Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

VYBRANÝ LIST A JÁ

Cíle:

Rozvíjení představivosti, přirovnávání, uvědomování si vlastní identity, naslouchání, vedení k vlastnímu projevu.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli, nejlépe na podzim (když padají listy ze stromu).

Pomůcky:

Košík s listy různých druhů stromů a rostlin.

Realizace:

Posadíme děti do kruhu, každé dítě si se zavřenýma očima vytáhne jeden list. List si prohlédne a vymýšlí, co má tento list s ním (dítětem) společného. Následně vypráví ostatním, na co přišel a co ho na listu zaujalo.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti najít nějaký společný prvek? Přirovnávají společné k viditelným znakům nebo také k vlastnostem?

Informace pro učitelku:

Některé děti společný znak najít nedokážou. Neměli bychom je nutit. Zapojí se třeba příště. Obměna: děti si „list, který je mi podobný“, vybírají z košíku s otevřenýma očima, pak jim ale musíme poskytnout dostatek času na rozmýšlení.

 

VYMĚŇOVAČKA – STROM

Cíle:

Procvičování třídění, usuzování, kooperace při vyměňování dětí.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli.

Pomůcky:

Obrázky jednotlivých částí stromu (kořen, list, větev, kůra, květ, plod) v počtu odpovídajícím počtu dětí.

Realizace:

Hra je obdobou hry „Kompot“. Děti sedí v kruhu, před sebou mají vyobrazené jednotlivé části stromu (každý jeden obrázek). Při vyslovení názvu čáti stromu se děti sedící u konkrétní části zvednou, projdou středem kruhu, usadí se na volné místo a prohlédnou si, jestli si sedají ke správnému obrázku. Tím proběhne kontrola. Zajímavější je, když je na obrázcích více druhů stromů, když se jednotlivé obrázky listů, květů, kůry liší.

Otázky pro učitelku:

Znají děti jednotlivé části stromů? Poznají, ze kterých stromů pocházejí?

Informace pro učitelku:

Variantou je hrát hru se skutečnými částmi stromu.

 

ODHADUJEME MNOŽSTVÍ VODY

Cíle:

Poznávání přírody, rozvoj předmatematických dovedností, rozvoj jemné motoriky.

Počet dětí:

Děti pracují ve skupince (3–5 dětí najednou).

Místo a čas realizace:

Zahrada MŠ či okolí vodního zdroje, teplý den (květen–červen).

Pomůcky:

Nádoby různých tvarů a velikostí, naběračky, odměrky, staré hrnce, umyvadlo, vanička apod.

Realizace:

V okolí velké (a pro děti bezpečné – ne příliš hluboké) nádoby na vodu (vanička, kbelík, umyvadlo, sud na dešťovou vodu) umístíme menší nádoby různých tvarů a velikostí a naběračky. Děti mají za úkol odhadnout, do které nádoby se vejde nejvíce vody a do které nejméně, popř. je seřadit v očekávaném pořadí. Následně se odhad ověří – potvrdí, nebo vyvrátí.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti odhadnout, kde je více vody a kde méně?

Informace pro učitelku:

Voda je kapalina, tvaruje se podle nádoby, ve které právě je. Pro předškolní děti je velice obtížné odhadnout objem nádob. Například skutečnost, že nádoba, která je vysoká, ale úzká, pojme méně vody než nádoba nízká, ale široká, je pro mnohé předškoláky nepochopitelná. Proto je vhodné objemy vody měřit a porovnávat, samozřejmě formou hry.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0435

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka