Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu
- 1. Úvod
- 2. Asistent pedagoga
- 3. Osobní asistent
- 4. Školní asistent
Školní asistent
Školní asistent je zaměstnancem školy. Školy jej zpravidla financují z tzv. šablon, tedy projektů OP VVV (zjednodušené vykazování). Školní asistent není pedagogický pracovník. Při nástupu do pracovního poměru ale musí prokázat svoji zdravotní způsobilost, bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům i znalost českého jazyka stejně jako pedagogičtí pracovníci. Jeho role ve vzdělávání žáků do značné míry vychází z pracovní náplně asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a dále rozvíjí koncept asistentské práce zejména v oblasti komunikace mezi školou a rodiči žáků.
Podle podmínek OP VVV schválených v říjnu 2015 patří do jeho náplně práce tyto činnosti:
• Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající například v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi nebo studentovi, podporu při přípravě na školní práci.
• Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající například v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí.
• Pomáhá při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit.
• Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci, podporuje rozvoj nadání dítěte, žáka a studenta v aktivitách nad rámec školní výuky. Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (školy v přírodě apod.) a s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
• Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v předškolním vzdělávání spočívající například v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo školském zařízení, nebo při akcích školy nebo školského zařízení, pomoci při oblékání. Dále například organizační činnosti při zajištění školního stravování pro děti a žáky (komunikace se školní jídelnou a rodiči při organizaci vhodné doby ke stravování apod.), podpora dětí a žáků při manipulaci s pomůckami, při podpoře soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu dětem a žákům poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
• Poskytuje podporu učiteli při administrativní a organizační činnosti učitele ve vyučování i mimo vyučování: podle potřeb učitele školní asistent zajišťuje i podpůrné administrativní a organizační činnosti. Tyto podpůrné činnosti nejsou hlavní pracovní náplní asistenta. Účelem asistentovy podpory v oblasti administrativních a organizačních úkonů je, aby učitel získal více času na vlastní individuální práci s žáky.
Takto definované činnosti provádí školní asistent vždy se souhlasem zákonného zástupce žáka. I tento pracovník pochopitelně pracuje na základě pracovní smlouvy a musí prokazovat svou odbornou způsobilost, kterou také definují pravidla OP VVV.
V článku byly použity ukázky z publikace Asistent pedagoga. Autorkou publikace je PhDr. Jitka Kendíková.