Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Kapitoly článku
Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách o vice než čtvrtinu – v září 2016 pracovalo v mateřských školách v ČR 2298 asistentů pedagoga, o rok později, v září 2017, už to bylo 2963 asistentů pedagoga. Tento narůst počtu asistentů pedagoga je velmi potěšující, je zcela jistě dobře, že stát tímto způsobem zvyšuje podporu škol ve vzdělávání dětí s různými druhy postižení nebo znevýhodnění. Jak ale správně uvést asistenta do chodu školky? Poradíme v článku s ukázkami z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole.

 Vymezení náplně práce asistenta pedagoga

K vymezení práce asistenta pedagoga, stanovení jeho pracovního rozvrhu a upřesnění náplně práce, by mělo dojít hned při nástupu asistenta do MŠ. Někdy je ale nutné toto vymezení práce asistenta pedagoga dotvářet až v průběhu prvních měsíců po zapojení asistenta do činnosti MŠ, jak popisuje následující příklad z praxe.

 

Paní ředitelka Marta nastoupila jako nová ředitelka do MŠ v průběhu školního roku. Asistent pedagoga Richard na škole pracoval již několik měsíců. Paní ředitelka při prvních hospitacích zjistila, že není vůbec informován, jaká je jeho pozice, jaké má kompetence, a ani neměl stanovenou pracovní náplň. Byť měl zkušenost z práce s dětmi s autismem v NNO, byl nyní jen přítomen ve třídě. Bylo nesmírně těžké změnit systém a nastolit nové podmínky a pravidla pro zaměstnance, který již měl zaběhlé svoje koleje, byť nevedly správným směrem. Na základě pravidelných rozhovorů, individuálních i ve formě tripartity učitelka – asistent – ředitelka, si společně vymezovali vize a velmi pozvolna se naučili spolupracovat. Richard obdržel písemně nejen náplň práce, přesný časový harmonogram, ale i obsah denních činností, v nichž si s učitelkou přesně řekli, kdy a jakou formou od asistenta očekává pomoc (například bylo třeba i říci, že by měl pomoci dětem s přípravou pomůcek na malování, ubrusy, barvy, ale tak, aby to nedělal za ně, ale s nimi…). Postupně se ředitelka vzájemných sezení již účastnit nemusela a v dalším roce vše běželo „hladce“ dle jejich požadavků a představ.

 

Doporučujeme informovat asistenta o míře zkušeností školy i učitelek s inkluzí a se zapojením asistentů do vzdělávání. Doporučujeme ředitelce stanovit to, jakým způsobem bude probíhat adaptační období asistenta jako nového zaměstnance školy, určit formu komunikace a termíny konzultací mezi vedením a „minitýmem třídy“.

Ideálně by adaptace nového zaměstnance, tedy i asistenta měla probíhat s ohledem na jeho zkušenosti zpravidla v délce tří měsíců. V prvních dnech od pozorování, seznamování s dětmi a rodiči postupně přechází k aktivní spolupráci a funkčnímu plnění podpůrné role asistenta. S učitelkou v roli mentorky pak reflektuje a formuluje dílčí kroky tohoto procesu. Mělo by docházet k propojování teorie a praxe – RVP, vize školy a jejího ŠVP s konkrétními aktivitami a činnostmi v průběhu dne.

 

Po tomto období je vhodné, aby si mentor a asistent sdělili vlastní postřehy a naplánovali další etapu. Formulace cílů a úkolů by měly být konkrétní, zhodnotitelné, časově vymezené. Je nefunkční, když si definujeme, že chceme být na děti přísnější, protože máme problém s autoritou. Je možné si náš úkol vymezit například za pomoci následujícího formuláře „Záznamu“ z praxe:

 

Vlastní hodnocení a plán

Období: Po dobu trvání integrovaného bloku „Ahoj, školko“, 1. 9. – 30. 9.

Jméno asistentky: Pavla XY

Dítě: Kamil J., 5 let, porucha soustředění

Výchozí stav: (První) postřehy z praxe: Akční, milý kluk, hluk ve třídě, ruší děti při hře, nezastavím se, děti mě neposlouchají, když jim něco říkám, třeba aby uklízely, hodně po mě lezou

Co chci změnit, jaké je moje očekávání: Chci, aby děti více vnímaly, co jim říkám, a když jim řeknu „uklízejte“, aby uklízely, abych nebyla jen Pavla na mazlení.

 

Co si myslí mentorka: Neměla bych děti tak obsluhovat

Můj úkol aneb co jsme vymyslely s kolegyní mentorkou:

1. krok: Při oblékání nebudu děti obsluhovat, ale budu k dispozici, když něco nepůjde (těžký zip, otočit tričko), podpořím je, aby to zkusily co nejvíce samy, individuálně pomohu Kačence (dvouleté dítě)

Jak bude vypadat ideální situace: Zkusím navádět děti ke vzájemné spolupráci, pomoci v šatně.
Nejprve při odpolední směně či s menší skupinkou, děti si budou vzájemně pomáhat a já budu pomáhat a případně žádat, když jim něco nepůjde, nebudu poskakovat po šatně od jednoho k druhému nebo zvyšovat hlas, aby mě slyšely…

Reflexe s mentorkou: 1. 10.

Období úkolu: Po dobu integrovaného bloku „Ahoj, školko.“, 1. 9.–30. 9.

Vyhodnocení úkolu:

Povedlo se mi: Už nezapínám všechny zipy

Co ještě zlepším: Vydržím nepomoci, když to Péťovi fakt dlouho nejde

Co uděláme jinak, inspirace: Zkusím, aby si pomáhaly alespoň starší děti mezi sebou

 

Některé mateřské školy bohužel nemají s asistenty pedagoga dobrou zkušenost, a to na základě různých, leckdy mylných očekávání, která zúčastněné strany (učitelé, asistent, rodiče) mají od působení asistenta pedagoga ve třídě. Je proto dobré si hned na začátku spolupráce sdělit, s čím asistent do mateřské školy nastupuje, a naopak pedagogičtí pracovníci mohou asistentovi přiblížit realitu, která ho při práci s dětmi ve třídě čeká.

 

V praxi vidíme, že jen přítomnost asistenta pedagoga nestačí. Pro skutečně efektivní práci asistentů pedagoga je nutné vytvořit mezi pedagogy společné povědomí o základní roli asistentů a vyřešit nejasnosti, na které školy a učitele při práci s asistenty pedagoga v praxi narážejí.

 


 

Ukázka pochází z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole, autory jsou  PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D, Mgr. Petra Martinovská.

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7401

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka