Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?
Kapitoly článku

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní docházky. Negativní aspekty pro Vás na následujících řádcích shrnuje Irena Příkazská, autorka jedné z kapitol v publikaci Školní zralost a odklady školní docházky.

 


Každá doba sebou nese určitá specifika. Ani současná situace není jiná. Vždy se setkáváme s radikálními odpůrci odkladu a s jejich horlivými zastánci i proti zájmu dítěte a bez ohledu na úroveň jeho aktuálního stavu a navzdory jeho potřebám. V článku se dotkneme jednoho z negativních aspektů ovlivňujících školní zralost, u nějž poslední dobou cítím jistý nárůst a bohužel nejsem sama, kdo to tak vnímá.

 

 

Alternativní přístupy ve výchově

V průběhu několika posledních let jsou alternativní přístupy ve výchově v České republice stále běžnější. Otevřením hranic jsme se otevřeli světu a lačni novinek, s vědomím svobody a demokracie, začali bezmyšlenkovitě experimentovat. A tak se stalo, že se u nás začaly zabydlovat různé metody výchovy a principy, na které jsme nebyli připraveni, ani dostatečně vyspělí, abychom jich využívali současně se zapojením zdravého rozumu. Mnohdy tyto principy nevycházely ani z našich historických a kulturních tradic. Doba téměř ze dne na den začala být až extrémně zaměřená na výkon a společenskou prestiž, což se citelně odrazilo na vývoji norem společenského života i života rodin. Kromě zaměření na výkony a prestiž nás hodně ovlivnil i příliv elektroniky a virtuální reality. Upadla úroveň verbální mezilidské komunikace. Začala upadat běžná společenská etiketa, obecně platná pravidla a společenské normy. Ochabovala odpovědnost za slovní projev člověka vůči člověku, protože vše se přeci dá sdělit pomocí zkratek, obrázků a znaků přes sociální sítě a následně smazat kliknutím tlačítka. Ač se to tak může jevit, nechci moralizovat a vše nové odsuzovat k zániku jako špatné a nevhodné. Chci jen naznačit, že se domnívám, že při horlivém zavádění novinek a alternativ jsme jako společnost poněkud pozapomněli myslet na rizika a možné následky, a pravděpodobně jsme ani nezkoumali, jak se tyto principy osvědčily jinde a zda by nebylo dobré poučit se z případných chyb, které při zavádění těchto principů v zahraničí nastaly.


Ráda bych poukázala na některé následky těchto experimentů: málo rozvinutá úroveň slovní zásoby, všeobecného přehledu a logopedické vady

 

 

1)  Logopedické vady

Nejsem logoped a ani jím být nemusím, abych si všimla, jak veliké procento předškolní populace má výrazné potíže s výslovností. Mnohokrát jsem si pokládala otázku, proč tomu tak je. Pravděpodobně to nebude jen špatným ovzduším a kontaminovanou vodou. Logopedické vady byly v populaci odnepaměti, ale dle mého soudu jich v posledních letech výrazně přibývá. Rovněž úroveň slovní zásoby dětí rapidně klesá. Konzultovala jsem tuto problematiku i s jinými kolegy a shodujeme se v názoru, že se s dětmi v rodinách méně hovoří a velmi často je podceňována možnost vyhledání včasné logopedické rehabilitace.

 

Málo rodičů dnes čte dětem pohádky. Děti velmi často neumí vyprávět svoje zážitky. Zato velmi rády vyprávějí o tom, jaké úrovně dosahují v nějaké počítačové hře či jaký film viděly v televizi či na internetu. Sledují, již v tomto útlém věku, některé youtubery, kteří v touze po větší sledovanosti používají velmi chudý slovník, bohatý jen na vulgarismy.

 

Málo rodičů dětem zpívá nebo s nimi takzvaně muzicíruje. První slova často dítě učí elektronická hračka nebo televize. Když hračce dojdou baterie, dojdou slova. Dost často se setkávám se situací, kdy dítě ve snaze zastřít své nedostatky ve výslovnosti používá cizí jazyk, na který jej rodiče ve školce přihlásili. Případně dítě dochází do zařízení, kde se celá výuka odehrává v cizím jazyce. Rozvíjet dítě tímto směrem je jistě chvályhodné, ale opravdu je dobré neznat vlastní rodný jazyk a schovávat se za jazyk cizí? Má smysl mít chudou slovní zásobu v rodném i v cizím jazyce a ignorovat vadu výslovnosti?

 

Děti velmi často nedokáží reprodukovat česká říkadla a básničky ani písničky. Rády říkají repliky z různých animovaných seriálů nebo mlčí se sklopenýma očima. Velmi často nezvládají po částech básničku ani opakovat, protože si ji nepamatují. Ve školce se básničky učí pod vedením svých učitelek, ale když na tento způsob nejsou zvyklé od malička, je to pro ně těžké, příliš nové a mnohdy i nezajímavé. Jak ale děti jinak naučit vnímat melodii jazyka a rozvíjet sluchovou paměť?

 

 

 

V dnešní době může pro děti i "obyčejné" malování představovat problém. 

 

 

2) Nezralá a neobratná grafomotorika

Rozvoj řeči a grafomotoriky jde ruku v ruce, proto nemohu jinak, než na druhou metu zařadit právě tuto problematiku. Velké procento dětí má velmi neobratnou grafomotoriku a jemnou motoriku. Rodiče většinou uvádějí, že děti nebaví malování a vybarvování ve školce, vztekají se a činnost odmítají. Když se pak zeptám, zda jsou na takové činnosti zvyklé z domova, většinou je odpověď negativní. Děti umí velmi dobře obsluhovat televizní ovladač a myš u počítače i dotykový displej, ale vybarvit obrázek jim dělá potíže. Nakreslit panáčka nebo domeček bývá často velký problém a je třeba výrazné stimulace k výkonu. Brzy je začne bolet ručička, obrázek samo dítě vyhodnotí jako nezdařilý a nechce dále pokračovat. Elektronika je vždy nákladnější na pořízení než pastelky, ale co je, myslím, daleko větší problém, to je čas rodičů strávený společně s dítětem při hře, kreslení a dalších kreativních aktivitách, při kterých je možná přímá a intenzivní komunikace s dítětem. Toho se často nedostává a jednodušší bývá stisknout ovladač televize či počítače.

 

 

Pokračování článku naleznete na další stránce! 

 

 

 

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Dvouleté děti v předškolním vzdělávání Čtyři roční období - PODZIMVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0124

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka