Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?
Kapitoly článku
Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak to řešit, se dozvíte v našem novém článku.

 

 

Jak se učitel může vůči šikaně bránit?


Ve veřejnosti převažuje názor, že učitel nemá prakticky žádná práva a že je tzv. „vydán na milost a nemilost“ rodičům žáka. To ovšem není tak docela pravda v případě, že učitel pracuje v alespoň trochu solidní škole. Škola jako samostatná právnická osoba se musí postarat o ochranu svých zaměstnanců. Je samozřejmé, že řešení konfliktů s nekritickými rodiči, kterých je dnes až příliš mnoho, je v praxi velice nepříjemné, vyžaduje určitou dávku sebevědomí a osobní odvahy třídního učitele nebo ředitele školy. Vždy se lze odvolat na školní nebo vnitřní řád školy nebo školského zařízení a je jedině na řediteli, jakou bude mít kvalitu a jak bude právně vymahatelný. Jakým způsobem bude školní řád řešit např. otázku prevence sociálně patologických jevů a prevence a řešení šikany, takovým způsobem se pak může postupovat v praxi např. při zavádění kázeňského opatření.

 

 

 Jak z toho ven?


Je bez debaty, že cítí-li učitel, že šikanování přerostlo přes jistou mez, měl by problém řešit. Existují i způsoby, jak si učitel „může pomoct sám“, například pokusit se nefunkční vztahy ve třídě napravit zavedením Demokratických pravidel fungování a chování ve třídě. Jak na to?

 

 

Společně s žáky vytvořte srozumitelné hodnoty a pravidla fungování třídního kolektivu, s kterými se identifikují a kterých se budou držet. Žáci se sami podílí na tvorbě pravidel a norem ve třídě. S konečným seznamem pravidel by měli souhlasit všichni žáci, nebo alespoň většina. Sami do seznamu pravidel z učitelské pozice promítněte, co byste chtěli, aby bylo ve třídě dodržováno. Nezapomeňte žákům připomenout, že i Vy jste součástí třídy, a proto i Vaše pravidla musí být respektována. 

 

 

Pokud cítíte, že napravit pokřivené vztahy ve třídě už asi nepůjde, nejlepší řešení je svěřit se někomu, komu důvěřujete - kolegovi (kamarádovi) a posléze i řediteli školy, protože ten dokáže celou situaci vyřešit nejefektivněji. Vedení školy by se mělo v takových případech vždy postavit na stranu pedagoga. Nebýt na celou situaci ve třídě sám je obrovská úleva. Svěření se může vést k tomu, že se věci začnou řešit a Vy se opět do práce budete těšit, budete spát, budete se radovat ze života. Bohužel řadu pedagogů přepadají pochyby a vnitřní obavy je vedou k nečinnosti. Uvažují například takto: 

 

„Jako pedagog jsem vystudoval vysokou školu a mám i slušnou praxi. Co když jsem něco udělal špatně já? Kdybych někomu z kolegů řekl, že jsem šikanován, tak bych nemusel být brán vážně. Mohli by mě mít za slabocha, mysleli by si, že je to moje chyba, že si neumím sjednat pořádek.“

 

Pod tlakem společenského morálního poklesu dochází k nebezpečnému jevu. Pedagogičtí pracovníci nastupující do školských zařízení jako učitelé či vychovatelé od počátků své pedagogické praxe považují za normální, že se k nim žáci chovají nevhodně. Někteří kolegové je v této mylné představě ještě utvrzují tím, že říkají: „Na to si budeš muset zvyknout.“ Pak jsou tito učitelé velice překvapeni, že při vzniklém problému ředitel s jejich argumenty nesouhlasí a nápravu vyžaduje. Změny se však činí velice těžko a z těchto důvodů některé symptomy šikany vůči své osobě pedagogové dále přehlížejí, nebo ze škol odcházejí. (Arabadžiev, 2011). Začít situaci řešit je nejlepší v co nejranější fázi šikany.

 

 

Děti, které nemají z domova naučené správné vzorce chování a úctu k autoritám, bývají kruté nejen k sobě navzájem, ale i třeba k učiteli.

 

 

Optimálním řešením tedy je následující postup:

1. Svěřte se kolegovi, kterému důvěřujete.

2. Ve spolupráci s ním vytipujte vhodné svědky, kteří budou pravdivě vypovídat. Takové, kteří s Vámi jako učitelem sympatizují, nepřijímají normy šikanování, jsou nezávislí na agresorech.

3. Pokud se rozhodnete s agresory mluvit, mluvte s nimi jednotlivě a diskrétně. Raději si ověřte bezpečnost tohoto rozhovoru ještě se svědky. V žádném případě nedělejte společný rozhovor svědků a agresorů. Víte proč? Agresor často zmanipuluje další osobu, aby jeho oběť také šikanovala. To platí i při šikaně učitelů. Nemusí být hlavním agresorem ten, kdo jde a do učitele strčí. Tato osoba je zpravidla pověřena nějakým organizátorem. My se pak můžeme mylně domnívat, že jsme problém vyřešili, zatímco jsme vlastně potrestali oběť a jádro problému zůstává (Arabadžiev, 2011).

4. Pokud problém přetrvává, obraťte se na ředitele školy či školského zařízení, který má v této oblasti širší pravomoci a o patologických jevech ve škole by měl být vždy informován.

 

Přechodový můstek od šikany dětí k šikaně dospělých je nepatrný. Agresoři tvoří šikanující prostředí a navíc jsou obvykle sociálně zdatní. Umí velmi dobře odhadnout slabé stránky oběti (v našem případě pedagogů). Šikana je výsledkem postupného prorůstání původně nepatrných a přehlížených problémů do celé struktury školy. A proto se při řešení šikany učitelů velice často odhaluje dlouhodobě trvající šikana dětí v této třídě či škole. Nebudeme-li řešit šikanu dětí mezi sebou a nezačneme-li zavádět příslušná opatření, může se nám brzy stát, že se staneme obětí šikany sami.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Sebeobrana učitele. Autory ukázky jsou Jiří Bréda a Eva Dandová. V příštím článku u šikany učitelů ještě zůstaneme. Tentokrát se však dozvíte, jak se učitel může bránit šikaně ze strany zaměstnavatele.

 

 

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Školní zralost a její diagnostikaAsistent pedagoga

 

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka