Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením
Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují, že děti nemají dostatek lásky?

Americký psycholog Ross Campbell píše, že nedostatek lásky se u dětí projevuje „zlobením“, upozorňováním na sebe formou negativního chování. Vytváří přirovnání: S láskou u dětí je to jako s benzinem u auta. Když je nádrž prázdná, auto nefunguje. „Zlobení“ dítěte působí jako kontrolka palivového systému auta. Pozor, zlobím (se), dochází mi láska! Učitelé tvrdí, že dětí, které na sebe tímto způsobem upozorňují, je stále více. U některých jsou si jisti, že příčinou je to, že děti ve svém okolí nenalézají dostatek lásky. Proč tomu tak je?

 

Příčina je asi velice jednoduchá. Své děti sice velice milujeme, ale neumíme jim to dát najevo. Nebo jim to dáváme najevo nevhodnými prostředky. Jak to tedy dělat, aby děti věděly, že je máme rádi, že jsou pro nás důležité a život bez nich by pro nás neměl smysl? Můžeme se seznámit s technikami, které nám pomohou tuto potřebu našich dětí naplňovat a které vycházejí z doporučení výše zmiňovaného Rosse Campbella:

 

Oční kontakt

 

Když hovoříme se svou přítelkyní či přítelem, obvykle se mu díváme do očí. Oční kontakt zdůrazňuje sdělení, podtrhává jeho význam. S dětmi často hovoříme od práce, od mytí nádobí, s očima na obrazovce televize, v denním tisku. Teprve když dítě káráme, požadujeme, aby se nám dívalo do očí a udrželo oční kontakt.

 

Doporučení: Když nám dítě potřebuje něco sdělit, odložme to, co držíme v ruce, nastavme se do oční výšky dítěte a naslouchejme mu „na plný úvazek“, tedy i s očním kontaktem. Pokud naučíme děti vnímat tento kontakt, můžeme se pak spolu domlouvat očima. Úsměv a mrknutí, které znamená „vím a souhlasím“, může dítě povzbudit a dodat mu chuť do dalších činností více než drahá odměna.

 

Fyzický kontakt

 

Čím jsou děti menší, tím více potřebují fyzický kontakt. Potřebují pohladit, pochovat, pohoupat v náručí. Poklepání na rameno znamená jsi dobrý, objetí utiší bolest či pomůže podělit se o radost. Podání ruky znamená jsi pro mne důležitým člověkem.

 

Doporučení: Dotýkejte se s dětmi a učte je, aby se nebály doteků druhých dětí. Nemusí se vždy jednat o doteky důvěrného charakteru (objímání a chování), ale i stisk ruky, poklepání na rameno, pohlazení po hlavě jsou doteky, které obvykle snesou i děti, které nepotřebují příliš fyzického
kontaktu.

 

Soustředěná pozornost

 

Každé dítě potřebuje mít občas svého dospělého pouze pro sebe.

 

Doporučení: Udělejte si s ním hezký den, jděte ven, do parku, do kina, sportovat, nakupovat. Povídejte si, naslouchejte. Tyto okamžiky si dítě pamatuje a vzpomíná na ně celý život, přestože jsou „obyčejné“. Je to čas, který věnujete jen jemu, v těchto okamžicích se cítí jedinečněji a důležitěji, než jindy.

 

Pravidla

 

Nedostatek pravidel dětem škodí, stejně jako jejich přemíra. Každý z nás už někdy v životě zažil trest a umí si vybavit pocity s ním spojené. Co ale dělat, aby děti pochopily, že jejich jednání nebylo správné? Optimálním informátorem je v této věci pro dítě přirozený důsledek. Místo nekonečného seznamu příkazů a zákazů zkuste dítě nechat tváří v tvář situaci. Chce dítě sahat na horkou plotnu, přestože mu vysvětlujete, že se spálí? Nechte ho dotknout se. Popálí si prsty a chvíli ho to bude bolet, ale víckrát na plotnu nesáhne. Může se to zdát tvrdé, ale pro dítě je vlastní zkušenost nejcennější a nejlepší školou.

 

Ochranné opatření: Vše má samozřejmě své meze. Je dobré nechat dítě prožít přirozený důsledek jeho chování, ale někdy musíme v rámci svého výchovného působení přirozeným důsledkům předcházet. Aby nám dítě nepřejelo auto, musíme se zastavit na kraji silnice. Chytneme dítě za ruku a čekáním na zelenou mu dáváme příklad. Nezapomeneme pokaždé zdůraznit, že má vždy chodit po přechodu a vždy až ve chvíli, kdy svítí zelená.

 

Děti cítí lásku

 

Občas děti zkrátka zlobí, a pokud jste unavení a podráždění, je někdy velmi těžké „nevybuchnout“. Snažte se však ze všech sil. Stejně jako není dobré na dítě neustále křičet, není ani dobré nad ním „zlomit hůl“ a jeho chování nijak neusměrňovat. Dítě si takové chování vyloží jako nezájem.
Věnujte se svým dětem, co nejvíce je to možné. Dávejte jim najevo svou lásku. Jedním z nejmilejších důkazů lásky jsou dárky. Někdy rodiče plní materiální přání svých dětí proto, aby jim vynahradili nedostatek času, který pro ně mají. Jindy slouží „dárek“ jako odměna za odvedený výkon (pěknou známku, vzorné chování, pomoc při úklidu aj.). Takové dárky však nejsou pravými dárky, jsou odměnami, či dokonce úplatky. Dárek, odměna a úplatek jsou tři rozdílné pojmy. Proto obdarovávejte s rozmyslem a mějte na paměti, že ani ten nejkrásnější dárek dítěti nevynahradí Vaši přítomnost.

 

Nešetřete ani pochvalami ani frázemi jako „Věřím vám, že to zvládneš…“, „těšila jsem se na tebe…“, „bylo mi po tobě smutno…“, „Jsem rád/a, že tě mám“.

 

A naposledy – snažte se tu pro děti být, kdykoli Vás potřebují. Často všichni zapomínáme na to, jak rychle děti rostou. Pokud jim dáme v dětství dostatek lásky a pozornosti, dáme jim to nejcennější pro celý život.

V článku byly použity ukázky z publikace Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání autorky Mgr. Evy Svobodové.

 

Mohlo by vás zajímat

 

Činnosti se zvířaty v předškolním vzděláváníZvířátka si pomáhajíRozvíjíme rozumové schopnosti dětí

 

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8381

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka