Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?
Kapitoly článku

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak to řešit, se dozvíte v našem novém článku!

 

 

Jak se učitel může vůči šikaně bránit?


Ve veřejnosti převažuje názor, že učitel nemá prakticky žádná práva a že je tzv. „vydán na milost a nemilost“ rodičům žáka. To ovšem není tak docela pravda v případě, že učitel pracuje v alespoň trochu solidní škole. Škola jako samostatná právnická osoba se musí postarat o ochranu svých zaměstnanců. Je samozřejmé, že řešení konfliktů s nekritickými rodiči, kterých je dnes až příliš mnoho, je v praxi velice nepříjemné, vyžaduje určitou dávku sebevědomí a osobní odvahy třídního učitele nebo ředitele školy. Vždy se lze odvolat na školní nebo vnitřní řád školy nebo školského zařízení a je jedině na řediteli, jakou bude mít kvalitu a jak bude právně vymahatelný. Jakým způsobem bude školní řád řešit např. otázku prevence sociálně patologických jevů a prevence a řešení šikany, takovým způsobem se pak může postupovat v praxi např. při zavádění kázeňského opatření.

 

 

 Jak z toho ven?


Je bez debaty, že cítí-li učitel, že šikanování přerostlo přes jistou mez, měl by problém řešit. Existují i způsoby, jak si učitel „může pomoct sám“, například pokusit se nefunkční vztahy ve třídě napravit zavedením Demokratických pravidel fungování a chování ve třídě. Jak na to?

 

 

Společně s žáky vytvořte srozumitelné hodnoty a pravidla fungování třídního kolektivu, s kterými se identifikují a kterých se budou držet. Žáci se sami podílí na tvorbě pravidel a norem ve třídě. S konečným seznamem pravidel by měli souhlasit všichni žáci, nebo alespoň většina. Sami do seznamu pravidel z učitelské pozice promítněte, co byste chtěli, aby bylo ve třídě dodržováno. Nezapomeňte žákům připomenout, že i Vy jste součástí třídy, a proto i Vaše pravidla musí být respektována. 

 

 

Pokud cítíte, že napravit pokřivené vztahy ve třídě už asi nepůjde, nejlepší řešení je svěřit se někomu, komu důvěřujete - kolegovi (kamarádovi) a posléze i řediteli školy, protože ten dokáže celou situaci vyřešit nejefektivněji. Vedení školy by se mělo v takových případech vždy postavit na stranu pedagoga. Nebýt na celou situaci ve třídě sám je obrovská úleva. Svěření se může vést k tomu, že se věci začnou řešit a Vy se opět do práce budete těšit, budete spát, budete se radovat ze života. Bohužel řadu pedagogů přepadají pochyby a vnitřní obavy je vedou k nečinnosti. Uvažují například takto: 

 

„Jako pedagog jsem vystudoval vysokou školu a mám i slušnou praxi. Co když jsem něco udělal špatně já? Kdybych někomu z kolegů řekl, že jsem šikanován, tak bych nemusel být brán vážně. Mohli by mě mít za slabocha, mysleli by si, že je to moje chyba, že si neumím sjednat pořádek.“

 

Pod tlakem společenského morálního poklesu dochází k nebezpečnému jevu. Pedagogičtí pracovníci nastupující do školských zařízení jako učitelé či vychovatelé od počátků své pedagogické praxe považují za normální, že se k nim žáci chovají nevhodně. Někteří kolegové je v této mylné představě ještě utvrzují tím, že říkají: „Na to si budeš muset zvyknout.“ Pak jsou tito učitelé velice překvapeni, že při vzniklém problému ředitel s jejich argumenty nesouhlasí a nápravu vyžaduje. Změny se však činí velice těžko a z těchto důvodů některé symptomy šikany vůči své osobě pedagogové dále přehlížejí, nebo ze škol odcházejí. (Arabadžiev, 2011). Začít situaci řešit je nejlepší v co nejranější fázi šikany.

 

 

Děti, které nemají z domova naučené správné vzorce chování a úctu k autoritám, bývají kruté nejen k sobě navzájem, ale i třeba k učiteli.

 

 

Optimálním řešením tedy je následující postup:

1. Svěřte se kolegovi, kterému důvěřujete.

2. Ve spolupráci s ním vytipujte vhodné svědky, kteří budou pravdivě vypovídat. Takové, kteří s Vámi jako učitelem sympatizují, nepřijímají normy šikanování, jsou nezávislí na agresorech.

3. Pokud se rozhodnete s agresory mluvit, mluvte s nimi jednotlivě a diskrétně. Raději si ověřte bezpečnost tohoto rozhovoru ještě se svědky. V žádném případě nedělejte společný rozhovor svědků a agresorů. Víte proč? Agresor často zmanipuluje další osobu, aby jeho oběť také šikanovala. To platí i při šikaně učitelů. Nemusí být hlavním agresorem ten, kdo jde a do učitele strčí. Tato osoba je zpravidla pověřena nějakým organizátorem. My se pak můžeme mylně domnívat, že jsme problém vyřešili, zatímco jsme vlastně potrestali oběť a jádro problému zůstává (Arabadžiev, 2011).

4. Pokud problém přetrvává, obraťte se na ředitele školy či školského zařízení, který má v této oblasti širší pravomoci a o patologických jevech ve škole by měl být vždy informován.

 

Přechodový můstek od šikany dětí k šikaně dospělých je nepatrný. Agresoři tvoří šikanující prostředí a navíc jsou obvykle sociálně zdatní. Umí velmi dobře odhadnout slabé stránky oběti (v našem případě pedagogů). Šikana je výsledkem postupného prorůstání původně nepatrných a přehlížených problémů do celé struktury školy. A proto se při řešení šikany učitelů velice často odhaluje dlouhodobě trvající šikana dětí v této třídě či škole. Nebudeme-li řešit šikanu dětí mezi sebou a nezačneme-li zavádět příslušná opatření, může se nám brzy stát, že se staneme obětí šikany sami.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Sebeobrana učitele. Autory ukázky jsou Jiří Bréda a Eva Dandová. V příštím článku u šikany učitelů ještě zůstaneme. Tentokrát se však dozvíte, jak se učitel může bránit šikaně ze strany zaměstnavatele.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

 Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

 Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

  MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

 

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Školní zralost a její diagnostikaJak budovat dobrý vztah s rodiči žákůAsistent pedagoga

 

 

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0452

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka