Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?
- 1. Jak na správnou komunikaci školky a školy
- 2. Realizační fáze březen - duben
5. Měsíc březen – před zápisem do základní školy
- Návštěva učitelek budoucích 1. tříd do mateřské školy – seznámení se s budoucími školáky. Učitelky ze ZŠ přijdou do mateřské školy předškoláky osobně pozvat k zápisu. Děti si pro ně připraví obrázky, zazpívají písničky. Během volné hry si učitelky ZŠ s dětmi individuálně popovídají, aby se s nimi děti blíže seznámily, a při zápisu tak byly klidnější.
6. Měsíc duben – zápis do základní školy
Učitelky mateřské školy budou v předstihu informovány o průběhu zápisu, aby mohly děti k zápisu nenásilně připravit. Je důležité zajistit přítomnost učitelek z MŠ u zápisu. Dítě, které je nejisté a bojácné, se v přítomnosti své učitelky cítí klidnější. Dítě by sice při zápisu mělo ukázat svou samostatnost, zralost, ale od zápisu do nástupu do základní školy uběhne ještě několik měsíců a dítě za tuto dobu může udělat po sociální stránce velký pokrok. Pro učitelky MŠ je přítomnost u zápisu přínosná, protože mají možnost vidět dítě v jiné situaci, zjistí jeho reakce, chování, a mohou z toho vyvodit závěry pro svoji další práci.
7. Měsíc červen – předávání informací o budoucích prvňáčcích
Poslední schůzka mezi učitelkami z MŠ a ZŠ je naplánovaná na konci školního roku, kdy už je známo umístění dětí do prvních tříd. Na této schůzce učitelky MŠ předají informace o dětech (prosociální vlastnosti, sebeobsluha, komunikační dovednosti, individuální potřeby, specifika práce s dětmi s SVP, včetně dětí s OMJ, spolupráce s rodinou, děti s OŠD, děti nadané…). Snaží se komplexně přiblížit jednotlivé děti jejich nastávajícím učitelkám. Na začátku prvního ročníku je tak učitelka připravena na eventuální problémy, často dokáže předvídat reakce dětí a předcházet možným konfliktům. Toto vše přispívá k větší pohodě a klidnější atmosféře ve třídě, k plynulé adaptaci.
C. Hodnocení dosavadní spolupráce
Pro efektivní plnění plánu je důležité pravidelné hodnocení spolupráce mateřské školy se základní školou (únor, červen). Pedagogové obou subjektů hodnotí spolupráci, navrhují změny, nové projekty, identifikují problémy, označují kvalitní akce. Výsledky hodnocení předkládají vedení obou spolupracujících organizací. Vznášejí požadavky týkající se například prostorového a organizačního zabezpečení, personálního posílení. Systematické hodnocení společných akcí mateřské a základní školy je zpětnou vazbou pro zúčastněné. Zjištěné výsledky pomohou vytvořit plán pro další školní rok.
Celková atmosféra mezi mateřskou a základní školou může vytvořit pevný most k bezproblémovému přechodu dítěte do první třídy. Dobře připravená spolupráce mezi mateřskou školou a základní školou poskytne dětem bližší poznání prostředí školy, ulehčí adaptaci na nové podmínky. Pokud komunikace mezi subjekty funguje na náležité úrovni, prospívá nejen dětem, ale i všem zúčastněným.
Text pochází z publikace Školní zralost a komunikace. Autorkou kapitoly je Jarmila Střechová, odborný konzultant: Helena Zdrubecká.