Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy
Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

Školní výlety

 

Sezóna výletů a škol(ek) v přírodě právě končí. Co je na takových výletech nejdůležitější? Samozřejmě to, aby si to děti užily, zároveň je však třeba dbát na zvýšenou opatrnost, jelikož zranění může přijít dřív, než se „rozkoukáme“. Přinášíme Vám článek zaměřený na bezpečnost a bezpečnostní opatření a povinnosti pedagogů na školních výletech a školách v přírodě.

 

Školní výlety jsou školskými obecně závaznými předpisy upraveny zvlášť v předpisech pro mateřské školy a zvlášť v předpisech pro základní školy. Předpisy pro základní školy nehovoří výslovně o školních výletech, ale o zotavovacích akcích a pod tím rozumí jak školní výlety (zpravidla jednodenní), tak akce pořádané na delší dobu. Pojem zotavovací akce totiž ještě před přijetím nyní platného školského zákona definoval zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Tento zákon stanoví v § 8, že zotavovací akcí je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti. Na akce, které trvají dobu kratší než 5 dnů, však také pamatuje a v § 12 stanoví, že při organizovaném pobytu dětí v počtu menším nebo po dobu kratší, než je 5 dnů, s výjimkou akcí pořádaných pro děti v poměru rodinném a obdobném, musí osoba, která akci pořádá, tedy mateřská či základní škola, zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení, zásobování akce pitnou vodou v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem pro zotavovací akce a účast pouze fyzických osob, které splňují podmínky stanovené zákonem (musejí být k této činnosti zdravotně způsobilé a musejí mít tzv. zdravotní průkaz).

 

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT dne 22. prosince 2005 č. j. 37 014/2005-25 je dalším předpisem zajišťujícím bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů. Tento předpis však není obecně závazný a škola jej musí zapracovat do školního řádu.

 

Oproti dřívějším předpisům a také hlavně po zkušenostech z praxe se doporučuje, aby škola vyžadovala, že žák bude mít na výletech, zejména se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví, u sebe průkaz zdravotní pojišťovny.

 

Metodický pokyn však výslovně neupravuje bezpečnost a ochranu zdraví při školních výletech. Pojednává o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků při výuce plavání, lyžařském výcviku, sportovně turistických kurzech, koupání a bruslení. Bezpečnost a ochranu zdraví při školních výletech si tedy musí upravit ředitelé a ředitelky škol ve svých předpisech
sami s ohledem na specifické podmínky své školy a věcné zaměření školního výletu.

 

 

Školy v přírodě

 

Školský zákon vychází ze základního členění, podle kterého vzdělávací soustavu tvoří školy a školská zařízení podle tohoto zákona. Pokud se týká školských zařízení, tak upřesňuje, že školské zařízení poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči a že druhy školských zařízení jsou školská zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školská poradenská zařízení, školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání, školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování a školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Školský zákon sice pojem „škola v přírodě“ výslovně neužívá, ale školy v přírodě řadí pod obecný pojem školské zařízení a tento pojem se v zákoně užívá vedle pojmu škola. Jediným předpisem z oblasti školských předpisů, který pojednává o školách v přírodě, je vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních. Podle jejího ustanovení § 10 škola v přírodě zajišťuje zotavovací pobyt ve zdravotně příznivém prostředí dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku, popřípadě pobyt vybraných skupin dětí mateřských škol a žáků plnících povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání. Podle této vyhlášky totiž typy školských výchovných a ubytovacích zařízení jsou:

  • domov mládeže,
  • internát,
  • škola v přírodě.

 

Zde se tedy pod pojmem „škola v přírodě“ rozumí ono školské zařízení, které zajišťuje pobyt dětí nebo žáků z měst např. na horách, a dále se zde onen pobyt dětí nebo žáků, který je běžně označován za „školu v přírodě“, neprobírá.

 

Metodický pokyn sám nemá např. samostatný článek pojednávající o bezpečnosti a ochraně zdraví dětí a žáků např. na školách v přírodě, ale na několika místech je zmiňuje a předvídá.
První zmínku nalezneme v článku nazvaném „Zdravotní předpoklady“, kde se stanoví, že pro účast na některých vzdělávacích činnostech školy, například na škole v přírodě, sportovních a tělovýchovných akcích, výuce plavání nebo lyžařském výcviku, se vyžaduje zdravotní způsobilost, kterou posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost. Praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje, v posudku dále uvede, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. V té souvislosti jsou zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci povinni informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání nebo na účast na těchto akcích. Toto ustanovení Metodického pokynu je však pouze parafrází jednoho ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví (viz dále), takže pro praxi má význam spíše metodický. Jak jsme již uvedli výše, v článku nazvaném „První pomoc a ošetření“ se připomíná, že škola má povinnost zajistit i při všech školních akcích konaných mimo školu opatření k zajištění první pomoci žáků, což je také v praxi jasné a nezpochybnitelné.

 

Shrneme-li uvedené, můžeme konstatovat, že školské předpisy vychází ze zásady, že škola v přírodě zajišťuje dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku zotavovací pobyt a povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání ve zdravotně příznivém prostředí, a tuto dobu považují za součást plnění povinné školní docházky, resp.
pobytu v předškolním zařízení. Z toho důvodu také školské předpisy nestanoví zvláštní požadavky nebo výjimky pro dobu vlastního pobytu ve škole v přírodě. O vlastním pobytu dětí a žáků na „škole v přírodě“ nalezneme bezesporu více v hygienických předpisech.

 

Kdybychom měli učinit menší závěr, jak na pobyt dětí nebo žáků ve škole v přírodě pohlíží školské předpisy, můžeme konstatovat, že tyto předpisy vychází ze zásady, že škola v přírodě zajišťuje dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku zotavovací pobyt a povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání ve zdravotně příznivém prostředí. Proto také nestanoví žádné zvláštní výjimky pro tuto dobu, považují ji u žáků základní školy za součást plnění povinné školní docházky. Ředitel mateřské školy nebo ředitel školy, která posílá děti nebo žáky do školy v přírodě, musí sám podle svých podmínek zajistit vše potřebné z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví. To znamená, že musí vybrat učitele, kteří budou děti doprovázet, tyto náležitě proškolit (zejména s ohledem na to, zda se škola v přírodě bude konat v zimě na horách nebo v jarních či letních měsících s možností koupání apod.), pak musí vybrat zdravotníky, kteří budou děti či žáky doprovázet, a zajistit i jejich proškolení (viz dále) a nakonec musí zajistit, aby byli rodiče, resp. zákonní zástupci dětí a žáků náležitě seznámeni s průběhem školy v přírodě a aby jim bylo vysvětleno, že mají povinnost sdělit škole, zda dítě nebo žák nepřišlo do styku s infekčním onemocněním, nakaženou osobou nebo mu není nařízeno karanténní opatření. Nakonec samozřejmě není možno podcenit ani vlastní poučení dětí a žáků, zejména pokud se jedná např. o děti mateřských škol.

 

 V článku byly použity ukázky z publikace Výběr ze školské legislativy, Čtvrtletník pro mateřské školy, II, 2016-2017, autorka: JUDr. Eva Dandová

 

 Kam dál? Mohlo by se Vám líbit:

 

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatřeníKonference DÍTĚ V CENTRU POZORNOSTI

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3181

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka