Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu
- 1. Úvod
- 2. Asistent pedagoga
- 3. Osobní asistent
- 4. Školní asistent
Osobní asistent
Práce osobního asistenta je sociální službou zajišťovanou v rámci Ministerstva práce a sociálních věcí. Tyto služby jsou legislativně ukotveny zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Osobní asistenci definuje § 38 jako terénní službu poskytovanou osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje bez časového omezení, v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje.
Osobní asistent vykonává tyto základní činnosti:
• pomáhá při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
• pomáhá při osobní hygieně
• pomáhá při zajištění stravy
• pomáhá při zajištění chodu domácnosti
• pomáhá při výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
• zprostředkovává kontakt se společenským prostředím
• pomáhá při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Při vzdělávání využívají osobního asistenta zákonní zástupci zejména k dozoru a dopomoci dopravě žáka do školy a ze školy, při jeho převlékání, oblékání a přezouvání před zahájením výuky. Není pedagogickým pracovníkem, může však působit na půdě školy.
Osobním asistentem se může stát každý zdravotně způsobilý a bezúhonný člověk, který má dokončené základní vzdělání a je ochotný dále si ho doplňovat. Důležité jsou však i některé fyzické a psychické předpoklady, které asistent splňovat musí. Jsou to především: ochota přizpůsobit se, schopnost učit se, zodpovědnost, poctivost, empatie, spolehlivost, skromnost, trpělivost a pro pomoc některým, zejména fyzicky postiženým lidem je potřeba i fyzická zdatnost.
A jaká jsou specifika práce školního asistenta, se dozvíte na další stránce!