Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Test kresby postavy pro děti předškolního věku
Kapitoly článku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co všechno obsahuje? Přinášíme ukázku z úspěšné publikace Marie Vágnerové "Dětská kresba a její diagnostické využití".

 

Důležitým aspektem vývoje zobrazování nohou a paží je dodržování správných proporcí. To znamená, že jejich délka je větší než jejich šířka. Správné proporce nohou dodržují téměř všechny děti, zatímco paže nebývají vždycky proporcionálně správné. V průběhu pátého roku života má kresba paží správné proporce jen u70 % chlapců i dívek, ti zbývající je zobrazují jako kruhové útvary, což je grafomotoricky snazší.


Vývojovou proměnou prochází také způsob připojení končetin k trupu. V předškolním věku děti stále častěji kreslí paže připojené k trupu, i když ne vždycky ve správném místě. Nohy k trupu obvykle připojují již na začátku, když přestanou kreslit hlavonožce. Paže připojí k trupu 80 % čtyřletých dívek, ale jen 50 % chlapců, v 6 letech to zvládne 90 % dětí. Připojit paže k trupu ve správném místě je obtížnější, ještě v 6 letech to dokáže jen 40 % dívek a 20 % chlapců.


Vývoj kresby se projeví i diferencovaným zobrazováním chodidel a rukou. Chodidla postavě nakreslí více než polovina čtyřletých dívek, v 6 letech již víc než 80 %. U chlapců je vývoj pomalejší, chodidla postavě zobrazí víc než třetina čtyřletých chlapců a70 % šestiletých chlapců. U dětí obou pohlaví dochází v této oblasti k významnějšímu zlepšení v 5 letech, resp. po pátém roce. Avšak důležité je i to, jak děti chodidla zobrazují. Zralejší dvoudimenzionální způsob použije méně než desetina čtyřletých chlapců a dívek, ale již čtvrtina pětiletých dívek (a pětina pětiletých chlapců). V 6 letech je takto nakreslí víc než třetina dětí, dívek i chlapců. Jak je zřejmé, vývoj propracovanějšího dvoudimenzionálního zobrazování je rychlejší, když jde o významnější části těla, jako jsou nohy a paže.

 


 

 

V průběhu předškolního věku kreslí ruce oddělené od paží čím dál víc dětí, častěji jsou to dívky. Chlapci se zpracování jakýchkoli detailů, včetně chodidel i rukou, tolik nevěnují. Ruce oddělí od paží polovina pětiletých dívek, ale jen necelá třetina chlapců. V 6 letech je rozdíl mezi chlapci a dívkami ještě větší (oddělené ruce nakreslí třetina chlapců a 75 % dívek). Diferencované zobrazení ruky se týká především prstů. Prsty, bez ohledu na správnost jejich počtu, nakreslí postavě 40 % čtyřletých chlapců a víc než 50 % čtyřletých dívek. V pěti letech jejich počet významně naroste, v této době kreslí prsty již téměř tři čtvrtiny chlapců a 85 % dívek. V 6 letech se jejich počet příliš nezmění. Větší rozdíly jsou ovšem ve správnosti počtu zobrazených prstů, což je jediná položka, ve které dosahují lepších výsledků chlapci všech sledovaných věkových kategorií. Správný počet prstů nakreslí čtvrtina pětiletých chlapců, ale jen pětina pětiletých dívek, v 6 letech je rozdíl ještě vyšší (45 % chlapců a 30 % dívek). Větší důraz na přesnost počtu prstů může vyplývat z rozdílného způsobu uvažování chlapců a dívek. Pro dívky jsou zřejmě důležitější jiné aspekty kresby (např. propracování očí a úst, ale i oblečení), které mají nějaký sociální význam.

 

 

V souhrnu lze říci, že:


● Kresba lidské postavy čtyřletých dětí má obvykle základní rysy obličeje a polovina z nich má dvoudimenzionální trup. Paže a nohy bývají zobrazeny jako čáry. Nohy jsou připojeny k trupu, ale paže k němu vždycky připojeny nejsou.

● Kresba lidské postavy ve druhé polovině pátého roku (tj. 4,6–4,11 let) má základní rysy obličeje, vlasy nebo čepici a dvoudimenzionální trup se správnými proporcemi. Paže a nohy nakreslí polovina dětí ještě jako čáry, které jsou připojeny k trupu. Některé děti nakreslí postavě rovněž prsty, i když ne ve správném počtu, a chodidla, která jsou obvykle zobrazena jednou čarou.

● Kresba pětiletých dětí bývá přesnější. Postava má krk, který spojuje hlavu s trupem a bývá většinou dvoudimezionální. Takto jsou častěji zobrazovány i paže a nohy. Prsty a chodidla kreslí děti zatím jednodušším způsobem.

● Kresba postavy ve druhé polovině šestého roku (tj. ve věku 5,6–5,11 letech) má dvoudimenzionální nejenom paže a nohy, ale i chodidla, ruka je častěji oddělena od paže a mívá častěji správný počet prstů.

● Kresba lidské postavy šestiletých dětí již často mívá správné proporce. Končetiny a jejich části, tj. ruce a chodidla, jsou diferencovanější a bývají k trupu připojeny na správném místě. Postava má také častěji lépe propracované rysy obličeje (oči, nos i ústa), činí tak zejména dívky.

 

Text pochází z publikace Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Autorkou publikace je Marie Vágnerová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

 Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!  

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Školní zralost a její diagnostikaVýtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání Grafomotorika

 

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7505

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka