Zpět na článek

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost rámcových programů pro předškolní a základní vzdělávání by měla být jasně určena. Jak co nejvíce zefektivnit vzájemnou spolupráci uvádíme v článku, který vychází z publikace Školní zralost a komunikace.

Jak na správnou komunikaci školky a školy


Přestup ze známého prostředí mateřské školy do školy základní je pro dítě velice náročným obdobím. Musí se velice rychle přizpůsobit novému kolektivu, prostředí, jinému režimu, jiné autoritě. Má povinnosti, nové sociální role. Všechny tyto změny mohou být pro dítě velmi stresující a možné komplikace mohou jeho zahájení povinné školní docházky negativně ovlivnit. Proto je velmi důležité tento životní úsek dětem zpříjemnit a zjednodušit. Aby adaptace proběhla co nejrychleji, je vhodné, aby se dítě snovým prostředím a atmosférou v základní škole seznamovalo postupně a pravidelně již během docházky v mateřské škole. Je vhodné umožnit budoucím prvňáčkům vyzkoušet si roli školáka při různých akcích, kurzech a projektech. Cílem by mělo být pozitivně dítě naladit na vstup do školy.


Učitelky první třídy základní školy mají velmi náročnou práci. Jedná se především o první měsíce po nástupu dětí z mateřské školy do školy základní, kdy si děti zvykají na nové prostředí, jiný režim. Dobře připravená spolupráce mezi školami může učitelkám pomoci. Pokud děti prostředí školy dopředu znají, seznámí se i s učitelkou, vychovatelkou, jejich vstup do školního prostředí je klidnější. Budou-li učitelky první třídy znát základní informace o přicházejících dětech od pedagogů mateřské školy, kteří děti znají poměrně dlouhou dobu, může to usnadnit jejich práci.


Přínosná pro ně mohou být i sdělení, jak s dětmi pracovat, jak které dítě vnímá autoritu, kdo je bojácný, jaká je spolupráce s rodinou. U dětí s podpůrným opatřením získají informace o specifikách práce s těmito dětmi. Učitelky se potom naplno věnují výuce. Pokud probíhá mezi učitelkami základní a mateřské školy zpětná vazba v oblasti připravenosti dětí, učitelky mateřské školy se mohou informacemi inspirovat a svoji pedagogickou činnost stále zdokonalovat.

 

 

I správnou komunikací školky a školky můžeme dětem pomoct, aby pro ně velká změna byla co nejpříjemnější.

 

 

Etapy realizace projektu spolupráce mezi mateřskou a základní školou:

 

 

A. Přípravná fáze:

 
- Určení cíle projektu. Cílem je umožnit dětem plynulý přechod z mateřské do základní školy, realizovat návaznost výchovně vzdělávacích procesů a dostatečně děti připravit na další vzdělávací cestu.

- Určit, jakými prostředky bude cíle dosaženo. Efektivní celoroční spoluprací se základní školou.

- Výběr pedagogů, kteří se budou spoluprací se základní školou intenzivně zabývat. Tato činnost by měla být zcela dobrovolná a vedením školy dostatečně ohodnocena.

- Volba základní školy, které bude spolupráce nabídnuta. Je možné oslovit nejbližší základní školu nebo více škol, do kterých se hlásí nejvíce předškoláků. Záleží na možnostech aúsudku mateřské školy.

 

B. Realizační fáze:

 

1. Měsíc červen

- Oslovení ředitelů a pedagogů ZŠ, kteří by měli zájem o spolupráci s mateřskou školou.

- Seznámení všech zúčastněných a příprava projektu spolupráce. Dohodnutí termínů konzultací mezi pedagogy spolupracujících subjektů. Konzultace by měly mít za cíl pracovat na návaznosti výchovně-vzdělávací práce mateřské a základní školy, předávání informací o požadavcích základní školy na připravenost dětí do prvního ročníku ZŠ a předávání informací o přestupujících dětech. V tomto případě je podstatná dobrovolnost setkávání. Jakmile by dostala akce nálepku povinná, přestává být efektivní. Výběr společných aktivit: Noc s Andersenem, čtení žáků 3. tříd předškolákům, společné výstavy – vánoční, velikonoční, drakiáda, lampiónový průvod, návštěva prostorů základní školy předškoláky, využívání tělocvičny dětmi mateřské školy, pasování prvňáčků… Při výběru společných aktivit musí mít zúčastnění na zřeteli proveditelnost akcí, personální, prostorové zajištění. Začínat s akcemi, které se v minulosti osvědčily a postupně podle možností volit další.

 

 

2. Měsíc srpen – přípravný týden

- Vytvoření celoročního plánu spolupráce, určení přesných termínů dohodnutých akcí. Schválení naplánovaných aktivit, vytvoření struktury těchto činností a vhodné zvolení termínů uskutečnění. Je podstatné volit akce, které jsou dobře realizovatelné, pro zúčastněné smysluplné a organizačně dosažitelné. Akce nesmí zasahovat do běžné výuky v obou subjektech.


- Předání informací o přestupujících dětech. Každému dítěti je v mateřské škole zakládáno portfolio, kde je zaznamenáván jeho individuální vývoj ve všech oblastech po celou docházku dítěte. Mnohé cenné informace z těchto záznamů jsou velmi přínosné, mnohdy usnadní učitelce 1. třídy rychleji najít individuální přístup k jednotlivým dětem. Oběma subjekty musí být dobře zpracována směrnice o ochraně osobních údajů (GDPR).

 

 

3. Měsíc září – zahájení pravidelných návštěv předškoláků ve škole

Během září začínají předškoláci v různých intervalech v dopoledních hodinách navštěvovat školu, kde probíhá program „Úspěšný předškolák“. Je důležité zajistit přítomnost učitelky mateřské školy, aby byla dětem alespoň zpočátku nablízku, mohla je sledovat při jiných činnostech v jiném prostředí.

 

 

4. Měsíc únor – návštěva prvňáků v mateřské škole a předškoláků v základní škole

V pololetí lze uskutečnit návštěvu prvňáčků u předškolních dětí, aby se přišli pochlubit se svým prvním vysvědčením. Pro obě skupiny je možné připravit soutěže, děti si nechat společně pohrát. Učitelky mohou čas naplnit vzájemnými rozhovory mezi sebou. Pro učitelky z mateřské školy je to vhodná zpětná vazba. Dozví se, jak jsou děti do školy připraveny, v čem vidí učitelky ze ZŠ nedostatky a jak by se tyto mezery mohly odstranit. S blížícím se zápisem do první třídy je vhodné předškolákům umožnit návštěvu prostor základní školy. Děti se seznámí se třídami, šatnami, tělocvičnou, jídelnou. Je nutné zajistit pracovníka základní školy, který děti školou provede a zabezpečit, aby se nenarušovala výuka.

 

Na tipy a postupy v dalších měsících realizační fáze se podívejte na další stránce!

  

Realizační fáze březen - duben


5. Měsíc březen – před zápisem do základní školy

- Návštěva učitelek budoucích 1. tříd do mateřské školy – seznámení se s budoucími školáky. Učitelky ze ZŠ přijdou do mateřské školy předškoláky osobně pozvat k zápisu. Děti si pro ně připraví obrázky, zazpívají písničky. Během volné hry si učitelky ZŠ s dětmi individuálně popovídají, aby se s nimi děti blíže seznámily, a při zápisu tak byly klidnější.

 

6. Měsíc duben – zápis do základní školy

Učitelky mateřské školy budou v předstihu informovány o průběhu zápisu, aby mohly děti k zápisu nenásilně připravit. Je důležité zajistit přítomnost učitelek z MŠ u zápisu. Dítě, které je nejisté a bojácné, se v přítomnosti své učitelky cítí klidnější. Dítě by sice při zápisu mělo ukázat svou samostatnost, zralost, ale od zápisu do nástupu do základní školy uběhne ještě několik měsíců a dítě za tuto dobu může udělat po sociální stránce velký pokrok. Pro učitelky MŠ je přítomnost u zápisu přínosná, protože mají možnost vidět dítě v jiné situaci, zjistí jeho reakce, chování, a mohou z toho vyvodit závěry pro svoji další práci.

 

7. Měsíc červen – předávání informací o budoucích prvňáčcích

Poslední schůzka mezi učitelkami z MŠ a ZŠ je naplánovaná na konci školního roku, kdy už je známo umístění dětí do prvních tříd. Na této schůzce učitelky MŠ předají informace o dětech (prosociální vlastnosti, sebeobsluha, komunikační dovednosti, individuální potřeby, specifika práce s dětmi s SVP, včetně dětí s OMJ, spolupráce s rodinou, děti s OŠD, děti nadané…). Snaží se komplexně přiblížit jednotlivé děti jejich nastávajícím učitelkám. Na začátku prvního ročníku je tak učitelka připravena na eventuální problémy, často dokáže předvídat reakce dětí a předcházet možným konfliktům. Toto vše přispívá k větší pohodě a klidnější atmosféře ve třídě, k plynulé adaptaci.

 

 

C. Hodnocení dosavadní spolupráce

Pro efektivní plnění plánu je důležité pravidelné hodnocení spolupráce mateřské školy se základní školou (únor, červen). Pedagogové obou subjektů hodnotí spolupráci, navrhují změny, nové projekty, identifikují problémy, označují kvalitní akce. Výsledky hodnocení předkládají vedení obou spolupracujících organizací. Vznášejí požadavky týkající se například prostorového a organizačního zabezpečení, personálního posílení. Systematické hodnocení společných akcí mateřské a základní školy je zpětnou vazbou pro zúčastněné. Zjištěné výsledky pomohou vytvořit plán pro další školní rok.

 

Celková atmosféra mezi mateřskou a základní školou může vytvořit pevný most k bezproblémovému přechodu dítěte do první třídy. Dobře připravená spolupráce mezi mateřskou školou a základní školou poskytne dětem bližší poznání prostředí školy, ulehčí adaptaci na nové podmínky. Pokud komunikace mezi subjekty funguje na náležité úrovni, prospívá nejen dětem, ale i všem zúčastněným.

Text pochází z publikace Školní zralost a komunikace. Autorkou kapitoly je Jarmila Střechová, odborný konzultant: Helena Zdrubecká.