Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?
- 1. Co s dětmi dělat o adventu
- 2. Co si přeju k Vánocům
Štědrý den se slaví 24. prosince, je to očekávání slavného dne, kdy se narodí Ježíš, který se pravděpodobně narodil 25. 12. na Boží hod vánoční. Se Štědrým dnem je již od 14. století spojena večerní nadílka. K symbolům Vánoc patří:
Betlém – vyrábí se z papíru, vosku, sádry, dřeva, těsta, kukuřičného šustí, keramické hmoty atd. Těžištěm jsou jesličky s děťátkem, Pana Marie, svatý Josef, osel a vůl. Obklopeni bývají pastýři, ovečkami, třemi králi a dalšími postavami ze života.
Zvon – je používanou ozdobou na vánočním stromku a motivem vánočních přání; symbolizuje naději, radost a lásku.
Jmelí – zavěšené jmelí do domu přináší štěstí a lásku, chrání proti zlým duchům a čarodějnicím. Štěstí souvisí s počtem bobulek – čím jich je více, tím více bude mít obdarovaný v příštím roce štěstí. Zvyk líbat se pod jmelím pochází od Keltů, kteří věřili, že jmelí zajišťuje plodnost.
My Vám nyní přinášíme dvě zajímavé aktivity na dobu adventu, kdy se těšíme na Vánoce!
Čerte, čerte, čertíku
Výtvarný záměr: vystihnout znaky čerta, pochopit vztah negativních a pozitivních prvků.
Výtvarná technika (postup): gumotisk.
Pomůcky: čtvrtky formátu A4, klovatina, kelímky na klovatinu, slabé vlasové štětce, černý a červený křídový pastel, ubrus, ilustrované obrázky čertů v knihách.
Motivace a hra:
Asociace na téma peklo – uhlí, kotel, čert, teplo, oheň atd.
Znaky čerta (popis) – na stoleček umístíme pohádkové knížky s různorodým ztvárněním čertů. Děti na základě ilustrací vyvozují charakteristické znaky čerta (rohy, ocas, dlouhý vypláznutý jazyk, černé tváře, kožich, kopyto, pytel, vidle, řetěz).
Rohy, kožichy, kopyta, ocas (hudebně pohybová činnost) – pohybově ztvárníme obměnu písně „Hlava, ramena, kolena, palce“. Na známou melodii ukazujeme na jednotlivé části těla: „Rohy, kožichy, kopyta, ocas, kopyta, ocas, kopyta, ocas. Rohy, kožichy, kopyta, ocas, jazyk, brada, uši, nos.“
Řetěz (týmová spolupráce) – postavení co nejdelšího řetězu z vlastních těl, přičemž každý hráč se smí dotýkat země jen jednou nohou a jednou rukou.
Realizace výtvarné činnosti:
Průhlednou klovatinu můžeme smíchat s trochou nadrceného pastelu, aby byla klovatinová kresba lépe viditelná. Štětec namáčíme do klovatiny bez použití vody a kreslíme s ní zvolený motiv. Děti mohou zachytit celou postavu nebo pouze portrét čerta. V průběhu činnosti ještě připomeneme podstatné znaky čerta, které by neměly být opomenuty. Po zaschnutí lepidla si řekneme, jaké barvy čerta charakterizují (černá a červená). Děti si zvolí buď jeden odstín, nebo využijí oba dva. Čtvrtku pokrývají hustou vrstvou pastelu, kterou prsty roztírají a vyplní jí všechna bílá místa, která nebyla klovatinou rezervována. Pokud děti kombinují černý i červený pastel a nechtějí, aby se jim odstíny mísily, rozmazávají nejprve červený pastel, umyjí si prst a pokračují s rozmazáváním černého pastelu.
Po dokončení vezmeme obrázek a pod proudem tekoucí vody vymyjeme klovatinu a s ní i barvu, která na ní ulpěla. Vhodné je gumotisk vymývat u většího umyvadla za dohledu pedagoga.
Závěr:
Hledání charakteristických znaků čerta – podle čeho poznáme, že se jedná o čerty? Na každém výtvoru hledáme typické znaky příslušící jen čertům.
Zpětná vazba:
• Zaplňují děti celý prostor pastelem?
• Otírají si důsledně prsty o hadřík při změně barvy pastelu?
• Byly překvapené, co se stalo s klovatinou pod proudem vody?
Na aktivitu Co si přeju k Vánocům se podívejte na další stránce!