Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?
Kapitoly článku
O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová. Pojďme se podívat na něco z teorie jemné motoriky i na konkrétní úkony, které by dítě mělo zvládat podle věku.

 

 

Co by dítě mělo z jemné motoriky zvládat (dle Vítkové, 2003):

 

Mezi 1. – 2. rokem batole rádo drží lžičku a samo pije z hrnku. Umí dát na sebe dva až čtyři předměty. Ve 2 letech udrží hrnek v jedné ruce. Při svlékání umí rozepínat velké knoflíky a rozevírat velké zipy. Postaví na sebe čtyři až šest předmětů.

 

Mezi 3. – 6. rokem se vývoj zpomaluje, je plynulejší, mezi dětmi se vyhraňují první rozdíly. Pohyby dítěte jsou hbitější, plynulejší a koordinovanější.

 

Ve 3 letech se může začít projevovat dominance ruky. Když si dítě prohlíží knihu, dokáže otáčet stránky po jedné. Obvyklá je hra s modelínou a oblíbenou činností je také stavění z kostek.

 

Ve 4 letech již postaví věž z deseti a více kostek. Umí již také postavit bránu z pěti kostek.

 

Kolem 4 roku začíná být zcela zřejmé, která ruka je dominantní, vyhraňuje se lateralita. To lze pozorovat při složitějších činnostech, které jsou náročné na koordinaci a přesnost. Neustálou činností a opakováním pohybu se motorika stále více zdokonaluje.

 

 


Vývoj uchopování (podle Volemanové, 2016):

 

1. Fixace zraku na předmět – vidění a pochopení viděného, což je součástí vývoje smyslového a kognitivního.

2. Pochopení toho, co vidí.

3. Dosahování na předmět (pohyb paže směrem k předmětu). Dosahování je součástí hrubé motoriky.

4. Uchopování předmětu (pohyb dlaně a prstů). Uchopování je součástí jemné motoriky.

5. Manipulování s předměty (prozkoumávání předmětu rukama). Manipulace souvisí s adaptivním chováním, smyslovým vývojem (zrak, sluch, hmat) a kognitivním vývojem.

 




 

 

Pohyby, na kterých závisí úchop (dle Volemanové, 2016):

Na uchopování potřebujeme:

• pohyb v ramenním kloubu (vědomě od 3. měsíce);
• pohyb v loketním kloubu (vědomě od 6.–7. měsíce);
• pohyb v zápěstí (od 9. měsíce);
• rotace radia kolem ulny (loketní kosti).

 

Špetkový úchop by měl být navozen kolem 3. roku věku.


Vizuomotorická koordinace

Vývoj grafomotorických schopností a dovedností (které rozvineme v další kapitole) má určitou posloupnost a propojenost. Úzce souvisí s hrubou motorikou, jemnou motorikou, motorikou mluvidel, motorikou očních pohybů a smyslového vnímání. Aby dítě mohlo kreslit a později psát, musí být schopno souhry (koordinace), zejména mezi okem a rukou, tj. vizuomotorické koordinace (Bednářová & Šmardová, 2007).

Koordinace zraku a pohybů ruky je založena na využití zrakových a proprioceptivních informací, jež vedou a směřují pohyby ruky při vykonávání jemných pohybů. Zrak nám poskytne základní informaci o tvaru předmětu, jeho velikosti, povrchu a hmotnosti. Na základě těchto informací se rozhodneme, jak a s jakou silou předmět uchopit, aniž bychom jej
rozbili nebo upustili (Volemanová, 2016).

Výrazem dopřední vazba se označují smyslové informace, které pomáhají určit, jaké pohyby musíme použít při vykonání žádoucí jemné motorické činnosti. Jakmile se předmětu dotkneme, zraková zpětná vazba v kombinaci s hmatem umožní manipulovat s předmětem tak, abychom dokončili zamýšlený úkol (Kurtz, 2015).

 

 

Na poslední kapitolu článku Jemná motorika a každodenní činnosti se podívejte na následující stránce!

 

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5155

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka