Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?
- 1. Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?
- 2. Co by dítě mělo z jemné motoriky zvládat
- 3. Jemná motorika a každodenní činnosti
Jemná motorika a každodenní činnosti
Kvalita jemné motoriky neovlivňuje pouze kreslení, psaní, skládání stavebnic, mozaik a jiné rukodělné činnosti, které vyžadují jistou dávku přesnosti a obratnosti. Jemná motorika zahrnuje i množství každodenních činností. Jedná se i o samostatnost dítěte v základních každodenních činnostech, musí např. umět při oblékání zapínat knoflíčky, zavázat si tkaničky u bot, při jídle musí umět otevírat nádoby a používat příbor atd.
Jemná motorika a řeč
Jemná motorika ovlivňuje i řeč. Má-li dítě mluvit zřetelně a koordinovaně, musí přesně používat malé svaly, které ovládají čelisti, rty a jazyk. Děti, které mají nižší svalový tonus, se potýkají s obtížemi při rozvoji síly a stability proximálních (bližších k centru) svalů. Tyto svaly jsou ale také základnou, na níž se rozvíjejí jemné pohybové dovednosti (Volemanová, 2016).
Co by mělo umět dítě mezi 3. – 4. rokem věku?
— Rozlišovat různé tvary a velikosti, vkládat předměty do otvorů.
—Manipulovat s drobnými předměty (zasouvání kolíčků do otvorů, navlékání korálků apod.).
— Skládat jednoduché puzzle.
— Hrát si s modelínou.
— Stříhat.
— Otevírat dlaně postupně po jednom prstu.
Sebeobsluha. Dítě:
- Zvládá pít z hrnečku.
- Umyje a usuší si ruce i obličej.
- Vyčistí si zuby.
Ukázka pochází z publikace Rozpovídej se. Autorkou je Mgr. Lucie Krejčová.