Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to
Kapitoly článku

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách. Přečtěte si ukázku z publikace od Ing. Jany Königové!

 

 

Nakládání s odpady je nedílnou součástí provozu školních jídelen. I když si to někteří zřizovatelé školních jídelen stále nechtějí připustit, je nutno vytvořit odpovídající podmínky, finanční i organizační, pro správnou praxi při nakládání s odpady ve školních jídelnách tak, aby byly splněny povinnosti vyplývající z platné legislativy. Platná legislativa chrání nejen zdraví lidí a zvířat, ale i naše životní prostředí.

 

 Klíčové povinnosti původců odpadů jsou reakcí na tři základní problémy v ochraně životního prostředí: produkce odpadů stále roste a má negativní vliv na životní prostředí, surovinové zdroje jsou vyčerpatelné, postupně se snižuje počet vhodných lokalit pro ukládání odpadu z přírodních důvodů nebo kvůli negativnímu postoji veřejnosti. Zorientovat se v dotčené legislativě, jež se neustále mění, je někdy nad síly odborníků, kteří se nakládáním s odpady zabývají, natož pracovníků z jiných oborů.

 

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

Významnou změnou pro stravovací provozy včetně školních jídelen byla změna nakládání s biologicky rozložitelnými odpady ze stravovacích provozů. Ta nastala s nástupem na člověka přenosného onemocnění známého jako „onemocnění šílených krav“. BSE neboli bovinní spongiformní encefalopatie je degenerativní onemocnění nervové tkáně projevující se změnami v chování a poruchami koordinace pohybů. Za původce onemocnění jsou považovány škodlivé bílkoviny (priony), které hostitelský organismus napadají bez imunitní odezvy, hromadí se v mozku a způsobují zde nezvratné patologické změny. Hrozba BSE již dnes není příliš aktuální, poslední případ tohoto onemocnění byl v ČR zaznamenán v roce 2009. Díky příznivé nákazové situaci, která je stále pravidelně sledována, byla většina členských států, včetně ČR, uznána Světovou organizací pro zdraví zvířat (OIE) jako země se zanedbatelným rizikem výskytu BSE.

 

 

 

 

Zákon o odpadech v § 12 stanovuje obecné povinnosti při nakládání s odpady. Fyzické osoby i osoby podnikající jsou povinny nakládat s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným tímto zákonem a ostatními právními předpisy vydanými na ochranu životního prostředí, viz kapitola Přehled právních předpisů. Každý je povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže, nesmí jí být odpad předán.

 

 

Shromažďování utříděných odpadů ve vhodných nádobách (řádně značených)

V místě vzniku mohou být vhodnými shromažďovacími prostředky např. papírová krabice, PE pytel ve stojanu s víkem, barel, koš a další. Shromažďovacím místem (nádobou) může být např. klec, popelnice, kontejner apod. Musí splňovat obecné technické požadavky kladené na shromažďovací prostředky, musí svým technickým provedením umožnit bezpečnost při obsluze. Odpad do nich umístěný musí být chráněn před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem do životního prostředí. Shromažďovací prostředky na odpad kategorie O, nemusí být speciálně značeny – postačuje vzájemné odlišení nádob barvou, tvarem nebo popisem. Vždy je ale třeba mít na paměti, že nejlépe se zaměstnancům třídí odpad, pokud je barva nádoby, nebo alespoň víka nádoby, shodná stou, kterou známe ze sběrných hnízd v naší obci. Např. pro plast – žluté víko. Barvu nádoby lze nahradit popisem.

 

Pokud ve školní jídelně nejsou shromažďovány odpady utříděné podle výše uvedených katalogových čísel, je nutno mít souhlas úřadu k upuštění od třídění. Tím není myšleno to, že postačí jedna popelnice na směsný komunální odpad a úřad povolí odpady netřídit. Dnes je běžné, že oprávněná osoba – firma, která odpad odváží, má třídicí linku a např. nepožaduje třídit papírové obaly a nápojové obaly nebo plastové obaly a nápojové obaly. Pozor, pokud např. dáváte do jedné nádoby plasty a nápojové (tetrapack) obaly, musíte mít toto povoleno od úřadu. V tomto případě musí školní jídelna požádat odbor životního prostředí na místně příslušné ORP, tj. obce s rozšířenou působností, v Praze – Úřad městské části (ÚMČ), o souhlas k upuštění od třídění podle § 16 odst. 2 zákona o odpadech. K žádosti je nutno doložit smlouvu s oprávněnou osobou, vysvětlit důvod netřídění a uhradit správní poplatek 1000Kč. Souhlas s upuštěním od třídění je zpravidla časově omezen. Vzor žádosti je uveden v publikaci Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

 

A jak je to s právními postihy za nedodržení pravidel ekologického zacházení s odpady? Podívejte se na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Nakládání s odpady ve školních jídelnách
Ediční řada pro školní jídelny
Diety ve školních jídelnách

 

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9353

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka