Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity
Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího školního věku hry a tvorbu s tématem čarování...

Charakteristika a původ svátku

V poslední dubnový den prý mají neobyčejnou moc zlé síly, hlavně čarodějnice, které mohou škodit lidem. Proto se zapalují ochranné ohně. Označení filipojakubská noc pochází z doby, kdy se svátek apoštolů sv. Filipa a sv. Jakuba slavil 1. května (dnes připadá na 3. května). Známý je i název Valpuržina noc, inspirovaný dramatickou básní „Faust“ od J. W. Goetha.

Lidé se od pradávna báli zlých nadpřirozených bytostí i jevů, které si nedokázali vysvětlit. Bránili se jim nejrůznějšími rituálními praktikami. Působením církve se lidové představy o těchto bytostech soustředily hlavně na čarodějnice zastupující peklo a ďábla. Z minulosti se zachovalo velké množství pověr, jak čarodějnici zahnat, aby neublížila lidem, neuřkla dobytek, nezpůsobila neštěstí. Za dveře se pokládaly drny nebo hromádka písku, a než je čarodějnice přepočítala, bylo ráno. Nedostala se přes pichlavé trní nebo bodce vidlí, přes svěcenou vodu nebo proutky ani přes znamení kříže a mnoho dalších zábran. Někde se na obranu střílelo, jinde se vytvářely magické kruhy.

Obyčej zapalovat ochranné ohně je velmi starý a pochází z předkřesťanských dob. Spojení čarodějnic a ohně, tedy pálení čarodějnic, tak jak ho známe dnes, však pravděpodobně pochází až z konce 18. století. Vyvíjelo se spíše jako kolektivní zábava, i když trochu pověrečného strachu v něm stále je. Každá vesnice měla vymezené místo na návrší nebo na stráni. Mládež přes den připravovala dřevo a stavěla velkou hranici, k níž se večer scházeli všichni vesničané a při ohni se bavili, popíjeli, vyhazovali stará zapálená košťata, aby bylo na létající čarodějnice dobře vidět.

Pálení ohňů o filipojakubské noci patří k obyčejům, které se stále dodržují a jsou velmi oblíbené. Dokonce mnohé obce tuto starou tradici podporují, příp. doplňují o průvody s hudbou, soutěže čarodějnických kostýmů a další podobné akce.

 

NA ČARODĚJNICI – HONIČKA

Učitelka v roli čarodějnice se belhá po třídě: „Čáry máry pod kočáry, třeste se, za chvíli vás ježibaba odnese!“ Koho ježibaba chytí, ten se za ni zařadí a letí s ní „na koštěti“.

Kdo je vlastně čarodějnice, čaroděj? Může být hodný čaroděj? Co by asi vyčaroval? Jak čaroděj vypadá? Má nějaké pomocníky (zvířata, ptáky, malé čaroděje…)? Může čaroděj nějaké zvíře či věc přeměnit v něco jiného?

 

VÝTVARNÉ ČAROVÁNÍ

Ano, čarodějnice jistě má plno pomocníků. A každé čarodějné zvíře pomáhá své paní nebo pánovi-čarodějovi kouzlit. Také často musí změnit svoji podobu. Jednou je z něj hrnek, jednou příbor, jindy telefon… a kdovíco ještě. Důležité ale je, aby čaroděj při kouzlení říkal zaříkávadlo vždy správně. Mohlo by se totiž stát, že když to bude nějaký popleta, kočka bude mít sluchátko místo ocasu, sova vidličky místo křídel a…

Výtvarný záměr:

Pokusit se zachytit chvíli, kdy se nějaký předmět mění ve zvíře – domácího mazlíčka čarodějnice – či naopak. Zachytit možnost sloučit předmět a tělo zvířete.

Realizace:

Rozhodneme se, které zvíře budeme malovat a v jaký předmět bylo či bude proměněno. Zde je třeba dětem zpočátku pomoct příkladem („mým pomocníkem a mazlíčkem je netopýr a proměním ho v jablíčko“), popř. připravit kartičky s obrázkem dané věci, které si děti losují. Předměty by měly mít něco charakteristického (kola, tlačítka, knoflíky, uši, nohy…).

Zvíře kreslíme (lihovým fixem, černou tuší), snažíme se o zachycení detailů. Poté fixem jiné barvy kreslíme přes obrázek zvířete předmět, ve který se zvíře bude měnit. Nakonec přes obě kresby provedeme otisk barevné skvrny, a to tak, že na omyvatelnou desku vymáčkneme hromádku temperové barvy, překryjeme listem prospektové fólie (kapsu předem rozdělíme na dvě části) a hranou prstů, nehty roztíráme barvu do všech stran. Jakmile se barva již „nehýbe“, sejmeme fólii, přidáme barvu a celý postup zopakujeme – několikrát. V konečném výsledku není na škodu, pokud se nám nepodaří fólii přiložit přesně na místo, odkud byla sejmuta, a skvrna se „posouvá“. Sejmeme fólii, na barevnou skvrnu přiložíme papír s nakreslenými obrázky, přejíždíme dlaněmi, papír sejmeme a otisk necháme zaschnout.

Postřehy:

  • Tato činnost je určena starším dětem, u menších dětí lze uplatňovat poslední fázi činnosti (roztírání barev, provádění otisku).
  • Místo omyvatelné podložky lze použít i čtvrtku, nelze však provádět následný otisk, barvy rychle zasychají.
  • Hotové výtvory si rozhodně zaslouží okomentování autorem – uplatníme při vystavení.
  • Velmi dobře se zde provádí vzájemná evaluace. Děti si vyberou obrázek (rubem nahoru) a následně říkají, co je na obrázku zaujalo, co se jim líbí…

 

NA ZLÉHO ČARODĚJE – HRA

Zlý čaroděj si hlídá svůj poklad (např. kostky). Je otočen zády k dětem a spí. Děti se k němu snaží potichu dostat a část pokladu mu odnést. Pokud se čaroděj obrátí, nesmí se nikdo pohnout, jinak zkamení. Děti mají vytyčenu čáru, od které vycházejí a kam se snaží poklad donést. Pokud někdo z nich „zkamení“, může ho někdo vysvobodit pohlazením, ale sám musí dát pozor, aby nebyl začarovaný. Pokud děti odnesou celý poklad, zlý čaroděj vzteky pukne a dochází ke střídání čarodějů.

 

LEKTVAR PROTI ZLOBENÍ

Stojíme v kruhu a „vaříme“ kouzelný lektvar proti zlobení. Doprostřed kruhu dáme „hrnec“ (např. kruh ze švihadla) a do něj děti postupně přidávají svoje návrhy na to, co u nich doma pomáhá proti zlobení (např. pohlazení, vařečka). Pokud dětem dojdou nápady, přidáváme konkrétní formy zlobení jako hádky, kousání, bouchání atd. (zase vymýšlejí děti). Nápady sypeme do pomyslného hrnce a pořádně všichni zamícháme:

Čáry máry černý pes, ze zlobounů vyrost les.
Dupy dupy kamení, zaženem tam zlobení.

Pak si každý vezme „jako“ lžičku a lektvar ochutná – že už nás zlobení přešlo? Zbylý lektvar nalije učitelka jako do lahvičky – kdyby se zlobení někomu vrátilo, můžeme se ho zeptat: „Nepotřebuješ zase trošku lektvaru proti zlobení?“

 

V článku byly použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím. Všechny e-knihy najdete v e-shopu Dobrá škola.

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2203

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 5
Starší článkyPoslední stránka