O lidských právech od mateřské školky

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se publikací Objevujeme s dětmi kulturu a společnost z ediční řady Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání.

Učení společenským pravidlům a návykům v předškolním věku

 

Svět je pro malé dítě plný nebezpečí a nástrah, ve kterých pravidla a hranice znamenají oporu a jistotu. K tomu, aby se dítě cítilo ve světě bezpečně, potřebuje mít okolo sebe lidi, na které se může spolehnout, a jasný a srozumitelný systém pravidel, která ho ochrání v nebezpečných situacích, ukážou mu cestu, když si neví rady, a upozorní ho, co je dobře a co už ne.

Základy společenských pravidel a návyků si dítě přináší do mateřské školy z domova, ale stále častěji se setkáváme s dětmi, které mají v této oblasti jen minimum zkušeností. Obvykle se jedná o děti, které vyrůstají ve společenství především dospělých a kterým je vše dovoleno. Pro takové děti je pak obvykle velice těžké přijmout pravidla skupiny a přizpůsobit se ostatním dětem.

 

 

Pravidla společenství

Každé společenství (rodina, školní třída, kroužek aj.) potřebuje k tomu, aby mohlo bezproblémově fungovat, dodržovat určitá pravidla. Jedním ze základních pravidel rodiny je, že její členové obvykle sdělí ostatním, kam jdou a kdy se vrátí. Člověk, který nedodržuje v rodině toto pravidlo, má obvykle s ostatními členy problémy a v případě dlouhodobého nedodržování může dojít až k rozpadu rodiny nebo k citovému odcizení mezi partnery.

 

 

Vyvozování pravidel spolu s dětmi můžeme též rozčlenit do čtyř fází:

 

 1. Fáze motivační, ve které buď učitelka nastíní problém, nebo využije vzniklé problémové situace.

Příklad: Při honičce mezi židličkami dítě upadlo a uhodilo se. Učitelka dítě uklidní a projeví mu empatii: „To mě ale mrzí, že tě teď bolí koleno. A také mám strach, aby se příště neuhodil někdo jiný. Co s tím, děti, budeme dělat, aby se nám zase nestala taková nehoda?“ Pokud se však děti honí okolo stolečků, není vhodné, aby učitelka čekala „až se něco stane“, ale případnému zranění předcházela. K tomu může pomoci vhodná motivace: „Dělá mi starost, děti, když vás vidím běhat mezi stolečky a židličkami. Když jsem byla malá a chodila jsem do školky, tak si můj kamarád Bohouš moc ošklivě rozbil hlavu, když upadl na židličku. Nemáte někdo nápad, co bychom mohli udělat, aby se něco takového nepřihodilo i vám?“

 

 

2. Fáze konstruktivní, ve které hledáme řešení, vymýšlíme, zkoušíme a konstruujeme pravidlo

Děti obvykle slíbí, že mezi stolečky nebudou běhat, ale pak by měla následovat otázka: „A jak se tedy budeme mezi stolečky pohybovat? Co myslíte, která rychlost bude nejlepší mezi stolečky?“ Vhodné je, když si rychlosti společně vyzkoušíme a děti pak samy navrhnou, jakou rychlostí budeme jezdit mezi stolečky. Abychom si pravidlo zapamatovali, je vhodné vytvořit piktogram. V našem případě by to mohl být obrázek stolečků a mezi nimi autíčko s číslem 2 nebo 3, podle toho, na jaké rychlosti se s dětmi dohodneme.

 

 

3. Fáze vyvození důsledků

Tato fáze bývá v mateřské škole opomíjená, což způsobuje, že pravidlo snadno zapomeneme. Klíčová otázka této fáze zní: „Co se stane, když někdo naše pravidlo nedodrží?“ Na tuto otázku obvykle děti odpovídají na úrovni trestů, na které jsou zvyklé z domova. Nejčastější odpovědí bývá „Dáme mu na zadek,“ což je ovšem řešení pro nás nepřijatelné. Hledáme proto jiná řešení a dozvídáme se, že takovému dítěti můžeme připomenout, co porušilo, můžeme mu domluvit, můžeme ho posadit na židličku, aby se chvíli dívalo, jak chodí ostatní děti atd. Na jakém opatření se společně domluvíme, záleží pouze na dětech a učitelce. Děti by však nikdy neměly vnímat toto opatření jako trest, ale spíše jako šanci k posunu a naučení se pravidlu.

 

4. Fáze zpětné vazby

Stejně jako u návyků potřebují děti i u pravidel zpětnou vazbu. Je potřeba, aby děti viděly, že dodržování pravidla má smysl a je ze strany učitelky ceněno. Proto je vhodné, když učitelka dětem sdělí, že je ráda, že autíčka jezdí mezi stolky podle dohody, nehoní se a nechvátají, protože už o ně nemusí mít starost. Že měla trochu obavy, že tohle pravidlo děti nezvládnou, a jak ji překvapily opakem.

Pokud někdo pravidlo nedodrží, je lépe řešit to s ním mezi čtyřma očima a neupozorňovat ostatní na chybu, pokud si jí sami nevšimli. Zaměření na chyby může vést k tomu, že děti vyžadující zvýšenou pozornost budou schválně porušovat pravidla, aby se jim jí dostalo. Těmto dětem by měla učitelka naopak cíleně věnovat pozornost tehdy, když dělají něco dobře. Pozitivní zpětná vazba ukazuje dětem návod, jak mají věc dělat správně, negativní jim ukazuje, jak ji dělat nemají, ale neinformuje o správném chování.

 

Ukázka pochází z publikace Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Autorkami jsou Helena Hazuková, Marcela Pehelová, Zuzana Rauchová a Eva Svobodová.

 

 

Kam dál? Přečtete si také:

 

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

 Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

 Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

 Taneční a pohybové činnosti ve školce

 

 

 Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Objevujeme s dětmi kulturu a společnostEdiční řada: Komplexní metodiky v předškolním vzděláváníPředškolák s speciálními vzdělávacími potřebami

 

 

 

 

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3402

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka