Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?
Kapitoly článku
Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost rámcových programů pro předškolní a základní vzdělávání by měla být jasně určena. Jak co nejvíce zefektivnit vzájemnou spolupráci uvádíme v článku, který vychází z publikace Školní zralost a komunikace.


5. Měsíc březen – před zápisem do základní školy

- Návštěva učitelek budoucích 1. tříd do mateřské školy – seznámení se s budoucími školáky. Učitelky ze ZŠ přijdou do mateřské školy předškoláky osobně pozvat k zápisu. Děti si pro ně připraví obrázky, zazpívají písničky. Během volné hry si učitelky ZŠ s dětmi individuálně popovídají, aby se s nimi děti blíže seznámily, a při zápisu tak byly klidnější.

 

6. Měsíc duben – zápis do základní školy

Učitelky mateřské školy budou v předstihu informovány o průběhu zápisu, aby mohly děti k zápisu nenásilně připravit. Je důležité zajistit přítomnost učitelek z MŠ u zápisu. Dítě, které je nejisté a bojácné, se v přítomnosti své učitelky cítí klidnější. Dítě by sice při zápisu mělo ukázat svou samostatnost, zralost, ale od zápisu do nástupu do základní školy uběhne ještě několik měsíců a dítě za tuto dobu může udělat po sociální stránce velký pokrok. Pro učitelky MŠ je přítomnost u zápisu přínosná, protože mají možnost vidět dítě v jiné situaci, zjistí jeho reakce, chování, a mohou z toho vyvodit závěry pro svoji další práci.

 

7. Měsíc červen – předávání informací o budoucích prvňáčcích

Poslední schůzka mezi učitelkami z MŠ a ZŠ je naplánovaná na konci školního roku, kdy už je známo umístění dětí do prvních tříd. Na této schůzce učitelky MŠ předají informace o dětech (prosociální vlastnosti, sebeobsluha, komunikační dovednosti, individuální potřeby, specifika práce s dětmi s SVP, včetně dětí s OMJ, spolupráce s rodinou, děti s OŠD, děti nadané…). Snaží se komplexně přiblížit jednotlivé děti jejich nastávajícím učitelkám. Na začátku prvního ročníku je tak učitelka připravena na eventuální problémy, často dokáže předvídat reakce dětí a předcházet možným konfliktům. Toto vše přispívá k větší pohodě a klidnější atmosféře ve třídě, k plynulé adaptaci.

 

 

C. Hodnocení dosavadní spolupráce

Pro efektivní plnění plánu je důležité pravidelné hodnocení spolupráce mateřské školy se základní školou (únor, červen). Pedagogové obou subjektů hodnotí spolupráci, navrhují změny, nové projekty, identifikují problémy, označují kvalitní akce. Výsledky hodnocení předkládají vedení obou spolupracujících organizací. Vznášejí požadavky týkající se například prostorového a organizačního zabezpečení, personálního posílení. Systematické hodnocení společných akcí mateřské a základní školy je zpětnou vazbou pro zúčastněné. Zjištěné výsledky pomohou vytvořit plán pro další školní rok.

 

Celková atmosféra mezi mateřskou a základní školou může vytvořit pevný most k bezproblémovému přechodu dítěte do první třídy. Dobře připravená spolupráce mezi mateřskou školou a základní školou poskytne dětem bližší poznání prostředí školy, ulehčí adaptaci na nové podmínky. Pokud komunikace mezi subjekty funguje na náležité úrovni, prospívá nejen dětem, ale i všem zúčastněným.

Text pochází z publikace Školní zralost a komunikace. Autorkou kapitoly je Jarmila Střechová, odborný konzultant: Helena Zdrubecká.

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 9 z 9