Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?
Kapitoly článku

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní docházky. Negativní aspekty pro Vás na následujících řádcích shrnuje Irena Příkazská, autorka jedné z kapitol v publikaci Školní zralost a odklady školní docházky.

 


Každá doba sebou nese určitá specifika. Ani současná situace není jiná. Vždy se setkáváme s radikálními odpůrci odkladu a s jejich horlivými zastánci i proti zájmu dítěte a bez ohledu na úroveň jeho aktuálního stavu a navzdory jeho potřebám. V článku se dotkneme jednoho z negativních aspektů ovlivňujících školní zralost, u nějž poslední dobou cítím jistý nárůst a bohužel nejsem sama, kdo to tak vnímá.

 

 

Alternativní přístupy ve výchově

V průběhu několika posledních let jsou alternativní přístupy ve výchově v České republice stále běžnější. Otevřením hranic jsme se otevřeli světu a lačni novinek, s vědomím svobody a demokracie, začali bezmyšlenkovitě experimentovat. A tak se stalo, že se u nás začaly zabydlovat různé metody výchovy a principy, na které jsme nebyli připraveni, ani dostatečně vyspělí, abychom jich využívali současně se zapojením zdravého rozumu. Mnohdy tyto principy nevycházely ani z našich historických a kulturních tradic. Doba téměř ze dne na den začala být až extrémně zaměřená na výkon a společenskou prestiž, což se citelně odrazilo na vývoji norem společenského života i života rodin. Kromě zaměření na výkony a prestiž nás hodně ovlivnil i příliv elektroniky a virtuální reality. Upadla úroveň verbální mezilidské komunikace. Začala upadat běžná společenská etiketa, obecně platná pravidla a společenské normy. Ochabovala odpovědnost za slovní projev člověka vůči člověku, protože vše se přeci dá sdělit pomocí zkratek, obrázků a znaků přes sociální sítě a následně smazat kliknutím tlačítka. Ač se to tak může jevit, nechci moralizovat a vše nové odsuzovat k zániku jako špatné a nevhodné. Chci jen naznačit, že se domnívám, že při horlivém zavádění novinek a alternativ jsme jako společnost poněkud pozapomněli myslet na rizika a možné následky, a pravděpodobně jsme ani nezkoumali, jak se tyto principy osvědčily jinde a zda by nebylo dobré poučit se z případných chyb, které při zavádění těchto principů v zahraničí nastaly.


Ráda bych poukázala na některé následky těchto experimentů: málo rozvinutá úroveň slovní zásoby, všeobecného přehledu a logopedické vady

 

 

1)  Logopedické vady

Nejsem logoped a ani jím být nemusím, abych si všimla, jak veliké procento předškolní populace má výrazné potíže s výslovností. Mnohokrát jsem si pokládala otázku, proč tomu tak je. Pravděpodobně to nebude jen špatným ovzduším a kontaminovanou vodou. Logopedické vady byly v populaci odnepaměti, ale dle mého soudu jich v posledních letech výrazně přibývá. Rovněž úroveň slovní zásoby dětí rapidně klesá. Konzultovala jsem tuto problematiku i s jinými kolegy a shodujeme se v názoru, že se s dětmi v rodinách méně hovoří a velmi často je podceňována možnost vyhledání včasné logopedické rehabilitace.

 

Málo rodičů dnes čte dětem pohádky. Děti velmi často neumí vyprávět svoje zážitky. Zato velmi rády vyprávějí o tom, jaké úrovně dosahují v nějaké počítačové hře či jaký film viděly v televizi či na internetu. Sledují, již v tomto útlém věku, některé youtubery, kteří v touze po větší sledovanosti používají velmi chudý slovník, bohatý jen na vulgarismy.

 

Málo rodičů dětem zpívá nebo s nimi takzvaně muzicíruje. První slova často dítě učí elektronická hračka nebo televize. Když hračce dojdou baterie, dojdou slova. Dost často se setkávám se situací, kdy dítě ve snaze zastřít své nedostatky ve výslovnosti používá cizí jazyk, na který jej rodiče ve školce přihlásili. Případně dítě dochází do zařízení, kde se celá výuka odehrává v cizím jazyce. Rozvíjet dítě tímto směrem je jistě chvályhodné, ale opravdu je dobré neznat vlastní rodný jazyk a schovávat se za jazyk cizí? Má smysl mít chudou slovní zásobu v rodném i v cizím jazyce a ignorovat vadu výslovnosti?

 

Děti velmi často nedokáží reprodukovat česká říkadla a básničky ani písničky. Rády říkají repliky z různých animovaných seriálů nebo mlčí se sklopenýma očima. Velmi často nezvládají po částech básničku ani opakovat, protože si ji nepamatují. Ve školce se básničky učí pod vedením svých učitelek, ale když na tento způsob nejsou zvyklé od malička, je to pro ně těžké, příliš nové a mnohdy i nezajímavé. Jak ale děti jinak naučit vnímat melodii jazyka a rozvíjet sluchovou paměť?

 

 

 

V dnešní době může pro děti i "obyčejné" malování představovat problém. 

 

 

2) Nezralá a neobratná grafomotorika

Rozvoj řeči a grafomotoriky jde ruku v ruce, proto nemohu jinak, než na druhou metu zařadit právě tuto problematiku. Velké procento dětí má velmi neobratnou grafomotoriku a jemnou motoriku. Rodiče většinou uvádějí, že děti nebaví malování a vybarvování ve školce, vztekají se a činnost odmítají. Když se pak zeptám, zda jsou na takové činnosti zvyklé z domova, většinou je odpověď negativní. Děti umí velmi dobře obsluhovat televizní ovladač a myš u počítače i dotykový displej, ale vybarvit obrázek jim dělá potíže. Nakreslit panáčka nebo domeček bývá často velký problém a je třeba výrazné stimulace k výkonu. Brzy je začne bolet ručička, obrázek samo dítě vyhodnotí jako nezdařilý a nechce dále pokračovat. Elektronika je vždy nákladnější na pořízení než pastelky, ale co je, myslím, daleko větší problém, to je čas rodičů strávený společně s dítětem při hře, kreslení a dalších kreativních aktivitách, při kterých je možná přímá a intenzivní komunikace s dítětem. Toho se často nedostává a jednodušší bývá stisknout ovladač televize či počítače.

 

 

Pokračování článku naleznete na další stránce! 

 

 

 

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Dvouleté děti v předškolním vzdělávání Čtyři roční období - PODZIMVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7401

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka