Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?
Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým pojmům, které se s poměřováním zralosti dítěte pojí, Vám odhalí následující článek inspirovaný publikací Školní zralost a její diagnostika. Autorkou ukázky je Hana Nádvorníková.

Přechod dítěte z mateřské školy do té základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. Dítě se dostává z období „bezstarostného dětství“ do období školáka – tedy doby prvních skutečných povinností. Jeho prožitky a zkušenosti spojené se školní výukou, jeho první úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Proto je velmi důležité, aby do školy přicházely děti v době, kdy jsou na školní výuku přiměřeně zralé, dostatečně připravené, ale i motivované.

 

V českém vzdělávacím systému tomu tak obvykle bývá po dosažení šestého roku věku dítěte. Při hodnocení konkrétní úrovně dítěte se zpravidla používá pojem školní zralost nebo naopak školní nezralost. Tento pojem však není zcela přesný, protože evokuje představu, že dítě do školního věku „dozraje“ jaksi automaticky, že tedy není třeba jej na vstup do školy cíleně připravovat. To ale není pravda, protože biologické zrání dítěte je třeba vhodně doplnit o rozvíjející podněty, které mu poskytuje hlavně rodina, ale i mateřská škola. Spíše bychom tedy měli používat pojem školní připravenost, který nám napovídá, že zrání dítěte (zejména dozrání některých důležitých funkcí vyšší nervové soustavy) je důležitou, ale nikoli jedinou podmínkou školního úspěchu. 

 

Co je to školní připravenost?

 Školní připravenost bychom mohli definovat jako aktuální stav rozvoje osobnosti dítěte ve všech důležitých oblastech, který je předpokladem pro bezproblémové zvládnutí školní práce, a to jak po stránce fyzické a duševní, tak zejména i po stránce sociální. Proto by při sledování školní připravenosti měli rodiče velmi úzce spolupracovat s pediatrem, s učitelkou mateřské školy, příp. s dalšími odborníky (pracovníky pedagogicko-psychologických poraden atd.).

 

Jaký by měl být stav dítěte před nástupem do školy?

Optimálně měl být stav dítěte před nástupem do základní školy, aby dítě výuku nejen by problémů zvládlo, ale také se na ni těšilo, přijímalo ji pozitivně? Důležité je sledovat dítě komplexně, tedy jeho zdravotní a fyzický stav, psychickou připravenost i jeho sociální a citovou úroveň. 

 

Fyzická připravenost

 Z hlediska fyzické připravenosti, tedy zdravotního a fyzického stavu, se jedná zejména o jeho přiměřený růst, výšku a váhu, dítě by mělo „bez problémů unést školní tašku“. 

 

Psychická připravenost

 Velmi důležitá je pochopitelně připravenost psychická, tedy úroveň psychických funkcí dítěte. Psychická zralost je dána zejména zráním centrální nervové soustavy (CNS), které ovlivňuje mentální schopnosti dítěte, zejména kvalitu vnímání, myšlení, schopnosti udržet pozornost a soustředit se, ale i úroveň řečových a komunikačních dovedností. I zde však je kvalita jednotlivých funkcí výsledkem jak zrání, tedy determinovaného stavu, tak dalších vlivů, tedy působení okolí.

 

Sociální a citová zralost

Významný vliv na motivovanost pro školní práci a prožívání školní výuky má sociální a citová zralost a připravenost dítěte. Jejím základním projevem je schopnost dítěte odloučit se po dobu školní docházky od rodičů, respektování jiného dospělého, ale i regulace nevhodných projevů chování, vyvinutí přiměřeného volního úsilí při školní práci, dokončení i činnosti, která ho příliš nebaví, atd.

 

Co znamená nezralost a nepřipravenost?

O nepřipravenosti (nebo nezralosti) na školní docházku hovoříme tehdy, pokud je vývoj dítěte v některé z těchto oblastí zpomalen nebo zahájení docházky do školy dítě není schopno, a to především v důsledku:

  • rozdílného kulturního stavu rodiny a její sociální situace (např. u dětí z rodin cizinců, děti ze sociálně velmi slabých rodin atd.)
  • nezralosti v pravém slova smyslu (lze předpokládat, že u dítěte je proces zrání pouze zpomalen nebo dočasně zastaven, ale později se objeví)
  • nezpůsobilosti, která není pouze dočasná (může jít o snížení intelektu či psychické postižení)

 


 

Z hlediska připravenosti dítěte může mateřská škola ovlivnit všechny výše uvedené oblasti, i když pochopitelně v rozdílné míře. Zajímá Vás jak? Více informací, charakteristik, postupů a tipů jak připravit dítě na školní docházku se dozvíte v publikaci Školní zralost a její diagnostika. Autorkou úvodní kapitoly je Hana Nádvorníková. 

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka