6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při podpoře žáků s SVP. Pojďme se blíže seznámit s nástroji a tipy, které slouží při podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - a to tak, aby jich účinně využívali.

 

 

Při péči o žáka s SVP je klíčové vytvářet vztah důvěry a partnerství mezi rodiči a školou. K tomu může velmi napomoci právě třídní učitel svým empatickým přístupem a otevřenou komunikací se žáky i rodiči. Rodiče potřebují školu jako vzdělávací instituci, škola potřebuje rodinu, která podporuje svoje dítě, proto by mělo být jejich působení na dítě/žáka v souladu.

 

 

Na kvalitu vztahu "učitel – rodič" má vliv:

 

• Společně s rodiči domluvené podmínky a způsoby vzdělávání jejich dítěte (IVP, popř. PLPP) a jejich oboustranné dodržování, předem domluvená spolupráce s asistentem pedagoga, nastavený motivační (odměnový) systém pro žáka (zvl. v případě žáků s PAS, ADHD apod.). Podle legislativy musí být rodiče o všem informováni a podepisují tzv. informovaný souhlas nejen v ŠPZ, ale i ve škole.

 

• Efektivita a rychlost vzájemně poskytovaných informací (zajištěna každodenní komunikací mezi asistentem pedagoga a rodiči), což je v době elektronické komunikace možné. Rodič se nesmí bát oslovit třídního učitele i ostatní pedagogy. Ti naopak vybízejí ke komunikaci, je na ně snadný kontakt. Jen otevřená a pravidelná komunikace může vyřešit mnoho problémových situací.

 

• Pravidelný kontakt mezi poradenskými pracovníky školy a rodiči. Rodiče potřebují nejen podrobné informace o chování a průběhu vyučování (od asistenta pedagoga, učitelů), ale i oni potřebují instrukce, např. k úpravě domácí přípravy, úpravě volnočasových aktivit. Rodiče budou lépe respektovat instrukce poradenských pracovníků a učitelů, když jim budou rozumět, vzájemná důvěra opět pomáhá.

 

 

Jak podpořit žáka s SVP?

 

Vždy jde o vztah žák – učitel – rodič. Pokud na některé straně komunikace vázne, snadno se utvoří problém. U žáků s SVP toto platí snad ještě více, než u jiných. Třídní učitel by měl mít s rodiči žáka takový vztah, aby se stal prvním, koho v případě potřeby rodiče kontaktují. Kontakt s třídním učitelem je důležitý, neboť třídní učitel je nejblíže svým žákům a obvykle se nejdříve dozvídá o problému (individuálním, či vztahovém), stojí na počátku zavádění podpůrných opatření, pomáhá při jejich realizaci, bez jeho postřehů si neumíme představit vyhodnocování podpory.

 

Tipy pro třídní učitele:

 

1. Realizovat úvodní třídní schůzky, kde se představí všem rodičům a nastaví si s nimi otevřený způsob komunikace, důležité je ubezpečit rodiče o tom, že mají s učitelem společný zájem, a to spokojené a vzdělané dítě/žáka, vhodné je určit čas pro individuální konzultace (třídní schůzky jednou za čtvrtletí mohou být málo).

 

2. Osobně představit poradenské pracovníky školy, seznámit rodiče s tím, kde je najdou a kdy se na ně mohou obracet. Plán poradenských služeb školy (ŠPP) by ostatně měl být uveřejněn na stránkách školy.

 

3. Seznámit rodiče s postupem, jak nejúčinněji komunikovat – nejprve se obracet na třídního učitele, který buď řeší problém sám, popřípadě s kolegy (výsledkem může být PLPP), samozřejmě s možností konzultace s poradenským pracovníkem ŠPP. Tím se přirozeně přidává k řešení poradenský pracovník školy.

 

4. Upozornit, že rodiče mohou vždy individuálně konzultovat s poradenskými pracovníky školy (ŠPP) i školského poradenského zařízení (ŠPZ).

 

5. Plánovat a realizovat třídnické hodiny pro žáky, protože při běžné výuce mnohdy nebývá čas na vztahové problémy a práci s klimatem třídy. Třídnické hodiny si vede třídní učitel sám nebo s poradenským pracovníkem školy (školním psychologem, metodikem prevence).

 

6. V případě krizových situací neváhat a rychle realizovat krizovou intervenci. K ní je nejlépe přizvat poradenské zařízení ŠPZ, aby byla zabezpečena co nejvyšší míra objektivity.

 

 

Na závěr bychom rádi popřáli třídním učitelům, aby porozuměli všem potřebám svých žáků (bez průběžného vzdělávání to asi nepůjde), poskytovali bezpečné prostředí pro všechny svoje žáky, prostředí, kde bude vládnout atmosféra důvěry a tolerance, kde budou žáci vzájemně spolupracovat. Jen tak se budou moci naplňovat principy společného vzdělávání, jak je formuloval anglický psycholog P. Farrell, tedy:

 

akceptace (všichni žáci budou přijímáni jako plnohodnotní členové školy bez „litujícího“ postoje, a to všemi pedagogickými pracovníky i žáky)

 

participace (všichni žáci se aktivně účastní všech činností podle svých možností bez jakékoli segregace)

 

úspěch všech (všichni žáci zaznamenají na výstupu vzdělávání posun – tedy úspěch)

 


V článku byly použity ukázky z publikace Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Autorem kapitoly je Miroslav Vosmik.

 

 

Kam dál? O tom, jak být žákům dobrým koučem, si můžete počíst v rozhovoru s Jiřím Brédou, autorem populární publikace Učitel jako kouč. Jak zvládnout mimoškolní výlety a pobyty i z pohledu legislativy se dozvíte zde a o dietním stravování ve školách se dočtete tady.

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

Ediční řada - Třídní učitel IIDiety ve školních jídelnáchŽák v krizové situaci

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Děti ve škole zlobí? Co s tím má učitel dělat?

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z chystané publikace Líný učitel, která již brzy vyjde! Autor Robert…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Jak se stát dobrým koučem?

Na to odpovídá Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Učitel jako vyjednavač?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Spektrum učitelských…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6243

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka