Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
- 1. Jak uvést asistenta do MŠ?
- 2. Vymezení náplně práce asistenta pedagoga
Vymezení náplně práce asistenta pedagoga
K vymezení práce asistenta pedagoga, stanovení jeho pracovního rozvrhu a upřesnění náplně práce, by mělo dojít hned při nástupu asistenta do MŠ. Někdy je ale nutné toto vymezení práce asistenta pedagoga dotvářet až v průběhu prvních měsíců po zapojení asistenta do činnosti MŠ, jak popisuje následující příklad z praxe.
Paní ředitelka Marta nastoupila jako nová ředitelka do MŠ v průběhu školního roku. Asistent pedagoga Richard na škole pracoval již několik měsíců. Paní ředitelka při prvních hospitacích zjistila, že není vůbec informován, jaká je jeho pozice, jaké má kompetence, a ani neměl stanovenou pracovní náplň. Byť měl zkušenost z práce s dětmi s autismem v NNO, byl nyní jen přítomen ve třídě. Bylo nesmírně těžké změnit systém a nastolit nové podmínky a pravidla pro zaměstnance, který již měl zaběhlé svoje koleje, byť nevedly správným směrem. Na základě pravidelných rozhovorů, individuálních i ve formě tripartity učitelka – asistent – ředitelka, si společně vymezovali vize a velmi pozvolna se naučili spolupracovat. Richard obdržel písemně nejen náplň práce, přesný časový harmonogram, ale i obsah denních činností, v nichž si s učitelkou přesně řekli, kdy a jakou formou od asistenta očekává pomoc (například bylo třeba i říci, že by měl pomoci dětem s přípravou pomůcek na malování, ubrusy, barvy, ale tak, aby to nedělal za ně, ale s nimi…). Postupně se ředitelka vzájemných sezení již účastnit nemusela a v dalším roce vše běželo „hladce“ dle jejich požadavků a představ.
Doporučujeme informovat asistenta o míře zkušeností školy i učitelek s inkluzí a se zapojením asistentů do vzdělávání. Doporučujeme ředitelce stanovit to, jakým způsobem bude probíhat adaptační období asistenta jako nového zaměstnance školy, určit formu komunikace a termíny konzultací mezi vedením a „minitýmem třídy“.
Ideálně by adaptace nového zaměstnance, tedy i asistenta měla probíhat s ohledem na jeho zkušenosti zpravidla v délce tří měsíců. V prvních dnech od pozorování, seznamování s dětmi a rodiči postupně přechází k aktivní spolupráci a funkčnímu plnění podpůrné role asistenta. S učitelkou v roli mentorky pak reflektuje a formuluje dílčí kroky tohoto procesu. Mělo by docházet k propojování teorie a praxe – RVP, vize školy a jejího ŠVP s konkrétními aktivitami a činnostmi v průběhu dne.
Po tomto období je vhodné, aby si mentor a asistent sdělili vlastní postřehy a naplánovali další etapu. Formulace cílů a úkolů by měly být konkrétní, zhodnotitelné, časově vymezené. Je nefunkční, když si definujeme, že chceme být na děti přísnější, protože máme problém s autoritou. Je možné si náš úkol vymezit například za pomoci následujícího formuláře „Záznamu“ z praxe:
Vlastní hodnocení a plán
Období: Po dobu trvání integrovaného bloku „Ahoj, školko“, 1. 9. – 30. 9.
Jméno asistentky: Pavla XY
Dítě: Kamil J., 5 let, porucha soustředění
Výchozí stav: (První) postřehy z praxe: Akční, milý kluk, hluk ve třídě, ruší děti při hře, nezastavím se, děti mě neposlouchají, když jim něco říkám, třeba aby uklízely, hodně po mě lezou
Co chci změnit, jaké je moje očekávání: Chci, aby děti více vnímaly, co jim říkám, a když jim řeknu „uklízejte“, aby uklízely, abych nebyla jen Pavla na mazlení.
Co si myslí mentorka: Neměla bych děti tak obsluhovat
Můj úkol aneb co jsme vymyslely s kolegyní mentorkou:
1. krok: Při oblékání nebudu děti obsluhovat, ale budu k dispozici, když něco nepůjde (těžký zip, otočit tričko), podpořím je, aby to zkusily co nejvíce samy, individuálně pomohu Kačence (dvouleté dítě)
Jak bude vypadat ideální situace: Zkusím navádět děti ke vzájemné spolupráci, pomoci v šatně.
Nejprve při odpolední směně či s menší skupinkou, děti si budou vzájemně pomáhat a já budu pomáhat a případně žádat, když jim něco nepůjde, nebudu poskakovat po šatně od jednoho k druhému nebo zvyšovat hlas, aby mě slyšely…
Reflexe s mentorkou: 1. 10.
Období úkolu: Po dobu integrovaného bloku „Ahoj, školko.“, 1. 9.–30. 9.
Vyhodnocení úkolu:
Povedlo se mi: Už nezapínám všechny zipy
Co ještě zlepším: Vydržím nepomoci, když to Péťovi fakt dlouho nejde
Co uděláme jinak, inspirace: Zkusím, aby si pomáhaly alespoň starší děti mezi sebou
Některé mateřské školy bohužel nemají s asistenty pedagoga dobrou zkušenost, a to na základě různých, leckdy mylných očekávání, která zúčastněné strany (učitelé, asistent, rodiče) mají od působení asistenta pedagoga ve třídě. Je proto dobré si hned na začátku spolupráce sdělit, s čím asistent do mateřské školy nastupuje, a naopak pedagogičtí pracovníci mohou asistentovi přiblížit realitu, která ho při práci s dětmi ve třídě čeká.
V praxi vidíme, že jen přítomnost asistenta pedagoga nestačí. Pro skutečně efektivní práci asistentů pedagoga je nutné vytvořit mezi pedagogy společné povědomí o základní roli asistentů a vyřešit nejasnosti, na které školy a učitele při práci s asistenty pedagoga v praxi narážejí.
Ukázka pochází z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole, autory jsou PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D, Mgr. Petra Martinovská.