Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat
Kapitoly článku

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou revoluci a podmínky, za jakých u nás došlo k obnovení demokracie, lze v průběhu celého roku, avšak měsíc listopad k tomu vyloženě vybízí. Proto Vám přinášíme nápady na aktivity, které je možné s dětmi podniknout v hodinách Výchovy k občanství i v jiných předmětech. Aktivity jsou nejvhodnější pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ, nebo žáky v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

 

 

2. Práce s textem (A)

 

2a. Učitel se ptá žáků:

• Kdo byl asi Major? (nějaký duchovni vůdce, asi také zvíře)

• O čem asi byla jeho řeč? (o nějaké revoluci, pravděpodobně proti lidem)

 

 

3. Práce s textem (B)

 

3a. Učitel napíše na tabuli Sedm přikázání. Poté se ptá:

 • Co vám toto slovní spojení připomíná? (nějaká pravidla, zákony, Desatero božích přikázání)

• Kdo tato pravidla asi formuloval? (nějaká zvířata)

 • Proč asi nějaká zvířata vymýšlela takováto pravidla? (nějaký člověk se k nim choval špatně, zabíjel je, asi hodně pil alkohol, nechtějí se podobat lidem, chtějí si být navzájem rovna)

 

 

3b. Učitel zadá žákům, aby vymysleli věrohodné (i když třeba fantastické) vysvětlení, co asi předcházelo tomu, že nějaká zvířata sepsala tato pravidla.

 

3c. Žáci jsou učitelem vybídnuti, aby si znovu přečetli celou ukázku B. Poté se učitel ptá:

 • Proč asi dostala farma novy název? (proběhla ta očekávaná revoluce, lidé byli vyhnáni z farmy, ta teď patři zvířatům; důkaz: o panu Jonesovi a lidech se mluví v minulem čase…)

 • Co se asi stalo s mlékem? (asi ho vypila prasata, Napoleon se snažil odvést pozornost, poslal všechny pryč, stoupl si před kýble s mlékem)

 • Proč je v tomto příběhu použito osloveni „soudruzi“?

 • Slyšeli jste někdy toto osloveni?

 • Kdy? Věděli jste, co znamená?

 

 


3d. Žáci (samostatně, či ve skupinách) porovnávají to, co vědí o komunismu, hledají paralely s příběhem, informace mohou dohledávat na internetu, vše napíší na papír, který poté přečtou před třídou – následuje diskuse, porovnávání odpovědí.

 

 

 Farma zvířat není v Orwellově románu úplně idylickým místem.

 

 


4. Práce s textem (C)

 

Žáci přečtou text (C) a porovnávají svá očekávání s tím, co se dozvěděli z textu. Hledají další paralely mezi příběhem a komunistickým režimem.

 

 

4a. Učitel se ptá:

• Jak myslíte, že tento příběh bude pokračovat?

 

 

4b. Učitel žákům řekne více podrobností o knize Farma zvířat, informace o ní mohou žáci hledat také na internetu.

 

4c. Učitel zadá žákům, aby se pokusili ve dvojicích či skupinkách vymyslet a sepsat „Sedm přikázání“, která by podle nich mohla lépe ochránit svobodu a demokracii v lidské společnosti.

 

4d. Diskuze a Reflexe - Žáci diskutují o přikázáních, která vymysleli – zda je reálné, že budou dodržována, zda si nějak neodporují, proč je žáci formulovali právě tak. Mohou je také porovnat s principy animalismu apod.


 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněUčitel a syndrom vyhořeníSebeobrana učitele

 

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3351

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka