Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou nabízejí ucelený blok aktivit přímo souvisejících s pohádkou, které děti nejen rozvíjí, ale hlavně baví. Pojďte načerpat inspiraci a podívejte se na některé aktivity z knihy!

Co v publikaci najdete?

Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou - díly A a B z ediční řady Předčtenářská gramotnost je určena pedagogům mateřských škol, kterým přináší rozsáhlý, ucelený blok aktivit založených na práci s Dvojpohádkou Jitky Molavcové, již podle jejího vyprávění sepsal Jan Petráň a která odkazuje na klasické pohádky nejznámějších sběratelů. Na text pohádky je navázáno celkem 50 různých činností vyzkoušených v praxi, s materiály vytvořenými na míru samými autorkami. Aktivity nabízejí různé úrovně obtížnosti, díky tomu každé dítě prožije stejnou činnost podle svých možností i schopností, a utváří si tak pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.

 

Aktivity:

 

1. Tiše jako vlk


Časová náročnost:
1 min., Opakovaná činnost

Pomůcky: Tato činnost nevyžaduje žádné

Příprava: Tato činnost nevyžaduje zvláštní přípravu.

Dílčí cíle: rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních

 

Popis činnosti:

Nastraž uši! Staneme se smečkou vlků pohybující se po lese. Budeme se pohybovat ladně s měkkým došlapem tlapek volně po prostoru – nedupeme. Na vizuální signál: pedagog si sedne do dřepu a dlaně přiloží za uši, znázorní ostražitost a naslouchání zvukům, zda se v blízkosti nenachází myslivec, ostatní zareagují stejnou polohou a úplným ztišením. Vyčkáme, až se všichni připojí. V poloze setrváme do doby, než se pedagog zvedne, tleskne a uklidní smečku, že nebezpečí nehrozí. Tuto činnost budeme provádět kdykoliv v průběhu dne – ke ztišení, zklidnění, k získání pozornosti, pro upevňování tohoto pravidla.

 

Reflexe: Počáteční nácvik tohoto pravidla jsme několikrát opakovali. Nejdéle jsme na ztišení smečky vyčkávali v rušných situacích – v šatně při oblékání a během spontánních her.

Pozor: I při rychlém běhu udržíme měkký došlap chodidel – co nejtišší. Na vizuální signál se slovně neupozorňujeme. Zohledníme vhodnost situace, kdy požadujeme ztišení dětí.

 

 

2. Bavlněné obrázky

Časová náročnost: 10 min., Jednorázová činnost

Pomůcky:

• červená vlna
• žlutá vlna
• zelená vlna
• modrá vlna
• 4 tácy
• nůžky
• mísa s vodou ~ 1 litr
• křída
• fotoaparát
• hadr na vytírání (mop)

 

Příprava: Vlnu nastříháme přibližně na 40 cm dlouhé kousky (pro každé dítě minimálně 4 ks) a roztřídíme podle barev na tácy. Do mísy si nalijeme vodu. Křídou ohraničíme plochu na podlaze: přibližně 60 cm × 20 cm pro každé dítě (př.: při počtu deseti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 200 cm; při počtu dvaceti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 400 cm).

Dílčí cíle: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

 

Popis činnosti:

Ke každé pohádce mají být i pěkné obrázky. Povedeme diskuzi, co všechno by se dalo z pohádek Červená Karkulka a Perníková chaloupka nakreslit. Všechny čtyři hromádky bavlnek namočíme postupně v míse s vodou. Přebytečnou vodu zlehka vymačkáme. Tácy s bavlnkami rozmístíme na rohy ohraničené plochy. Barvu i množství bavlnek si vybíráme a odnášíme dle své potřeby na jakékoliv místo kolem ohraničené plochy. Tvarováním bavlnek vytvoříme doprovodné obrázky k pohádkám. Hotové obrázky jako jeden celek vyfotografujeme.

 

Reflexe: Mladší děti se zpočátku obávaly a oznamovaly, že to neumí. Společně jsme se domluvili, že místo věty: „Já to neumím.“ budeme říkat: „Já to zkusím.“ Starší děti zkoušely znázorňovat postavy z Dvojpohádky, mladší děti tvořily jednoduché obrazce, které označovaly jako světýlko, potůček, les, chaloupku…

Pozor: Zadáme pravidlo opatrně odebírat bavlnky z táců tak, aby se nezamotaly. Oceníme tvořivý přístup každého dítěte.

 

3. Vlčí perníčky

Časová náročnost: 20 min., jednorázová činnost

Pomůcky:
• mixér (palička na maso a utěrka)
• hrnek
• ovesné vločky ~ 150 g
• ovesné vločky na zdobení placek
• odtučněný tvaroh 250 g
• mrkev
• jemné struhadlo
• mísa
• pečicí papír
• plech na pečení
• pečicí trouba

Příprava: Rozmixujeme ovesné vločky (případně můžeme rozdrtit paličkou v utěrce).

Pomůcka k odměření: 1 hrnek namletých ovesných vloček = 150 g.

Dílčí cíle: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

 

Popis činnosti:

Nasytíme vlka perníčky, ať nám nejí babičky. Omyjeme mrkev a nastrouháme ji najemno. V míse spojíme netučný tvaroh, nastrouhanou mrkev a hrnek namletých ovesných vloček. Ručně promícháme v kompaktní těsto, ze kterého každý odejme kousek. Vytvarujeme různě velké placky (ideálně 3mm vysoké) a ozdobíme je ovesnými vločkami. Na plech položíme pečicí papír a na něj vyskládáme placky. Recept v tomto množství vyplní perníčky jeden plech na pečení. Placky dáme péct doprostřed trouby na 150 °C, dokud nezezlátnou jejich okraje (minimálně 30 minut). Po vyjmutí z trouby je necháme vychladnout a vysušit.

Vytvořenou směs jsme nechali kolovat a čichali jsme její vůni, kterou jsme jednotně shledali voňavou. Dětem jsme museli vysvětlit, jak mají perníčky zdobit, protože některé je ovesnými vločkami začaly pouze posypávat. Některé děti se neubránily „tajnému“ ochutnání vloček při zdobení. Po vyjmutí z trouby byly placky dozlatova s měkkým vnitřkem, který jsme dosušili na tácku do druhého dne.

 

Pozor: Mrkev necháme děti strouhat pouze do zbytku jedné třetiny. Při strouhání mrkve zajistíme neustálý dohled a případnou dopomoc.

 

Činnosti pocházejí z publikace Knihrátky s Dvojpohádkou, část A, autorkami jsou Lenka Špirochová a Hana H. Vatalová

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Knihrátky s DvojpohádkouRozpovídej se 1Knihrátky s Námořnickou pohádkou

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4102

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka