Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Test kresby postavy pro děti předškolního věku
Kapitoly článku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co všechno obsahuje? Přinášíme ukázku z úspěšné publikace Marie Vágnerové "Dětská kresba a její diagnostické využití".

 

Důležitým aspektem vývoje zobrazování nohou a paží je dodržování správných proporcí. To znamená, že jejich délka je větší než jejich šířka. Správné proporce nohou dodržují téměř všechny děti, zatímco paže nebývají vždycky proporcionálně správné. V průběhu pátého roku života má kresba paží správné proporce jen u70 % chlapců i dívek, ti zbývající je zobrazují jako kruhové útvary, což je grafomotoricky snazší.


Vývojovou proměnou prochází také způsob připojení končetin k trupu. V předškolním věku děti stále častěji kreslí paže připojené k trupu, i když ne vždycky ve správném místě. Nohy k trupu obvykle připojují již na začátku, když přestanou kreslit hlavonožce. Paže připojí k trupu 80 % čtyřletých dívek, ale jen 50 % chlapců, v 6 letech to zvládne 90 % dětí. Připojit paže k trupu ve správném místě je obtížnější, ještě v 6 letech to dokáže jen 40 % dívek a 20 % chlapců.


Vývoj kresby se projeví i diferencovaným zobrazováním chodidel a rukou. Chodidla postavě nakreslí více než polovina čtyřletých dívek, v 6 letech již víc než 80 %. U chlapců je vývoj pomalejší, chodidla postavě zobrazí víc než třetina čtyřletých chlapců a70 % šestiletých chlapců. U dětí obou pohlaví dochází v této oblasti k významnějšímu zlepšení v 5 letech, resp. po pátém roce. Avšak důležité je i to, jak děti chodidla zobrazují. Zralejší dvoudimenzionální způsob použije méně než desetina čtyřletých chlapců a dívek, ale již čtvrtina pětiletých dívek (a pětina pětiletých chlapců). V 6 letech je takto nakreslí víc než třetina dětí, dívek i chlapců. Jak je zřejmé, vývoj propracovanějšího dvoudimenzionálního zobrazování je rychlejší, když jde o významnější části těla, jako jsou nohy a paže.

 


 

 

V průběhu předškolního věku kreslí ruce oddělené od paží čím dál víc dětí, častěji jsou to dívky. Chlapci se zpracování jakýchkoli detailů, včetně chodidel i rukou, tolik nevěnují. Ruce oddělí od paží polovina pětiletých dívek, ale jen necelá třetina chlapců. V 6 letech je rozdíl mezi chlapci a dívkami ještě větší (oddělené ruce nakreslí třetina chlapců a 75 % dívek). Diferencované zobrazení ruky se týká především prstů. Prsty, bez ohledu na správnost jejich počtu, nakreslí postavě 40 % čtyřletých chlapců a víc než 50 % čtyřletých dívek. V pěti letech jejich počet významně naroste, v této době kreslí prsty již téměř tři čtvrtiny chlapců a 85 % dívek. V 6 letech se jejich počet příliš nezmění. Větší rozdíly jsou ovšem ve správnosti počtu zobrazených prstů, což je jediná položka, ve které dosahují lepších výsledků chlapci všech sledovaných věkových kategorií. Správný počet prstů nakreslí čtvrtina pětiletých chlapců, ale jen pětina pětiletých dívek, v 6 letech je rozdíl ještě vyšší (45 % chlapců a 30 % dívek). Větší důraz na přesnost počtu prstů může vyplývat z rozdílného způsobu uvažování chlapců a dívek. Pro dívky jsou zřejmě důležitější jiné aspekty kresby (např. propracování očí a úst, ale i oblečení), které mají nějaký sociální význam.

 

 

V souhrnu lze říci, že:


● Kresba lidské postavy čtyřletých dětí má obvykle základní rysy obličeje a polovina z nich má dvoudimenzionální trup. Paže a nohy bývají zobrazeny jako čáry. Nohy jsou připojeny k trupu, ale paže k němu vždycky připojeny nejsou.

● Kresba lidské postavy ve druhé polovině pátého roku (tj. 4,6–4,11 let) má základní rysy obličeje, vlasy nebo čepici a dvoudimenzionální trup se správnými proporcemi. Paže a nohy nakreslí polovina dětí ještě jako čáry, které jsou připojeny k trupu. Některé děti nakreslí postavě rovněž prsty, i když ne ve správném počtu, a chodidla, která jsou obvykle zobrazena jednou čarou.

● Kresba pětiletých dětí bývá přesnější. Postava má krk, který spojuje hlavu s trupem a bývá většinou dvoudimezionální. Takto jsou častěji zobrazovány i paže a nohy. Prsty a chodidla kreslí děti zatím jednodušším způsobem.

● Kresba postavy ve druhé polovině šestého roku (tj. ve věku 5,6–5,11 letech) má dvoudimenzionální nejenom paže a nohy, ale i chodidla, ruka je častěji oddělena od paže a mívá častěji správný počet prstů.

● Kresba lidské postavy šestiletých dětí již často mívá správné proporce. Končetiny a jejich části, tj. ruce a chodidla, jsou diferencovanější a bývají k trupu připojeny na správném místě. Postava má také častěji lépe propracované rysy obličeje (oči, nos i ústa), činí tak zejména dívky.

 

Text pochází z publikace Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Autorkou publikace je Marie Vágnerová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

 Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!  

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Školní zralost a její diagnostikaVýtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání Grafomotorika

 

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Vaše ocenění

Napište nám

Napište tento kód: 0513

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka