Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti
Kapitoly článku
V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

 

Hra 2. - Jaký je pejsek?

 

Cíle: osvojování si přírodovědného jazyka, rozvíjení jazykových dovedností (konkrétně osvojení si co nejvíce přívlastků), učení hrou a prožitkem.

 

Místo a čas realizace: zahrada, třída, dopravní prostředky při přesunu na jiné aktivity.

 

Délka aktivity: cca 15 minut.

 

Co si připravit: zobrazení nebo model psa, dále obojky, vodítka, náhubky, pelíšky, misky, granule, kartáče, botičky pro psa, obvazy, stříkačky, různé hračky aj., zobrazení a modely dalších zvířat (psů jiných plemen, koček, myší, slepic, ovcí apod.) a zobrazení či modely lidí různých profesí (pošťáků, hasičů, řidičů, veterinářů apod.); aktivitu lze realizovat i bez pomůcek, zvlášť pokud ji děti již znají.

 

Realizace: Učitelka ukáže dětem nějaké zvíře, např. psa, a ptá se: „Jaký je pejsek?“ Děti odpovídají např. krásný, velký, hodný, čistý, špinavý, ušatý, veselý… Vhodné je propojit tuto jazykovou aktivitu s aktivitou pohybovou – dítě, které řekne přívlastek (a nemusí být originální, stačí nějaký z již řečených zopakovat), se např. přesune z jednoho kouta zahrady/třídy na druhý a tam „v domečku“ sleduje, jak odpovídají ostatní děti. Pokud aktivitu realizujeme v menších prostorách, tak si děti, které přívlastek vyslovily, sednou na bobek nebo si nasadí obojek.

 

Navazující vyprávění: seznámení se s životem psa – od štěněte ke psu, vyprávění o zážitku ze života se psem, převyprávění vhodně vybrané knížky o psu.

 

Navazující výtvarné činnosti: výroba a zdobení obojků z papíru.

 

Navazující herní činnosti: Obdobně se učitelka ptá u různých zvířat, která děti plánovaně i neplánovaně (náhodou) s dětmi pozorují.

 

Další aktivity: Tvoříme myšlenkovou mapu: v centru je pes a děti provázky propojují různé předměty (obojky, vodítka, náhubky, pelíšky, misky, granule, kartáče, botičky pro psa, obvazy, stříkačky, různé hračky aj.), další zvířata (psi, kočky, myši, slepice, ovce aj.) i lidi různých profesí (pošťáky, hasiče, řidiče, veterináře apod.) a popisují vztahy mezi nimi.

 

Informace pro učitelku: Učitelka by měla (obzvlášť ve třídě mladších dětí) jít příkladem a vyslovit první přívlastek sama. Je dovoleno přívlastky opakovat, protože to poskytne možnost splnit úkol i dětem jazykově méně obratným.

 

Aktivovaná slovní zásoba: přívlastky podle použitých slov.

  

 

 

Na návod ke hře Veselá velryba se podívejte na další stránku!

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Květnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Jak poznat specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka