Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?
Kapitoly článku

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti mají některé mezilidské vztahy k ideálu daleko. Některé rodiny nefungují zrovna dobře a v některých dokonce dochází k jevu velmi vážnému - domácímu násilí. Dochází-li k násilí, je to vždy velmi smutné; ještě horší však je, pokud jsou svědky děti. Jak to poznat? A jak jako učitel pomoci takovému dítěti? To prozrazujeme v článku, který vychází z publikace Žák v krizové situaci.

 

Čeho si může všimnout učitel

Děti jakožto svědci domácího násilí nejenže trpí uvnitř, dříve nebo později se dlouhodobý tlak a stres projevuje i navenek. U takových dětí můžeme pozorovat nejčastěji:

 

1. psychosomatické problémy

Děti jsou zimomřivé, zvýšeně nemocné (mají sníženou imunitu). Často si stěžují na bolesti hlavy a břicha. Není náhodou, že u velké části dětí v azylových domech jsou zaznamenávány alergie, ekzémy, astmatické projevy, ale i opakující se záněty středouší (srov. Barvíková, Paloncyová, 2016). Ve škole bývají děti unavené, ospalé (útoky se mnohdy dějí v noci nebo dítě v důsledku svých prožitků trpí nespavostí).


Co s tím: Pokud si jako učitel všimnete těchto projevů, buďte ostražití. Mohou to být první signály, že se s dítětem něco děje, že má vážný problém. Můžeme se ho nepřímo zeptat: „Netrápí tě něco?“ Dopředu však počítejme s variantou, že se možná dozvíme něco, na co budeme muset reagovat pomocí, protože se můžeme dotknout dítěte v krizi.



2. rozkolísanost školních výsledků

Děti přítomné domácímu násilí mívají oslabenou pozornost. Působí roztržitě či snivě. Příčina může být i ta, že se prostě doma nedá učit, nelze se připravit na zkoušku. Možná má dítě i sníženou motivaci k učení – pětka je oproti tomu, co je doma, vlastně nepodstatná. Jejich globální pocit bezmoci může způsobit potíže s překonáváním překážek – myslí si, že nic neumí a nedokážou. Na druhou stranu existují holky a kluci, kteří se snaží prospívat co nejlépe – špatné známky představují další zdroj konfliktu, spouštěč násilí mezi rodiči i vůči nim samotným. Mohou proto velmi citlivě reagovat na neúspěch, mít již předem obavy ze selhání (srov. např. Rosa, 2014).

Menší děti mohou mít zvláštní reakce – lekají se maličkostí, zacpávají si uši, pokud někdo zvýší hlas. Na domácí násilí mohou reagovat pomočováním, některé z nich začnou zadrhávat či reagovat regresí, tj. návratem do již překonaných vývojových etap. Problém může být v regulaci emocí. Plačtivost, přecitlivělost nemusí být výjimečná, a to i u žáků ve starším školním věku, stejně jako pohotovost k afektivním reakcím.

 

 

Jak mohu jako učitel pomoct

Učitelé jsou vnímaví ke svým žákům a léty prověřený „šestý“ smysl jim mnohdy pomůže odhalit, že v rodině nějakého dítěte dochází k něčemu špatnému a zlému. V případě, že jako učitelé máme podezření, že v žákově rodině dochází k domácímu násilí, je nasnadě vyvolat jednání s rodičem. V této situaci uvažujme, kterého rodiče oslovit. Některé děti mají strach jít domů, jiné naopak nechtějí zůstávat ve škole, protože se bojí toho, co se doma děje. Může se projevit záškoláctví či útěk ze školy (často impulzivního charakteru). Děti samozřejmě mohou utéct i z domu – útěky mohou být impulzivní, ale i plánované až chronické.

 

"Jeden ze záškoláků (2. ročník) ráno odcházel do školy, ale vyučování trávil v parku pohledem na okna bytu. Bolela ho hlava a břicho. Měl strach o maminku a sledoval, zda se otec nevrací domů dříve než on" (Ženatová, 2017: 127)




Dříve, než začneme sankcionovat, pokusme se analyzovat důvod záškoláctví či útěku ze školy (rozhovor s dítětem, rodičem). Jako učitel zmůžeme více, než se může na první pohled zdát. Důležité je nepodceňovat jednotlivé signály, že s dítětem není něco v pořádku. Rozmyslíme si, který rodič je k pohovoru vhodnější. Je dobré rozhovor si předem naplánovat, rozmyslet si, co přesně chceme říct a jak to řekneme - jednáme diplomaticky. Rodiče můžeme následně nasměrovat na pomoc specialistů. Ptát se odborníků můžeme i my. Existuje několik institucí, na které se jako učitelé můžeme obrátit a následně tam nasměrovat i dotyčného rodiče. Obětem domácího násilí mohou pomoci:


1. PPP (pedagogicko-psychologická poradna)

2. SVP (střediska výchovné péče)

3. OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí)

4. školní psycholog

Pokud máme podezření, že dítě bývá svědkem domácího násilí, jednejme. Až vnější zásah často zvrátí hrozné věci, ke kterým v řadě rodin dochází.

V článku byly uvedeny úryvky z publikace Žák v krizové situaci. Autorkou kapitoly je Zdeňka Ženatová.


 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

 Hodnocení žáků s SVP

 Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Na více článků se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Žák v krizové situaciLíný učitel: Cesta pedagogického hrdinyUčitel a syndrom vyhoření

 

  

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5420

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka