Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?
- 1. Co je Pygmalion efekt?
- 2. Pygmalion efekt ve třídě
Jak to funguje ve školní třídě? Ukažme si to na příkladu. Učitel chemie vidí na začátku školního roku v osmé třídě žákyni, která mu připadá na pohled velmi svědomitá. Nezná ji a řekněme, že ani ona jeho. Nikdy ho neměla jako učitele a on nikdy v této třídě neučil. Chemie v osmé třídě teprve začíná, startujeme tedy opravdu na zelené louce. Klima ve třídě je závislé především na historii, kterou žáci s daným učitelem mají. V našem případě nemají žádnou. Historie nula. Žákyně má připravené věci na první hodinu, ořezané pastelky, způsobně sedí. V duchu si ji označí jako svědomitou, spolehlivou žákyni. To zapracovala chyba v pozorování, dobře známý haló efekt. Na něco se jí zeptá a je spokojen, okamžitě ji pochválí. Ostatním ji dává za vzor, její chyby zlehčuje nebo přehlíží. Dívka pracuje, učitel ji chválí a odměňuje – někdy možná až příliš. Dokonce by někdo mohl mít až dojem, že jí nadržuje. Přehlížet chyby a jen oceňovat to dobré, cožpak to je spravedlivé? Na konec školního roku však do školy dorazí testování z ministerstva školství. Ve třídě se rozdávají testy, které mají ověřit úroveň znalostí a dovedností v osmém ročníku v předmětu chemie. Učitel ho pouze rozdá a vyplněné testy po kurýrovi odešle zpět. Výsledky přijdou až později.
Když tento příklad uvádím ve sborovně, ptám se: „Bude mít žákyně Svědomitá, učitelem přechvalovaná a trvale neobjektivně hodnocená, nejlepší výsledky ve třídě?“ Vidím vždy vrtění hlavou a slyším téměř výhradně odpovědi „ne“. Ale chyba lávky, samozřejmě že ano! Bude nejlepší! Pojďme si to rozebrat. Učitel jí z hodin chemie udělal místo, kde dosahuje úspěchů. Zábavné a praktické metody a posilování odměnami znamenají, že žákyně chodí do hodin ráda a chemie ji baví. Co vás baví, to také rádi a dobře děláte. Zároveň má ráda nejen předmět, ale i učitele (nositele zajímavé činnosti, udělovatele odměn, jehož hodnocení se nemusí obávat), a proto poslouchá jeho pokyny a plní zadané úkoly. Jak by také ne, když ji to baví a odměny tuto činnost upevňují? Když pracuje a učitelem zadané činnosti mají smysl, nejen že si zlepšuje studijní dovednosti, ale zlepšuje se i oborově. Kdo by se nezlepšoval, když při hodinách pracuje? Dostává zaslouženě dobré známky, z jejích chyb se nedělá žádná velká věda a ona si upevňuje sebepojetí: jsem v chemii dobrá. A opravdu je!
K tomu se nabízí zásadní, ba přímo fatální otázka – proč učitelé takto nepracují s každým svým žákem? Stačí jim dávat dobré vzdělávací nabídky, motivující aktivity, přiměřené úkoly, které zvládnou a které mohou být odměňovány. Žádné špatné známky! Zpětná vazba je dostačující. Chovejme se ve třídě k dětem jako k dobrým žákům a oni se jimi stanou. Proroctví se naplní. Odstraňme haló efekt tím, že nám všichni naši žáci budou připadat talentovaní a schopní. A co je nejlepší – oni takoví opravdu jsou!
Text pochází z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka.