Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert Čapek v tomto článku, inspirovaném jeho publikací Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny!

 

Každý učitel dobře ví, že všechny děti nemají ke stejným činnostem stejné předpoklady. Pedagog by měl podporovat a vyžadovat takový rozvoj vědomostí, dovedností a postojů, který je pro každé jedno dítě dosažitelný. Není tedy smysluplné vytyčovat nějaká obecně platná pravidla pro to, co by měl umět jedničkář, dvojkař atd., která se objevují v různých klasifikačních řádech. Tyto nesmyslné mantinely ale mohou nahradit specifická hodnoticí kritéria (třeba jako součást ŠVP), jež společně zpracovali učitelé jednotlivých oborů. Ta budou k užitku i žákům a dobře poslouží také při rozhovoru s rodiči. Dovednosti se zkrátka obtížně hodnotí známkou, a postoje ještě obtížněji.

Přesto by na ně měl být položen mnohem větší důraz než na vědomosti, které se naopak klasifikují velmi lehce, a známek může učitel mít jako smetí. Klást na ně největší důraz by však bylo podobně objektivní jako hodnotit fotbalový tým podle počtu vybojovaných rohových kopů a pominout radost a užitek, který plyne ze vzájemného učení a spolupráce. Gólem je v našem případě radost žáka z tvořivé práce a z objevování užitečných poznatků. Právě kvůli tomu jsou učitelé ve škole.

 

Pojďme se podívat na další způsoby a možnosti, které sledují linii podporujícího hodnocení. Náš předmět například hodnotíme na základě čtyř kritérií:

 

1. Aktivita při hodině

2. Oborové/předmětové znalosti a dovednosti

3. Práce podle pokynů učitele

4. Postoj k předmětu

 

Tato kritéria bychom neměli hodnotit „ze vzduchu“, ale během výuky máme mnoho možností zjistit indikátory v této oblasti, které si zaznamenáváme.

 

Jak hodnotí líný učitel?


Ad 1: Nejlépe nám poslouží známky, které udělujeme při aktivitách typu „Jednička, nebo nic“. Jsou to aktivity, kde může úkol splnit každý žák, a pokud tak učiní (na základě precizního zadání), zaslouží si jedničku.

Učitel zde nehodnotí produkt (který má ve třídě nebo skupinách) rozdílnou kvalitu, ale splněné kroky úkolu – tedy proces. Výtvor hodnotí sami žáci. Kdo úkol nesplní, nedostane sníženou známku, ale zpětnou vazbu. Do velké rodiny těchto aktivit patří brainstorming a brainwriting, myšlenkové mapy, asociační metody, práce ve dvojicích a týmech, projekty a podobně.

 

Ad 2: Indikátory můžeme mít různé, například si skladujeme některé žákovské produkty (a máme tak v deskách předmětové portfolio), můžeme používat výkonové křivky a další vymazlené věci, ale také to, co používá 98 % učitelů – známky. Ty jsou udělovány například za laboratorní práce, eseje, pracovní listy, problémové vyučování, některé typy skupinové práce a třístupňové testy (tedy ty, ve kterých učitel zahrne i dovednosti a postoje). V této kategorii známek udělujeme stupeň 1, 2 nebo 3, a pokud žák nezvládl, nestihl nebo neodevzdal v potřebné kvalitě – napíšeme si N. Protože víme, že příliš těžký úkol je naše didaktická chyba, protože víme, že chyby při práci nesmíme trestat, a protože víme, že špatné známky vyrábějí „špatné žáky“, čtyřky a pětky neudělujeme. Samozřejmě – neprůměrujeme!

 

Ad 3: O práci „podle našich pokynů“ si děláme poznámky, kladné i záporné.

 

Ad 4: Co ale indikuje postoj k předmětu? To, jak se žáci chopili svých úkolů, jak jsou zodpovědní a jak dotahují úkoly do konce. Ale i to, jak plní ty nejdůležitější úkoly předmětu: pomoc druhým, snahu se zlepšit, teambuilding a leadership, kreativitu i komunikativnost a další softskills.

Tady učitel uděluje například softskillové body. Ty si může sám pojmenovat, třeba „pomoc spolužákovi“, „dobrý nápad“, „kreativita“, „spolupráce“, „efektivní komunikace“, „respekt“, „řeší problémy“, „fair play“ a tak dále. Mohou být (v rámci vyvážené zpětné vazby) i negativní, třeba „neprojevuje respekt“, „nepracuje s týmem“… Učitel je může dát jak jednotlivcům, tak týmům nebo i celé třídě. Mohou je dostat žáci, kteří nemají jedničku za splněný úkol týmu (při metodě „jednička, nebo nic“), ale projevili některou požadovanou dovednost nebo postoj.

 

Samozřejmě nezapomínejme na symetrii, která podporuje dobré klima. Stejně jako hodnotíme žáky, s úplně stejnou vážností se hodnotí žáci navzájem, také sami a také hodnotí výuku čili učitele. Může tedy dojít k té zábavné věci, že během jedné vyučovací hodiny (!), protože skupiny v týmové práci kvalitně a objektivně (například pomocí metody +/−) zhodnotily své kolegy, samy dostanou od učitele jedničku za toto hodnocení. On tak posílí tuto kvalitní činnost. Pak, při sebehodnocení své práce, projeví žáci spokojenost a při závěrečné reflexi zase vyjádří, že se jim hodina líbila, pozitivním hodnocením učitele. A to zase posílí jeho!

 

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny. Autorem je Robert Čapek

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Cesta pedagogického hrdinyUčitel a syndrom vyhořeníLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

 

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1323

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka