Aktivity na téma "každý jsme jiný"

Aktivity na téma "každý jsme jiný"
S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit vzájemně spolu vycházet a také si, možná poprvé, uvědomí vzájemné rozdíly.

 

 

Filip se ptá: „Proč má Petr tolik Lega a já skoro žádné? “ a my se při hledání odpovědi pustíme na tenký led diskuse o sociálních rozdílech. Jak na to?

 

Měli bychom hovořit obecně o jiných rodinách, rozhodně bychom se měli zcela vyhnout srovnávání dětí mezi sebou. Téma sociálních rozdílů můžeme zahájit četbou nebo dramatizací pohádky „O chudé noční košilce“ z knihy Povídání o pejskovi a kočičce od Josefa Čapka (náměty na literární aktivity i v ediční řadě Náměty na tvořivé a dramatické činnosti). Poté přijde na řadu otevřená diskuse o tom, proč má Petr tolik Lega a Filip skoro žádné. A proč Petr jezdí každý rok na měsíc k moři a Filip tráví léto u babičky. Mluvíme o tom, že každá rodina má jiné možnosti a mít méně neznamená být horší nebo být nešťastný. Náš Filip sice nemá Lego, ale má celou třídu kamarádů, kteří na něj myslí.

 

Konkrétní cíle pro následující činnosti:

 

  • Poslouchat pohádku, vnímat delší text
  • Přicházet s vlastním vysvětlením sociálních rozdílů
  • Dozvědět se o rozdílných podmínkách, ve kterých lidé žijí
  • Přijmout omezení a přijít s tvořivým řešením
  • Naučit se nechlubit tím, co mám

 

Připravíme dětem fotky různých lidských obydlí od indických slumů až po luxusní paláce. Fotky schováme po třídě nebo na zahradě. Nalezené obrázky děti nalepí na papír a doplníme je odpovědí pro Filipa: „Vždycky se najde někdo, kdo má víc nebo míň než já.“

 

Vyprávíme dětem o Filipově rodině. Filip žije jenom s maminkou a ta je teď v těžké situaci. Nedaří se jí najít práci, a tak musí spolu s Filipem žít velmi skromně. Maminka nemůže Filipovi koupit Lego, mobil ani tablet. O prázdninách nepojedou k moři, ale k babičce na vesnici. Přesto se ale rozhodli, že si to báječně užijí.

 

„Děti, vymyslíte, co všechno by Filip mohl o prázdninách dělat, aby se měl krásně?“ Děti rozdělíme do skupinek po šesti a do každé skupinky dáme velký balicí papír a pastelky. Děti společně malují svoje nápady a na závěr o nich povyprávějí. Tato aktivita je příležitostí pro děti ze sociálně slabších rodin, které jsou na takovou situaci zvyklé a mohou tak přispět více nápady a vlastními zkušenostmi.

 

Další ze zajímavých aktivit na toto téma je hra „Žvýkačka se vytahuje“. Jak na to?

 

Během ranního kruhu dětem zahrajeme krátký příběh o žvýkačce. Na podložku položíme větší kus změklé modelíny a vyprávíme dětem příběh:

 

Byla jednou jedna Žvýkačka, která chodila světem a pořád se vytahovala. Říkala třeba: „Já mám doma šest barbín. A všechny jsou nejkrásnější.“ Nebo třeba: „Já mám to nejlepší a nejdražší kolo, které se dá koupit“. A pokaždé když něco takového řekla, tak se o kousek povytáhla. Ta Žvýkačka byla pěkně trapná. Ta vám, děti, byla táááák trapná, až se jí všichni smáli (modelínu postupně vytahujeme a přidáváme další chlubení). A jednou, to bylo zrovna úterý, se jí stalo, že ze samého vytahování praskla (přetrhneme modelínu) a už nebyla. A nikomu se po ní nestýskalo, protože vejtahy nemá nikdo moc rád.

 

Poslední Filipova otázka zní: „Kdo je nejdůležitější na světě?“

Zeptáme se dětí, kdo si myslí, že je na světě nejdůležitější. Řekneme jim, že obrázek toho, kdo je na světě nejdůležitější, najdou na dně jedné kouzelné krabice. Na dno krabice od bot vložíme zrcadlo odpovídajících rozměrů, krabici zavřeme a schováme ve třídě nebo někde na zahradě. Jedno dítě za druhým posíláme podívat se do krabice na tajemství obrázku nejdůležitějšího člověka. Podívat se ale může jen ten, kdo už umí udržet tajemství a nikomu neprozradit, co tam viděl. Nakonec děti poprosíme, aby nám všem řekly, kdo že je ten nejdůležitější člověk na světě. Učitelka se podivuje: „Tak je to Lucka, Miki, Timon, ale i Lukáš. Je to taky Sofinka, Máťa, Lola i Ema. Ale nejdůležitější je i Tomík, Kryštof, Elenka…Tak se mi zdá, že nejdůležitější na světě jsme my všichni. Co si o tom myslíte, děti? Pojďte, namalujeme Filipovi odpověď, aby se to taky dozvěděl.“ Na velký balicí papír napíšeme: „Nejdůležitější na světě jsme my všichni!“ Každé dítě namaluje černou tuší samo sebe a nakonec obrázek vybarvíme vodovými barvami (více výtvarných námětů v publikaci Výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání).

 

Chcete znát více aktivit a hravých tipů? V článku byly použity ukázky z publikace Já jsem takový a ty jsi makový autorský kolektiv: Žaneta Křížová, Radka Johana Paterová, Lucie Víchová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Tři prasátka: Pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Náměty na tvořivé aktivity: jablíčka

 Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

 Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

 

 

Na řadu dalších zajímavých článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

 

Předmatematické dovednostiJá jsem takový a ty jsi makovýZrakové vnímání

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7145

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka