Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?
Kapitoly článku
Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším pedagogem s minimální námahou.

 

Jak to funguje ve školní třídě? Ukažme si to na příkladu. Učitel chemie vidí na začátku školního roku v osmé třídě žákyni, která mu připadá na pohled velmi svědomitá. Nezná ji a řekněme, že ani ona jeho. Nikdy ho neměla jako učitele a on nikdy v této třídě neučil. Chemie v osmé třídě teprve začíná, startujeme tedy opravdu na zelené louce. Klima ve třídě je závislé především na historii, kterou žáci s daným učitelem mají. V našem případě nemají žádnou. Historie nula. Žákyně má připravené věci na první hodinu, ořezané pastelky, způsobně sedí. V duchu si ji označí jako svědomitou, spolehlivou žákyni. To zapracovala chyba v pozorování, dobře známý haló efekt. Na něco se jí zeptá a je spokojen, okamžitě ji pochválí. Ostatním ji dává za vzor, její chyby zlehčuje nebo přehlíží. Dívka pracuje, učitel ji chválí a odměňuje – někdy možná až příliš. Dokonce by někdo mohl mít až dojem, že jí nadržuje. Přehlížet chyby a jen oceňovat to dobré, cožpak to je spravedlivé? Na konec školního roku však do školy dorazí testování z ministerstva školství. Ve třídě se rozdávají testy, které mají ověřit úroveň znalostí a dovedností v osmém ročníku v předmětu chemie. Učitel ho pouze rozdá a vyplněné testy po kurýrovi odešle zpět. Výsledky přijdou až později.

 

Když tento příklad uvádím ve sborovně, ptám se: „Bude mít žákyně Svědomitá, učitelem přechvalovaná a trvale neobjektivně hodnocená, nejlepší výsledky ve třídě?“ Vidím vždy vrtění hlavou a slyším téměř výhradně odpovědi „ne“. Ale chyba lávky, samozřejmě že ano! Bude nejlepší! Pojďme si to rozebrat. Učitel jí z hodin chemie udělal místo, kde dosahuje úspěchů. Zábavné a praktické metody a posilování odměnami znamenají, že žákyně chodí do hodin ráda a chemie ji baví. Co vás baví, to také rádi a dobře děláte. Zároveň má ráda nejen předmět, ale i učitele (nositele zajímavé činnosti, udělovatele odměn, jehož hodnocení se nemusí obávat), a proto poslouchá jeho pokyny a plní zadané úkoly. Jak by také ne, když ji to baví a odměny tuto činnost upevňují? Když pracuje a učitelem zadané činnosti mají smysl, nejen že si zlepšuje studijní dovednosti, ale zlepšuje se i oborově. Kdo by se nezlepšoval, když při hodinách pracuje? Dostává zaslouženě dobré známky, z jejích chyb se nedělá žádná velká věda a ona si upevňuje sebepojetí: jsem v chemii dobrá. A opravdu je!

K tomu se nabízí zásadní, ba přímo fatální otázka – proč učitelé takto nepracují s každým svým žákem? Stačí jim dávat dobré vzdělávací nabídky, motivující aktivity, přiměřené úkoly, které zvládnou a které mohou být odměňovány. Žádné špatné známky! Zpětná vazba je dostačující. Chovejme se ve třídě k dětem jako k dobrým žákům a oni se jimi stanou. Proroctví se naplní. Odstraňme haló efekt tím, že nám všichni naši žáci budou připadat talentovaní a schopní. A co je nejlepší – oni takoví opravdu jsou!

 

Text pochází z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka.

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 9 z 9