řadě Náměty na tvořivé a dramatické činnosti). Poté přijde na řadu otevřená diskuse o tom, proč má Petr tolik Lega a Filip skoro žádné. A proč Petr jezdí každý rok na měsíc k moři a Filip tráví léto u babičky. Mluvíme o tom, že každá rodina má jiné možnosti a mít méně neznamená být horší nebo být nešťastný. Náš Filip sice nemá Lego, ale má celou třídu kamarádů, kteří na něj myslí.

 

Konkrétní cíle pro následující činnosti:

 

  • Poslouchat pohádku, vnímat delší text
  • Přicházet s vlastním vysvětlením sociálních rozdílů
  • Dozvědět se o rozdílných podmínkách, ve kterých lidé žijí
  • Přijmout omezení a přijít s tvořivým řešením
  • Naučit se nechlubit tím, co mám

 

Připravíme dětem fotky různých lidských obydlí od indických slumů až po luxusní paláce. Fotky schováme po třídě nebo na zahradě. Nalezené obrázky děti nalepí na papír a doplníme je odpovědí pro Filipa: „Vždycky se najde někdo, kdo má víc nebo míň než já.“

 

Vyprávíme dětem o Filipově rodině. Filip žije jenom s maminkou a ta je teď v těžké situaci. Nedaří se jí najít práci, a tak musí spolu s Filipem žít velmi skromně. Maminka nemůže Filipovi koupit Lego, mobil ani tablet. O prázdninách nepojedou k moři, ale k babičce na vesnici. Přesto se ale rozhodli, že si to báječně užijí.

 

„Děti, vymyslíte, co všechno by Filip mohl o prázdninách dělat, aby se měl krásně?“ Děti rozdělíme do skupinek po šesti a do každé skupinky dáme velký balicí papír a pastelky. Děti společně malují svoje nápady a na závěr o nich povyprávějí. Tato aktivita je příležitostí pro děti ze sociálně slabších rodin, které jsou na takovou situaci zvyklé a mohou tak přispět více nápady a vlastními zkušenostmi.

 

Další ze zajímavých aktivit na toto téma je hra „Žvýkačka se vytahuje“. Jak na to?

 

Během ranního kruhu dětem zahrajeme krátký příběh o žvýkačce. Na podložku položíme větší kus změklé modelíny a vyprávíme dětem příběh:

 

Byla jednou jedna Žvýkačka, která chodila světem a pořád se vytahovala. Říkala třeba: „Já mám doma šest barbín. A všechny jsou nejkrásnější.“ Nebo třeba: „Já mám to nejlepší a nejdražší kolo, které se dá koupit“. A pokaždé když něco takového řekla, tak se o kousek povytáhla. Ta Žvýkačka byla pěkně trapná. Ta vám, děti, byla táááák trapná, až se jí všichni smáli (modelínu postupně vytahujeme a přidáváme další chlubení). A jednou, to bylo zrovna úterý, se jí stalo, že ze samého vytahování praskla (přetrhneme modelínu) a už nebyla. A nikomu se po ní nestýskalo, protože vejtahy nemá nikdo moc rád.

 

Poslední Filipova otázka zní: „Kdo je nejdůležitější na světě?“

Zeptáme se dětí, kdo si myslí, že je na světě nejdůležitější. Řekneme jim, že obrázek toho, kdo je na světě nejdůležitější, najdou na dně jedné kouzelné krabice. Na dno krabice od bot vložíme zrcadlo odpovídajících rozměrů, krabici zavřeme a schováme ve třídě nebo někde na zahradě. Jedno dítě za druhým posíláme podívat se do krabice na tajemství obrázku nejdůležitějšího člověka. Podívat se ale může jen ten, kdo už umí udržet tajemství a nikomu neprozradit, co tam viděl. Nakonec děti poprosíme, aby nám všem řekly, kdo že je ten nejdůležitější člověk na světě. Učitelka se podivuje: „Tak je to Lucka, Miki, Timon, ale i Lukáš. Je to taky Sofinka, Máťa, Lola i Ema. Ale nejdůležitější je i Tomík, Kryštof, Elenka…Tak se mi zdá, že nejdůležitější na světě jsme my všichni. Co si o tom myslíte, děti? Pojďte, namalujeme Filipovi odpověď, aby se to taky dozvěděl.“ Na velký balicí papír napíšeme: „Nejdůležitější na světě jsme my všichni!“ Každé dítě namaluje černou tuší samo sebe a nakonec obrázek vybarvíme vodovými barvami (více výtvarných námětů v publikaci Výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání).

 

Chcete znát více aktivit a hravých tipů? V článku byly použity ukázky z publikace Já jsem takový a ty jsi makový autorský kolektiv: Žaneta Křížová, Radka Johana Paterová, Lucie Víchová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Tři prasátka: Pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Náměty na tvořivé aktivity: jablíčka

 Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

 Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

 

 

Na řadu dalších zajímavých článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

 

Předmatematické dovednostiJá jsem takový a ty jsi makovýZrakové vnímání

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8132

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka