Dobré plány – základ úspěchu učení

Dobré plány – základ úspěchu učení
S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak se do toho pustit. Ukázka z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe nabízí kvalitní shrnutí.

Tady velmi dobře uplatníme to, co už víme, co známe z vlastního života. Všimneme si, v jakou denní dobu jsme nejvýkonnější, nejvíce tvořiví a kdy naopak býváme hodně unavení a naše pozornost a následně i výkonnost klesá. Během dne většina z nás prochází třemi fázemi. Nejvíce býváme produktivní mezi 9. a 11. hodinou dopoledne a také mezi 15. a 18. hodinou odpoledne. Třetí fáze výkonnosti se u jednotlivých lidí liší. Někdo je například aktivní ještě hodinu po večeři a raději pracuje v noci. Někdo naopak raději brzy vstává a dokáže tvůrčím způsobem pracovat mezi 4. a 6. hodinou ráno.

Není příliš výhodné, věnovat svoji dobu nejlepší výkonnosti mechanickým činnostem, které můžeme zvládnut i s menší únavou. Takto se totiž připravujeme o drahocenné chvíle, které nám budou později scházet.

Načrtněte si na přímku, kam zaznamenáte 24 hodin dne a dobu, kdy si myslíte, že dosahujete nejlepší výkonnosti. Je dobré si ji ujasnit a právě v tuto dobu se nejvíce věnovat práci. Mnohé plnění úkolů nás pak stojí méně námahy a dosáhneme rychleji žádoucího výsledku. Většinou se také v tomto čase dopouštíme méně chyb, máme lepší náladu a naše myšlení je pružnější.

Sestavení plánu: Pro dosažení úspěchu v jakémkoli konání je dobré si věc nejprve naplánovat. Platí to jistě i o procesu učení se.

Nejprve si vytvoříme seznam činností, které budeme muset zvládnout. Neplatí to zdaleka jen pro oblast profesní. Je dobré mít alespoň rámcovou představu o domácích pracích, pracích na zahrádce, ale i o volném čase. Nejprve se nám může zdát příjemné, že nemusíme například o dovolené, o prázdninách nic moc přesně plánovat, a myslíme si, že jsme svobodní. Ale dříve či později se spíše cítíme rozmrzele, jelikož nemáme žádný systém, o který bychom se mohli opřít a který by nám činnosti usnadnil.

Ujasníme si, kolik času budeme potřebovat ke splnění jednotlivých činností. Kolik času nám zabere každá aktivita. Někdy máme jen rámcovou představu a ta se nemusí shodovat s realitou, protože pokud děláme nějakou činnost poprvé, často nevíme, kolik času na ni budeme muset vyčlenit. Osvědčuje se určit si reálný čas, který si myslíme, že budeme potřebovat, a přidat ještě třetinu jako rezervu. Buď ho využijeme, nebo ne. A pokud nám zůstane, budeme mít příjemný pocit, že jsme stihli něco dříve, že máme náskok, a zbylý čas můžeme věnovat něčemu „za odměnu“.

Poté, když víme, co musíme udělat, kolik času na to budeme potřebovat, je třeba zjistit, zda máme všechno, co budeme k plnění činnosti potřebovat. Patří sem například klid na práci, volné místo u stolu, přístup k počítači, případně k internetu, návštěva knihovny a podobně.

Počítáme i s přestávkami, které si naplánujeme. Vzpomeňme si na úvod našeho příspěvku, kde jsme mluvili o tom, že k úspěšnému učení jsou nezbytné pauzy mezi jednotlivými činnostmi, podobně to platí i pro opakování.

Nyní si vytvoříme plán: Někdo k tomu používá svůj diář, někdo má plán i diář uložený v mobilu, tabletu, počítači. Záleží jen a jen na nás, co nám nejlépe vyhovuje a na co jsme zvyklí.

Podobně jako si tvoříme plány na jeden den, můžeme vytvořit plány na delší období. Pamatujme si ale, že plán by měl být realistický!

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9332

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka