Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí
Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní výchově. Shoda panovala ve způsobu. V jakém? Přece hrou. Dohady přišly zejména v poslední době, když se začalo mluvit o posuzování.

Je učitelka mateřské školy vůbec připravená na diagnostiku? Má to být ona, kdo doporučí rodičům vyšetření předškoláka v poradenském zařízení, nebo je lepší počkat si až na zápis v základní škole? (Pozor na termíny!) A to ani nemluvím o ombudsmance, která by nejradši veškeré posuzování předškoláků škrtla, včetně testů školní zralosti. Má ale smysl hrát si na diskriminaci, když jde o to, aby kterékoli dítě přišlo do školy připravené vzhledem k jeho možnostem na nejvyšší možné úrovni? A tak někde radši tančíme mezi vejci. Subjektivita je napadnutelný pojem. Ale málokdo ví, že právě teď se ověřuje nástroj, který by mohl v tomto směru učitelkám mateřských škol pomoci.

 

Opora v pravý čas

 

Nástroj přichází jako na zavolanou. Jmenuje se PREDICT (jako zkratka anglického značení Pre-school Diagnostic and Communication Tool) a vznikl na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně v rámci projektu Good Start to School, který realizuje nakladatelství RAABE spolu s kolegy na Slovensku a v Maďarsku v rámci programu Erasmus+. Jeho autorkami jsou Zora Syslová z katedry primární pedagogiky a Jana Kratochvílová, vedoucí katedry pedagogiky. Vše odstartovalo 1. října roku 2015. Nakladatelství oslovilo celkem pět mateřských škol u nás, na Slovensku a v Maďarsku. Všichni zainteresovaní se scházeli ke společným debatám nad připravovaným nástrojem. Na podzim 2016 začaly učitelky mateřských škol s PREDICTEM pracovat. Před rokem o něm na setkání v Brně hovořila J. Kratochvílová jako o evaluační kartě dítěte. „Naším úkolem bylo vytvořit jednoduchý diagnostický nástroj v papírové i elektronické podobě zaměřený na jednotlivé klíčové kompetence dané RVP PV,“ vysvětlovala přítomným. Podařilo se. Autorky se opřely o 44 kompetencí a sdružily je do deseti oblastí. Pro každou zpracovaly něco jako očekávané výstupy, tedy to, co by dítě mělo umět a znát, než půjde do školy.

 

Co říká praxe

 

Jednou z pilotních škol je Základní škola a Mateřská škola Vřesinská v Plzni-Božkově. Jak ředitelka Hana Stýblová, tak vedoucí učitelka jednotřídky mateřské školy s 28 dětmi od tří do šesti let Monika Kalašová o něm hovoří v superlativech. „Diagnostický arch PREDICT ukáže u každého dítěte, na jaké úrovni právě je. Průběžně sbíráme a sumarizujeme poznatky o jednotlivých dětech podle nastavených oblastí a klíčových kompetencí. Nejde o testy, ale výhradně o záměrné i nezáměrné pozorování při běžných činnostech, o rozhovory s dětmi i s rodiči. Zpravidla dvakrát ve školním roce zaneseme naše pozorování do archu a vyhodnocujeme je. Pokud se nám zdá, že u některého dítěte došlo k překvapivému zlomu, lhůtu podle potřeby zkrátíme. Systematické záznamy nám ukážou dítě ze všech stran, zobrazí jeho vývoj. Je rovnoměrný, nebo ne? Na které oblasti bychom se u něj měli zaměřit? Vidíme také, jestli se někde neukazují třeba náznaky budoucích poruch chování nebo učení.“

 

Přiznala, že na začátku pilotáže sáhla po papírové podobě, protože na takovou formu prostě byla zvyklá. Představa, že schopnosti dítěte bude zobrazovat graf, se jí příčila. „Ale když jsme se k tomu odhodlali a zkusili to, zjistila jsem, že to je úžasné. Mohu jen doporučit. Vidíte všech deset oblastí jako na dlani a program sám ukáže, na kolik procent dítě v té které uspělo. Zapůsobí to i na rodiče, když s nimi o dítěti jednáte. Možnosti využití jsou široké. Zpracovala jsem si například skupinu předškoláků, v níž byly čtyři děti s odkladem, většina bez odkladu a dvě děti, u nichž o odkladu uvažujeme. Výsledky elektronického zpracování naše předpoklady potvrdily. Přesně ukázaly, které dítě na školu má a které ještě potřebuje dozrát.“

 

Nahlédnutí pod pokličku

 

Desatero předškoláka směřuje ke školní zralosti, PREDICT ukazuje na úroveň zvládnutých kompetencí. Gramotnost, zdraví, komunikace, sebepojetí, respekt, aktivita, samostatnost, přístup k učení, pravidla a řešení problémů.

 

„Každá oblast má své indikátory. Jde o to, aby si dítě v době, kdy má jít do školy, všechny tyto oblasti osvojilo,“ říká manažerka projektu Jana Šámalová. „Každé je zvládá jinak. Nástroj má sledovat vývoj dítěte po celou dobu docházky do mateřské školy. Sleduje, jak a kdy na ně bude postupně dosahovat. Například v oddílu komunikace je dílčí indikátor ‚naučí se zpaměti krátké texty, tvoří jednoduché rýmy, umí se domlouvat slovy i gesty‘. Jde o to, aby učitelky vysledovaly, kam až dítě svými dovednostmi dosáhlo.“

 

Zajímalo mne, v čem potřebují dnešní děti největší podporu. „Podle našich zkušeností v oblasti sebepojetí a v komunikaci,“ konstatuje M. Kalašová. Už takhle malé děti jsou často zvyklé trávit svůj volný čas u televize a u počítače. „Komunikace vázne. Víte, jaká je nejoblíbenější činnost našich dětí hned po hře? Jak ráno přicházejí, sednou si se mnou ke stolečku, dáme si čaj a povídáme si. V tu chvíli nepotřebují hračky ani knížky nebo pastelky. Vyprávějí, navzájem se poslouchají. Vydrží tak skoro do osmi hodin. Neříkám, že je to tak denně, ale hodně často. Obyčejné povídání jim hodně chybí, v tom je velká rezerva.

 

Se sebepojetím je to podobné. Snažíme se děti naučit třeba to, aby se uměly samy pochválit. Když se to naučí, nebudou potřebovat tolik chvály svého okolí. Když dokážou rozpoznat, že se jim něco povedlo, začnou si víc věřit. Naučí se také uznat svoji chybu. Každý indikátor nás navede na to, které dítě v čem zrovna potřebuje pomoci.“

 

I pro mladší

 

Příprava na školu byla důležitým impulsem, ale do PREDICTu je možné zapojit všechny děti. „Nástroj je určen pro celou dobu docházky do mateřské školy. Práce s dítětem v sociálně emočním rozvoji by přece měla probíhat po celou tu dobu. V momentě, kdy je na cestě do základní školy, by měly učitelky vědět, jak je na ni připravené,“ vysvětluje Jana Šámalová.

 

Právě tuto možnost PREDICTu Monika Kalašová oceňuje. „Testy školní zralosti se soustředí na pětileté děti. Používáme je také. Kromě těch klasických jsme diagnostický nástroj školní zralosti vytvářely spolu s logopedkou a speciální pedagožkou, které k nám docházejí. Pracujeme s Diagnostikou předškoláka, ale PREDICT je něco jiného. Děti přece rozvíjíme ve všech oblastech od jejich vstupu do mateřské školy, krůček po krůčku. Ti nejmenší splní jen pár výstupů, ale postupně dozrávají ve všech oblastech. PREDICT vám to ukazuje. Nejde jen o školní zralost, ale také o to, aby se dítě chtělo učit, aby se umělo učit, aby umělo komunikovat, aby se umělo pochválit…“

 

Také pro rodiče

 

Kromě PREDICTU jsou výstupem projektu také dvě metodiky – jedna pro učitele a druhá pro rodiče. „Obě jsou výborně zpracované, jen jsme se domluvili, že ta pro rodiče by měla mluvit jazykem přístupným i laikům. Ne všichni rodiče jsou odborně vybavení,“ upozorňuje Monika Kalašová. „V metodice pro učitele je popsán postup vhodný i pro začínající učitelky. Jak s PREDICTem pracovat. Jak děti diagnostikovat, jak je pozorovat, kdy a jak s nimi dělat rozhovory, jak co vyhodnocovat. Všechno je opravdu návodné. Jsou v ní uvedeny příklady dobré praxe i spolupracující školy.
V metodice pro rodiče je nejen přehledně zachyceno, co by mělo dítě před vstupem do školy umět, ale je tam také upozornění, jaké nástrahy mohou rodiče očekávat, jak komunikovat s dítětem a podobně. Domluvili jsme se s autorkami, že některým rodičům metodiku zapůjčíme a oni nám řeknou, jestli jim pomohla a v čem. Řekla bych, že přispěla také k vzájemnému přiblížení školy a rodiny. Rodiče díky ní pochopili, že naše práce není jenom hraní a že školu není možné hodnotit jen podle toho, kolik básniček se v ní dítě naučilo nebo kolik výkresů nakreslilo.“

 

Očima ředitelky

 

Mezi pilotními školami jsou také dvě sloučená zařízení ZŠ a MŠ, vedle plzeňské také jedna ze Slovenska. „I po mnoha letech, co naše ZŠ a MŠ existuje, vím, že asi nikdy nebudu odborník na předškolní vzdělávání. Projektu děkuji za příležitost, že jsem mohla práci našich učitelek srovnávat s tím, jak pracují učitelky v jiných zemích,“ říká ředitelka Hana Stýblová. „Setkání jsou velmi příjemná a zajímavá. Navštívila jsem s učitelkami z naší školy mateřinky v Brně, v Bratislavě i v Budapešti. Okoukly jsme leckteré nápady, ale také jsem mohla být na své učitelky pyšná. Jako jediná mateřská škola používáme PREDICT v elektronické podobě. Myslím, že nástroj přinese vyšší kvalitu nejen do práce mateřské ale následně i základní školy. Není v něm nic, co by se netýkalo i základky. Naopak nám pomůže uvědomit si, že příprava na školu není otázkou posledního roku. Jsem ráda, že s mateřskou školou patříme k sobě. Máme společné porady, debatujeme spolu. Odpovědnosti se nezbavím, ale je dobré mít vedle sebe člověka, na kterého se mohu spolehnout.“

 

Co teď, co dál

 

První fáze testování trvala několik měsíců a skončila v březnu. Na mezinárodním setkání v Budapešti se sešly všechny partnerské organizace, aby si sdělily zkušenosti, dohodly se na některých změnách. „Autorky teď zapracovávají připomínky, hotové by měly být v létě. V testování PREDICTu budeme pokračovat. Je třeba dát mu delší čas, něco se projeví až při delším používání,“ prozradila Jana Šámalová. „V září začnou učitelky pilotovat přepracovanou verzi. Do druhé fáze přizveme také další mateřské školy. Pohled lidí, kteří se s nástrojem setkávají poprvé, pro nás bude hodně důležitý.“ Nakladatelství RAABE by do pilotu rádo přizvalo kolem dvaceti až třiceti škol. Všechny dostanou zdarma testovaný materiál, za to se od nich očekává zpětná vazba. „Už máme první vlaštovky. Představila jsem PREDICT na semináři o školní zralosti a vzbudil velký zájem. Přihlásilo se nám osm zájemců, kteří by ho chtěli na podzim začít testovat. Většinou mají zájem o papírovou podobu, elektronické se obávají. Zdá se jim, že jejich škola není dostatečně technicky vybavená, ani samy učitelky si nejsou jisté svou erudicí. Ale je to spíš psychická bariéra. Elektronická verze je vytvořená v Excelu, což je běžně používaný program, který nevyžaduje pokročilé IT znalosti. Poznámky se do něho zanesou opravdu snadno. V programu je přednastavená funkce, která výsledky zapracuje do grafu. Učitelka má v mžiku před sebou výsledky celé třídy. Vidí, jestli u většiny dětí existuje oblast, na kterou se musí soustředit. Jde jen o to zbavit se strachu z neznámého.“

 

Projekt skončí na jaře 2018 třemi mezinárodními konferencemi v Praze, Bratislavě a v Budapešti. V červnu se bude odevzdávat závěrečná zpráva. Podmínkou evropských projektů je, že výstup musí být pro všechny zájemce zdarma dostupný na internetu. Mateřské školy si pak budou moci stáhnout nejen PREDICT, ale také obě metodiky. Jak se zdá, nástroj daleko překročil své původní zadání. Nejen učitelky, ale také rodiče by v něm mohli najít výraznou oporu.

 

ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. EVALUAČNÍ NÁSTROJ UKÁŽE, CO DĚTEM CHYBÍ: Do mateřských škol přinese také metodiky pro učitele i rodiče. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. GNOSIS, spol. s r.o., 2017, 120(16), 18 –19.

 

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Pojďme se podívat do odborných publikací nakladatelství Raabe, jaké jak…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2404

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 2