Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu
Kapitoly článku

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte si nový článek věnovaný této problematice související s inkluzí.

 

O asistentech pedagoga se v poslední době hodně hovoří, a to zejména v souvislosti s inkluzí. Vzhledem k častým zmatkům a mýtům kolem pedagogických asistentů přinášíme článek zaměřený na tři typy asistentů, se kterými se můžeme setkat, a na charakteristiku jejich činnosti. Článek vychází z publikace Asistent pedagoga, jehož autorkou je PhDr. Jitka Kendíková.

 

Inkluze je téma, které je stále aktuální a vzniká kolem něj řada názorů i „vášní“. Pedagogičtí asistenti a jejich práce s inkluzí souvisí, a tak se v posledních několika měsících hovoří i o nich. V diskuzích, které je možné slyšet a číst jak v odborných, tak i laických kruzích, často zaznívají nejrůznější argumenty. Objevují se i názory, že je tato pozice zbytečná, že jako asistenti pedagoga pracují nekvalifikovaní lidé, kteří nevnášejí do vzdělávacího systému nic nového apod. Kdo však pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ví, že asistenti pedagoga jsou vysoce potřebnou skupinou pedagogických pracovníků, která velmi často napomáhá jak žákům, tak i pedagogům v každodenní práci a procesu učení.

 

V uvedených debatách se také bohužel často stává, že jsou zaměňovány pojmy a následná argumentace je pak falešná. V tomto článku se pokusíme rozlišit 3 základní pojmy, a sice co to znamená „asistent pedagoga“, „osobní asistent“ a „školní asistent“. V článku se snažíme definovat tyto pozice nejen z hlediska jejich ukotvení v platné legislativě, ale i z pohledu jejich hlavních činností. V publikaci Asistent pedagoga můžeme dále mimo jiné nalézt i popis některých problematických momentů, jež jsou s prací asistentů pedagoga spojeny, stejně jako etické aspekty této nelehké práce.

 

V českém prostředí se setkáváme se třemi typy asistentů – s asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem. Tyto kategorie bohužel mnozí nedokážou dobře rozlišit. Právě z tohoto důvodu se v tomto článku věnujeme charakteristice všech uvedených typů asistentů.

 

 

Na definici asistenta pedagoga se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Asistent pedagogaOdborná výbava asistenta pedagoga - výhodný balíčekSPU a ADHD

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5330

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka