Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole
Kapitoly článku

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová. Při tvoření knihy, která poskytuje mnoho rad a tipů v oblasti rozvoje dítěte v předškolním a mladším školním věku, se inspirovala příběhy Daisy Mrázkové, v nichž nacházíme propojení příběhů, přírody a sociálních témat. S publikací Malé příběhy o velkých věcech tak můžete rozvíjet emoční dovedností předškoláků prostřednictvím příběhů Daisy Mrázkové.

 

„Jak se mají vyprávět (číst) příběhy? Tak, aby člověku samému pomohly!

– říká jedna chasidská legenda:

‚Můj dědeček byl chromý.

Jednou ho požádali, aby vyprávěl

příběh o svém učiteli. Vyprávěl

tedy, jak velký Baal Schem při modlitbě

vždy poskakoval a tancoval.

Můj dědeček stál a vyprávěl a vyprávění

ho tak strhlo, že musel poskakovat

a tancovat, aby ukázal, jak

to dělával mistr. Od té chvíle byl vyléčen. Tak se mají vyprávět příběhy!‘“

(Pesseschkian, 1997)

 

 

Od pradávna jsou příběhy, pohádky, mýty a báje součástí lidské kultury, ale také našich osobností. Proudy narativní psychologie říkají, že identita člověka je tvořena příběhy. Těmi, které slýchává o svém okolí, o sobě a také těmi, jež zažívá a jimiž o sobě vypravuje. Příběhy dítě vnímá už od raného věku a jsou mu dobrými pomocníky při orientaci ve světě i v sobě samém. Pomáhají mu osvojovat si důležité hodnoty, pomáhají mu vidět souvislosti mezi jevy, pomáhají mu seznámit se s kulturou. V příbězích si děti mohou hledat své hrdiny, kteří jim budou životním vzorem, mohou se učit z chyb ostatních. Příběhy jim nabídnou vysvětlení jevů, se kterými se setkávají. Příběhy mohou dětem, ale i dospělým dodat pocit smyslu, ucelenosti a jistoty, poněvadž byly, jsou a budou. Příběhy si v sobě nesou určité kouzlo, které jako by odolávalo času a funguje stále už po několik tisíciletí. K porozumění příběhu není potřeba jen příběh sám, ale také porozumění kontextu, osoby vypravěče a osoby posluchače či čtenáře, protože tím vším je příběh ovlivňován a formován.

 

 

Když využíváme příběhy při práci s dětmi, jsou děti samy nejen vnímateli příběhů, ale také jejich tvůrci. Zaměříme se tedy také na to, jak se u dětí vyvíjí způsob vyprávění příběhů. Podle Ricoeura (1984) je vyprávění příběhu prostředkem, který jedinci umožňuje, aby v plynutí časem a v průběhu změn chápal a pociťoval sebe jako téhož. Schopnost chápat a produkovat příběhy se utváří v průběhu života. 

 

 Vyprávění a četba příběhů jsou velmi důležité pro rozvoj dětské osobnosti a fantazie.

 

 

Narativní identita se rozvíjí až v období dospívání. Vede k ní dlouhá cesta vývoje narativních struktur. Od jejich přijetí až k jejich postupnému využívání. Od nejjednodušších deskriptivních struktur až po složité cílesměrné struktury, které už mohou hlouběji zachytit životní příběhy, které vyprávíme se snahou o sestavení ucelené mozaiky smyslu života a žitých událostí, určení místa pro sebe sama ve světě, nalezení řádu a významu situací. Podle Steina a Albra (1997) je vývoj narativní struktury založen na dětském porozumění lidské intencionalitě. Autoři uvádí, že děti začínají chápat záměrnost a cílesměrnost od 2,5 roku.

 


Sutton-Smith (1986, podle Chrze, 2002) také považuje období kolem třetího roku za věk, kdy děti začínají vyprávět příběhy a osvojovat si základní koncepty příběhů. Určitá struktura ale podle něj začíná být patrná až kolem šestého roku. Mladší děti se spíš než na děj orientují na melodické vzorce vyprávění. Až po desátém roce děti obvykle plně využívají všeobecně přijímané koncepty příběhů. Narativní struktury se začínají postupně krystalizovat kolem sedmého roku. V devíti letech děti začínají vyprávět delší příběhy s více epizodami, využívají cílesměrné dějové souvislosti. V tomto období se vyskytují dva typy vyprávění: struktura typu „řada činností“ a vyspělejší vyprávění se strukturovanou dějovou souvislostí vyznačující se zřetězováním a cílesměrností. V jedenácti letech se objevují příběhy o životní dráze, události jsou koherentní, je kladen důraz na kvalitu obsahu.

 

Předškolní období, pro které je charakteristické magické myšlení dětí, je jako by stvořeno pro vnímání i tvoření příběhů. Děti v tomto období jsou jejich znamenitými a stále lačnými sběrači i vypravěči. Příběhy se podílejí na obohacování a rozšiřování jejich vnitřního světa, který je velkým bohatstvím každého člověka a nenahraditelným zdrojem inspirace. Příběhy vedou děti k tvořivosti a fantazii, kterou nepotřebují jen umělci, ale všichni lidé. Poněvadž tvořivost i fantazie se odráží v každodenním životě, v mezilidských vztazích, vztazích k sobě samému. Příběhy ve výchově a vzdělávání využívá dramatická výchova a strukturované drama. Děti si prostřednictvím určitých technik procházejí příběhem, jsou jeho vnímateli i tvůrci. Příběh se tedy může obohatit po několika stránkách. Po stránce osobnostní a sociální: vnímání hodnot, pohled na události z různých úhlů, uvědomování si smyslu, ucelenosti, rozvoj spolupráce, vytváření a sdělování názoru, fantazie, tvořivosti atd. Ale také po stránce kognitivní: rozvoj myšlení, vnímání příčin a následků, rozvoj vyjadřovacích schopností, pozornosti, paměti.

 

 

A na co se soustředit při výběru příběhu a co bychom neměli opomenout při výběru technik, se dočtete na další stránce.


 

 

 Co by Vás mohlo zajímat:

 

Já jsem takový a ty jsi makovýČinnosti venku a v příroděRozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z dlouho očekávané publikace Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7542

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka