Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ
Kapitoly článku
Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití: Kdo je mým sousedem, Co o sobě víme, Já jako soused a Moji sousedé.

 

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

 

Ať chceme či ne, kulturu našeho bydlení ovlivňuje fenomén sousedských vztahů. Není dobré, je-li jich přespříliš, ještě horší snad je, nejsou-li žádné. Každému vyhovuje něco jiného. Někomu anonymní mraveniště velkého města, jinému malá obec, kde zná rodinnou historii každého z obyvatel. Důležité je, aby si mohl vybrat. Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití. Aktivity jsou převzaty z publikace Mezilidské vztahy, autorkou aktivit je Renáta Dlouhá.


Vzdělávací cíle: Žáci definují pojem soused; charakterizují vztahy se svými sousedy a vyvodí, co tyto vztahy ovlivňuje; analyzují své chování a zhodnotí, zda jsou aktivními, či pasivními sousedy; srovnají své představy o sousedském chování s konkrétním projevem sousedství.

Žáci efektivně pracují ve skupinách, v eseji formulují argumenty, v diskusi vysloví své názory.

 

Výukové strategie: Skupinová práce, práce s pracovními listy, práce s textem


 


Aktivita 1. Kdo je mým sousedem?

 

1. Vyzveme žáky, aby do sešitu během jedné minuty doplnili větu: Mými sousedy jsou….

 

2. Třídu rozdělíme do skupin po čtyřech. Děti v jednotlivých skupinách požádáme, aby se seznámily s odpověďmi ostatních a na tabuli shromáždily odpovědi na otázku: Koho považujeme za svého souseda?

 

3. Na základě zápisů na tabuli společně zobecníme, koho považujeme za souseda, a vyvodíme pojem soused.

 

4. Esej: do příští hodiny se mají žáci zamyslet nad společnou definicí pojmu soused.

 

5. Na stěnu třídy či na tabuli připravíme přímku, na kterou se dají lepit papíry. Přímka představuje grafické znázornění souhlasu či nesouhlasu se společně formulovanou definicí pojmu soused. Děti využijí svůj esej a před jeho odevzdáním přepíší na papír hlavní argument, na kterém svou úvahu postavily. Podle svého uvážení pak tento argument přilepí na přímku do míst, která odpovídají souhlasu či nesouhlasu se společně definovaným pojmem soused.

 

 

 

 

 

Aktivita 2. Co o sobě víme

 

1. Požádáme žáky, aby se vrátili ke svým odpovědím z předešlé hodiny a napsali na papír A4 jména svých sousedů tak, aby bylo možné doplnit ke jménům další informace.

 

2. Žáci pak u každého jména uvedou, co o těchto sousedech vědí a jak se to dozvěděli.

 

3. Do zbylého prostoru A4 pak popíší nejčastější způsob komunikace s jednotlivými sousedy.

 

4. Na závěr jedním slovem charakterizují vztah s jednotlivými sousedy.

  

5. Ve dvojicích se pokusí přijít na to, co všechno ovlivňuje naše vztahy se sousedy. Své odpovědi zapíší na lístek.

 

7. V diskusi se děti vyjádří k otázce: Co všechno ovlivňuje naše vztahy se sousedy?

 

 

Na další 2 aktivity se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Já, občanSebeobrana učiteleProblémy se třídou?

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8213

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka