Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti
- 1. Úvod
- 2. Hra 1. - Když venku prší
- 3. Hra 2. - Jaký je pejsek?
- 4. Hra 3. - Veselá velryba
Hra 2. - Jaký je pejsek?
Cíle: osvojování si přírodovědného jazyka, rozvíjení jazykových dovedností (konkrétně osvojení si co nejvíce přívlastků), učení hrou a prožitkem.
Místo a čas realizace: zahrada, třída, dopravní prostředky při přesunu na jiné aktivity.
Délka aktivity: cca 15 minut.
Co si připravit: zobrazení nebo model psa, dále obojky, vodítka, náhubky, pelíšky, misky, granule, kartáče, botičky pro psa, obvazy, stříkačky, různé hračky aj., zobrazení a modely dalších zvířat (psů jiných plemen, koček, myší, slepic, ovcí apod.) a zobrazení či modely lidí různých profesí (pošťáků, hasičů, řidičů, veterinářů apod.); aktivitu lze realizovat i bez pomůcek, zvlášť pokud ji děti již znají.
Realizace: Učitelka ukáže dětem nějaké zvíře, např. psa, a ptá se: „Jaký je pejsek?“ Děti odpovídají např. krásný, velký, hodný, čistý, špinavý, ušatý, veselý… Vhodné je propojit tuto jazykovou aktivitu s aktivitou pohybovou – dítě, které řekne přívlastek (a nemusí být originální, stačí nějaký z již řečených zopakovat), se např. přesune z jednoho kouta zahrady/třídy na druhý a tam „v domečku“ sleduje, jak odpovídají ostatní děti. Pokud aktivitu realizujeme v menších prostorách, tak si děti, které přívlastek vyslovily, sednou na bobek nebo si nasadí obojek.
Navazující vyprávění: seznámení se s životem psa – od štěněte ke psu, vyprávění o zážitku ze života se psem, převyprávění vhodně vybrané knížky o psu.
Navazující výtvarné činnosti: výroba a zdobení obojků z papíru.
Navazující herní činnosti: Obdobně se učitelka ptá u různých zvířat, která děti plánovaně i neplánovaně (náhodou) s dětmi pozorují.
Další aktivity: Tvoříme myšlenkovou mapu: v centru je pes a děti provázky propojují různé předměty (obojky, vodítka, náhubky, pelíšky, misky, granule, kartáče, botičky pro psa, obvazy, stříkačky, různé hračky aj.), další zvířata (psi, kočky, myši, slepice, ovce aj.) i lidi různých profesí (pošťáky, hasiče, řidiče, veterináře apod.) a popisují vztahy mezi nimi.
Informace pro učitelku: Učitelka by měla (obzvlášť ve třídě mladších dětí) jít příkladem a vyslovit první přívlastek sama. Je dovoleno přívlastky opakovat, protože to poskytne možnost splnit úkol i dětem jazykově méně obratným.
Aktivovaná slovní zásoba: přívlastky podle použitých slov.
Na návod ke hře Veselá velryba se podívejte na další stránku!