Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně
Kapitoly článku
I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř! Interiéry nabízejí bezpočet možností, jak s dětmi vyvinout fyzickou aktivitu, pobavit je a zároveň rozvíjet. Ukázky v článku pocházejí z publikace Cvičíme s dětmi, která spadá do ediční řady Rozvíjíme dítě v předškolním vzdělávání. Autorkou kapitoly je mgr. Et mgr. Zdeňka Engelthalerová.

 

 

Všichni se asi shodneme, že zařazovat vhodné pohybové aktivity do denního režimu dětí je více než vhodné. Při výběru aktivit se samozřejmě řídíme věkem dítěte i jeho dosavadními schopnostmi. Co to ale znamená pro pedagoga v mateřské/základní škole konkrétně? Pedagog by během celého roku měl:

 

Využívat co nejvíce spontánně vzniklých příležitostí k různým typům skoků (např. při pobytu na zahradě – skok z obrubníku do pískoviště, přeskakování větví či louží při pobytu v lese atd.).

 

Umožnit dětem využívat různého náčiní i v průběhu her a volných činností (např. vytvoření a využití jednoduchých balančních ploch, přeskakování tyčí položených na zemi atd.).

 

Organizovat tyto aktivity s ohledem na bezpečnost všech dětí, ale i na potřebu odpočinku, vydýchání atd.

 

Analyzovat pohybové projevy dítěte a vhodně ho motivovat k odpovídajícím činnostem.

 

Využívat pohybových aktivit k rozvoji ostatních složek osobnosti dítěte

 

 Pro inspiraci Vám přinášíme několik konkrétních her zaměřených na skoky a přeskoky.

 

 

 

Na žížaly se nešlape


Na zemi v herně jsou položené krátké stužky, děti chodí volně po herně a stužky přeskakují.

Obměny:
Každé dítě má svou stužku (žížalu) a tu přeskakuje odrazem z pravé s doskokem na levou a obráceně, nebo snožmo, snožmo vpřed, vzad, bokem vpravo a vlevo, nebo skáče jednonož kolem stužky.

 

 

Pozor na:

Je důležité volit varianty poskoků dle pohybové vyspělosti dětí, mladší děti nemají ještě dobře vyvinutou orientační schopnost a nezvládají poskoky vzad.

 

Do vody z vody


Na zem natáhneme dlouhé lano, děti si stoupnou vedle sebe na jednu stranu (břeh) čelem k lanu. Na druhé straně lana je voda. Vedoucí hry vyvolává „do vody“ nebo „z vody“. Úkolem dětí je na každé zvolání poskočit buď na místě, nebo skočit do vody či vyskočit z vody podle toho, na jaké straně právě stojí.

 

Obměna:
Děti stojí bokem k lanu a skáčou do vody a z vody bokem.
Děti by měly poskočit na každý vyslovený podnět i za sebou se opakující, např. z vody, z vody, do vody, do vody, do vody…

 

 

Klokani


Na píseň Klokani od Zory Jandové děti provádějí rytmizované kombinace poskoků dle vlastní fantazie. Text písničky naleznete zde.

Obměny:
Různé kombinace poskoků, např. dvakrát poskok na pravé + dvakrát poskok na levé + dvakrát snožmo a opakovat; lze provádět ve dvojicích za sebou i proti sobě, paralelně i zrcadlově, v krátkých zástupech a je možné nepřeberné množství skokových variací.

 

 

Pozor na:

Různé variace poskoků přidáváme postupně a postupujeme od jednodušších k náročnějším prvkům.

 

Na další pohybové aktivity se podívejte na následující stránce!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka