Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ
Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září. V přírodě se hlásí k vládě podzim, dozrává ovoce, sklízí se zelenina a to vše přináší mnoho příležitostí k učení.

Skoro každé město má kostel či kostelík zasvěcený svatému Václavovi a všichni se těší na pouť. A my se můžeme zamyslet nad otázkami:

  • Čím nám voní (chutná) podzim?
  • Jak se pozná, že je někdo kamarád?
  • Co by měl člověk udělat, když někdo ubližuje jeho kamarádovi?
  • Může mít někdo za kamaráda knížete?
  • Čí kamarád byl (a možná stále je) svatý Václav?
  • Kdyby k nám přijel svatý Václav, jak by přijel?
  • Jak jezdili lidé dřív a jak jezdí dnes?
  • Co je to český stát?
  • Jak poznám, že jsem v Česku?
  • Co roste u nás v Česku na stromech a na záhonech?

 

Příležitosti k učení – hlavní vzdělávací cíle:

Děti se v tématu mohou učit:

  • poznatky o podzimu,
  • poznávat národní historii,
  • státní symboly,
  • soustředěně naslouchat,
  • bránit se násilí,
  • pracovat s informacemi, vyhledávat je,
  • získávat povědomí o kulturním prostředí,
  • prožívat radost a veselí.

 

Příležitosti k setkávání s hodnotami:

Děti se mohou setkávat s hodnotami:

  • přátelství a pomoc,
  • národní historie,
  • krásy podzimu.

 

Prostor pro samostatnost:

Pokud se učitelky rozhodnou seznámit děti s legendou o svatém Václavovi, mohly by pak dát dětem prostor k tomu, aby ji samy zkusily zobrazit (formou výtvarnou, dramatickou aj.). Naskýtá se též příležitost pro organizaci poutě, ve které mohou děti zapojit své nápady. Mohou také vytvořit projekt o Václavovi, na jehož realizaci se děti budou podílet.

 

Rizika:

  • odtržení tématu od života v MŠ,
  • přílišné zatěžování informacemi a historickými fakty,
  • malá srozumitelnost pro děti.

 

Hry a činnosti

Nevýhodou tohoto svátku je, že děti, které v září do MŠ nastoupily, zde zatím nejsou adaptované, proto pokud se rozhodneme tento svátek v MŠ slavit, bude to zřejmě s dětmi staršími, které nejsou v MŠ prvním rokem. Téma můžeme začít exkurzem do historie – kdo to byl svatý Václav, jak vypadal kníže, jak jeho hrad, jak lidé žili – stavby, řemesla aj. (např. Seifertová,
2003, dále vyprávění legendy, prohlížení obrázků, encyklopedií). Můžeme s dětmi stavět hrady pro krále Václava – z krabic, písku…

 

CO MUSEL UMĚT RYTÍŘ?

Rytíř musel umět bojovat, jezdit na koni, chránit svoji zemi a lidi v ní – děti i dospělé, hlavně ženy (třeba i kněžny na hradě), ale také dohodnout se s ostatními králi na míru. Učil se i krásně se chovat, tančit, být zdvořilý a galantní zejména k princeznám. Často se tomu všemu učili už mladí chlapci, kteří dnes ještě chodí do školy nebo do školky. Dokážeme to i my? Na většinu těchto rytířských dovedností si můžeme zahrát.

Učíme se chovat galantně. Co to vlastně znamená? Vyzkoušíme si pustit děvčata jako první do dveří, podržet jim je a říct: „Prosím!“ Chlapec s děvčetem jdou ke stolu, chlapec děvčeti podrží židli, teprve potom si sedne sám apod. Pro větší vážnost galantních situací může chlapec dostat klobouk nebo rytířský plášť, děvčata závoj či jiný kostýmní znak. Zeptáme se děvčat, jaké to bylo, být princeznou, o kterou pečuje galantní rytíř.

 

KŮŇ PRO RYTÍŘE

Ale rytíři také museli jezdit na koni, svádět boje a souboje… Koně si můžeme vyrobit – koňskou hlavu je možné udělat ze staré ponožky – vyplníme ji papírem nebo starými látkami, oči budou z knoflíků a hříva třeba z provázků. Hlavu natáhneme a připevníme na tyčku a můžeme vyrazit do boje!

 

HRA NA SOUBOJE

Kluci-rytíři si mohou zahrát na souboje. Uděláme si papírové meče: dvojlist novinového papíru stáčíme pevně od jednoho rohu úhlopříčně do ruličky. Vznikne poměrně dlouhá a pevná trubička, kterou přelepíme izolepou, aby se nám nerozmotala, a na jednom konci kruhově zahneme, abychom vytvořili jílec. Takto vytvořený meč vypadá velice věrohodně a děti s ním mohou bez obav šermovat, protože nezpůsobí zranění.

Každý rytíř měl i štít, na tom měl něco důležitého ze svého života. Také jména měli rytíři trošku jiná, než jsme dnes zvyklí – vždycky tam bylo křestní jméno a pak místo, odkud rytíř je, např. kníže Jan z Dubé, kníže Jindřich z Horoměře. Jak byste se asi jmenovali vy? Zkuste si svoje jména vymyslet. Štíty si můžeme též vyrobit.

 

PODOBY JMÉNA VÁCLAV

Jeden z našich nejslavnějších knížat se jmenoval Václav. Žil před mnoha a mnoha lety – právě v době, kdy u nás i jinde ve světě žili ještě králové a princezny. Jeho jméno bylo moc slavné, a tak je lidé svým dětem dávají ještě dnes. Znáte někoho, kdo se tak také jmenuje?

Pokud máme mezi dětmi Vašíka, tak se ho zeptáme, jak mu doma říkají, a hledáme co nejvíce podob jeho jména – Vašek, Vašík, Vašíček, Véna, Venda, Venca, Venouš, Venoušek, Váša, dívčí obdobou je jméno Václava, Vendula.

Václavská

Táta Václav svátek slaví,
přejeme mu pevné zdraví.
Moje teta Vendula
na oslavě usnula.
Vašík, Venda, Vendelín,
se všemi se přátelím.
A co moji dědové?
Ti jsou oba Vaškové.

(Veronika Růžičková)

Kníže Václav má dokonce v Praze sochu, na které sedí na koni – víte kde? Ukážeme dětem sochu na Václavském náměstí. Hodně kostelů má také jeho jméno – kostel sv. Václava. V den jeho narození, 28. října, se každý rok slaví svátek naší země – našeho státu.

 

CO ZNAMENÁ SLOVO STÁT?

Zjišťujeme, zda děti chápou obsah slova (pokud přijdou s nápadem, že stát znamená zastavit, můžeme si na to zahrát – využijeme např. hru na autíčka a barvy semaforu: červená = stát, zelená = můžeme jet).

Ale slovo stát znamená ještě něco jiného… Věděl by někdo co? Měli bychom dovést děti k tomu, že stát označuje určité území, které má hranice, mluví se tam nějakou řečí.

Víte, jak se jmenuje náš stát, ve kterém žijeme? Jaké má hlavní město? Máme také krále? Jakou řečí u nás mluvíme? Jaké symboly státu ještě známe? Ukážeme dětem českou vlajku, státní znak, prezidentskou standardu. Kde je můžeme vidět a kdy?

 


 

Ukázka pochází z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání, autorkami jsou Bc. Zuzana Kupcová, Mgr. Hana Nádvorníková, Ing. Veronika Růžičková, Dr., Mgr. Eva Svobodová, PhDr. Alena Vondrušková.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka