Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?
Kapitoly článku
Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit vzdělávání. V současné době je výuka cizích jazyků v základním vzdělávání povinná od třetího ročníku, a tím se dotýká i žáků se SPUCH. Ale jak na to? Poradíme Vám v článku! Text pochází z publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Autorkami jsou Petra Lexová a Jitka Tůmová.

6. Psaní dle diktátu

Diktát může být za určitých podmínek výbornou metodou pro rozvoj poslechových dovedností a vede žáky k tomu, aby maximálně vnímali to, co slyší. Pro diktát je třeba zvolit jednoduchý text se slovní zásobou, kterou žáci dobře znají. U žáků se SPUCH je vhodný např. dialog, který mohou diktovat 2 osoby, protože žáci takto více zaměří svou pozornost na text, který není monotónní. Žáci mohou být pro diktát stejného textu rozděleni do několika skupin.

První skupina píše celý text, v připraveném pracovním listu má nadepsaná pouze jména hovořících.

Druhá skupina má pracovní list, ve kterém je část textu již zaznamenaná a žáci pouze doplňují některá (klíčová) slova. Např. Suzy: „Who’s...?“

Třetí skupina má pracovní list s celým textem a některá slova jsou ve dvou podobách, žáci zatrhávají tu, která odpovídá poslechovému textu. Např. „Who’s that/this?“

 

7. Předpovídání (Predicting)

Tato aktivita je zaměřená na motivaci k poslechu, na rozvoj vnímání textu. Žáci před vlastním poslechem mají k dispozici obrázek a na jeho základě se snaží předvídat, o čem poslech bude. Učitel je vede k používání klíčové slovní zásoby, kterou mají v psané podobě k dispozici, např. na tabuli nebo nástěnce. Toto cvičení je současně vhodné pro procvičování tzv. Wh question (Who are they? Where are they? Why is she…? What are asking for?).

 

8. Slovní zásoba

K zapamatování slovní zásoby využívejte zvukovou stránku jazyka. Používejte mind maps a spider diagrams. K upevnění slovní zásoby používejte flashcards a barevné kartičky se slovíčky.

 

9. Doplňování textu

Pro žáky jsou velice atraktivní různé komiksové příběhy. Pomocí obrázků je snadné pochopit obsah. Je možné některé texty z bublin odstranit a nechat žáky, aby se pokusili doplnit věty, které tam patří. V závěru mohou být porovnány původní texty a texty žáků. Cvičení vede k rozvoji kreativity a osvojování slovní zásoby.

 

10. Dopisování kapitol, odstavců a vět

Žáci mají k dispozici výchozí text v rozsahu, který odpovídá jejich znalostem a jazykové úrovni. Podle individuálních možností učitel vede žáky k tzv. dopsání dalšího děje, který by mohl následovat. U některých žáků se může jednat třeba o jednu větu, u jiných o celý odstavec nebo kapitolu.

 

V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.


 

Text pochází z publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Autorkami jsou Petra Lexová a Jitka Tůmová.

 

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 6