Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert Čapek v tomto článku, inspirovaném jeho publikací Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny!

 

Každý učitel dobře ví, že všechny děti nemají ke stejným činnostem stejné předpoklady. Pedagog by měl podporovat a vyžadovat takový rozvoj vědomostí, dovedností a postojů, který je pro každé jedno dítě dosažitelný. Není tedy smysluplné vytyčovat nějaká obecně platná pravidla pro to, co by měl umět jedničkář, dvojkař atd., která se objevují v různých klasifikačních řádech. Tyto nesmyslné mantinely ale mohou nahradit specifická hodnoticí kritéria (třeba jako součást ŠVP), jež společně zpracovali učitelé jednotlivých oborů. Ta budou k užitku i žákům a dobře poslouží také při rozhovoru s rodiči. Dovednosti se zkrátka obtížně hodnotí známkou, a postoje ještě obtížněji.

Přesto by na ně měl být položen mnohem větší důraz než na vědomosti, které se naopak klasifikují velmi lehce, a známek může učitel mít jako smetí. Klást na ně největší důraz by však bylo podobně objektivní jako hodnotit fotbalový tým podle počtu vybojovaných rohových kopů a pominout radost a užitek, který plyne ze vzájemného učení a spolupráce. Gólem je v našem případě radost žáka z tvořivé práce a z objevování užitečných poznatků. Právě kvůli tomu jsou učitelé ve škole.

 

Pojďme se podívat na další způsoby a možnosti, které sledují linii podporujícího hodnocení. Náš předmět například hodnotíme na základě čtyř kritérií:

 

1. Aktivita při hodině

2. Oborové/předmětové znalosti a dovednosti

3. Práce podle pokynů učitele

4. Postoj k předmětu

 

Tato kritéria bychom neměli hodnotit „ze vzduchu“, ale během výuky máme mnoho možností zjistit indikátory v této oblasti, které si zaznamenáváme.

 

Jak hodnotí líný učitel?


Ad 1: Nejlépe nám poslouží známky, které udělujeme při aktivitách typu „Jednička, nebo nic“. Jsou to aktivity, kde může úkol splnit každý žák, a pokud tak učiní (na základě precizního zadání), zaslouží si jedničku.

Učitel zde nehodnotí produkt (který má ve třídě nebo skupinách) rozdílnou kvalitu, ale splněné kroky úkolu – tedy proces. Výtvor hodnotí sami žáci. Kdo úkol nesplní, nedostane sníženou známku, ale zpětnou vazbu. Do velké rodiny těchto aktivit patří brainstorming a brainwriting, myšlenkové mapy, asociační metody, práce ve dvojicích a týmech, projekty a podobně.

 

Ad 2: Indikátory můžeme mít různé, například si skladujeme některé žákovské produkty (a máme tak v deskách předmětové portfolio), můžeme používat výkonové křivky a další vymazlené věci, ale také to, co používá 98 % učitelů – známky. Ty jsou udělovány například za laboratorní práce, eseje, pracovní listy, problémové vyučování, některé typy skupinové práce a třístupňové testy (tedy ty, ve kterých učitel zahrne i dovednosti a postoje). V této kategorii známek udělujeme stupeň 1, 2 nebo 3, a pokud žák nezvládl, nestihl nebo neodevzdal v potřebné kvalitě – napíšeme si N. Protože víme, že příliš těžký úkol je naše didaktická chyba, protože víme, že chyby při práci nesmíme trestat, a protože víme, že špatné známky vyrábějí „špatné žáky“, čtyřky a pětky neudělujeme. Samozřejmě – neprůměrujeme!

 

Ad 3: O práci „podle našich pokynů“ si děláme poznámky, kladné i záporné.

 

Ad 4: Co ale indikuje postoj k předmětu? To, jak se žáci chopili svých úkolů, jak jsou zodpovědní a jak dotahují úkoly do konce. Ale i to, jak plní ty nejdůležitější úkoly předmětu: pomoc druhým, snahu se zlepšit, teambuilding a leadership, kreativitu i komunikativnost a další softskills.

Tady učitel uděluje například softskillové body. Ty si může sám pojmenovat, třeba „pomoc spolužákovi“, „dobrý nápad“, „kreativita“, „spolupráce“, „efektivní komunikace“, „respekt“, „řeší problémy“, „fair play“ a tak dále. Mohou být (v rámci vyvážené zpětné vazby) i negativní, třeba „neprojevuje respekt“, „nepracuje s týmem“… Učitel je může dát jak jednotlivcům, tak týmům nebo i celé třídě. Mohou je dostat žáci, kteří nemají jedničku za splněný úkol týmu (při metodě „jednička, nebo nic“), ale projevili některou požadovanou dovednost nebo postoj.

 

Samozřejmě nezapomínejme na symetrii, která podporuje dobré klima. Stejně jako hodnotíme žáky, s úplně stejnou vážností se hodnotí žáci navzájem, také sami a také hodnotí výuku čili učitele. Může tedy dojít k té zábavné věci, že během jedné vyučovací hodiny (!), protože skupiny v týmové práci kvalitně a objektivně (například pomocí metody +/−) zhodnotily své kolegy, samy dostanou od učitele jedničku za toto hodnocení. On tak posílí tuto kvalitní činnost. Pak, při sebehodnocení své práce, projeví žáci spokojenost a při závěrečné reflexi zase vyjádří, že se jim hodina líbila, pozitivním hodnocením učitele. A to zase posílí jeho!

 

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny. Autorem je Robert Čapek

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Cesta pedagogického hrdinyUčitel a syndrom vyhořeníLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

 

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2280

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka