Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?
Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým pojmům, které se s poměřováním zralosti dítěte pojí, Vám odhalí následující článek.

Přechod dítěte z mateřské školy do té základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. Dítě se dostává z období „bezstarostného dětství“ do období školáka – tedy doby prvních skutečných povinností. Jeho prožitky a zkušenosti spojené se školní výukou, jeho první úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Proto je velmi důležité, aby do školy přicházely děti v době, kdy jsou na školní výuku přiměřeně zralé, dostatečně připravené, ale i motivované.

 

V českém vzdělávacím systému tomu tak obvykle bývá po dosažení šestého roku věku dítěte. Při hodnocení konkrétní úrovně dítěte se zpravidla používá pojem školní zralost nebo naopak školní nezralost. Tento pojem však není zcela přesný, protože evokuje představu, že dítě do školního věku „dozraje“ jaksi automaticky, že tedy není třeba jej na vstup do školy cíleně připravovat. To ale není pravda, protože biologické zrání dítěte je třeba vhodně doplnit o rozvíjející podněty, které mu poskytuje hlavně rodina, ale i mateřská škola. Spíše bychom tedy měli používat pojem školní připravenost, který nám napovídá, že zrání dítěte (zejména dozrání některých důležitých funkcí vyšší nervové soustavy) je důležitou, ale nikoli jedinou podmínkou školního úspěchu. 

 

Co je to školní připravenost?

 

Školní připravenost bychom mohli definovat jako aktuální stav rozvoje osobnosti dítěte ve všech důležitých oblastech, který je předpokladem pro bezproblémové zvládnutí školní práce, a to jak po stránce fyzické a duševní, tak zejména i po stránce sociální. Proto by při sledování
školní připravenosti měli rodiče velmi úzce spolupracovat s pediatrem, s učitelkou mateřské školy, příp. s dalšími odborníky (pracovníky pedagogicko-psychologických poraden atd.).

 

  

 

Jaký by měl být stav dítěte před nástupem do školy?

 

Optimálně měl být stav dítěte před nástupem do základní školy, aby dítě výuku nejen by problémů zvládlo, ale také se na ni těšilo, přijímalo ji pozitivně? Důležité je sledovat dítě komplexně, tedy jeho zdravotní a fyzický stav, psychickou připravenost i jeho sociální a citovou úroveň pomůckou pro rozvoj této oblasti může být publikace Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání).

 

Fyzická připravenost

 

Z hlediska fyzické připravenosti, tedy zdravotního a fyzického stavu, se jedná zejména o jeho přiměřený růst, výšku a váhu, dítě by mělo „bez problémů unést školní tašku“. Inspiraci lze nalézt v publikaci Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání.

 

Psychická připravenost

 

Velmi důležitá je pochopitelně připravenost psychická, tedy úroveň psychických funkcí dítěte. Psychická zralost je dána zejména zráním centrální nervové soustavy (CNS), které ovlivňuje mentální schopnosti dítěte, zejména kvalitu vnímání, myšlení (viz Kognitivní činnosti pro předškolní vzdělávání), schopnosti udržet pozornost a soustředit se, ale i úroveň řečových a komunikačních dovedností (více v publikaci Rozvíjíme jazyk a řeč dětí). I zde však je kvalita jednotlivých funkcí výsledkem jak zrání, tedy determinovaného stavu, tak dalších vlivů, tedy působení okolí.

 

Sociální a citová zralost

 

Významný vliv na motivovanost pro školní práci a prožívání školní výuky má sociální a citová zralost a připravenost dítěte (viz Rozumím sobě, poznávám ostatní nebo Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání). Jejím základním projevem je schopnost dítěte odloučit se po dobu školní docházky od rodičů, respektování jiného dospělého, ale i regulace nevhodných projevů chování, vyvinutí přiměřeného volního úsilí při školní práci, dokončení i činnosti, která ho příliš nebaví, atd.

 

Co znamená nezralost a nepřipravenost?

 

O nepřipravenosti (nebo nezralosti) na školní docházku hovoříme tehdy, pokud je vývoj dítěte v některé z těchto oblastí zpomalen nebo zahájení docházky do školy dítě není schopno, a to především v důsledku:

 

  • rozdílného kulturního stavu rodiny a její sociální situace (např. u dětí z rodin cizinců, děti ze sociálně velmi slabých rodin atd.)
  • nezralosti v pravém slova smyslu (lze předpokládat, že u dítěte je proces zrání pouze zpomalen nebo dočasně zastaven, ale později se objeví)
  • nezpůsobilosti, která není pouze dočasná (může jít o snížení intelektu či psychické postižení)

 

Z hlediska připravenosti dítěte může mateřská škola ovlivnit všechny výše uvedené oblasti, i když pochopitelně v rozdílné míře. Zajímá Vás jak? Více informací, charakteristik, postupů a tipů jak připravit dítě na školní docházku se dozvíte v publikaci Školní zralost a její diagnostika. Autorkou úvodní kapitoly je Hana Nádvorníková.

 

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1304

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka