Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení žáků s SVP
Kapitoly článku

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných to platí dvojnásob. Vždy je dobré řídit se některými zásadami, které si dopředu stanovíme. Jak na to, zjistíte v našem článku inspirovaným publikací Školák se speciálními vzdělávacími potřebami od Jitky Kendíkové!

 

Obecně by měly být zakotvené nejen v ŠVP, ale také v klasifikačním řádu školy, který je součástí školního řádu. V něm jednotlivé školy stanovují základní pravidla hodnocení žáků. V České republice si školy mohou zvolit, zda budou používat klasifikaci, slovní hodnocení nebo kombinaci obou těchto způsobů. Většina škol používá první způsob. Stále častěji se však využívá i slovní hodnocení. Je tomu tak v rámci celé školy, ale i u jednotlivých žáků. Upozorňujeme také na fakt, že školy musí být vždy schopné převést slovní hodnocení do známek. Je to potřebné zejména při přechodu na střední školu, protože se známky uvádějí na přihlášku ke studiu ve střední škole.

 

Slovní hodnocení lze v některých případech použít i ve škole, kde se běžně používají známky. Může k tomu dojít právě u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vše pro žáky s SVP u nás najdete v kategorii Speciální vzdělávací potřeby), a to na základě doporučení školského poradenského zařízení. Zákonný zástupce žáka s vývojovou poruchou může o slovní hodnocení písemně požádat ředitele školy. Podobně lze způsoby hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zakotvit v individuálním vzdělávacím plánu. Tuto formu hodnocení lze použít ve všech předmětech, nebo pouze v některém či některých z nich. I v tomto případě doporučujeme stanovit zásady slovního hodnocení v klasifikačním řádu a i zde platí výše uvedená zásada o schopnosti školy převést slovní hodnocení do klasifikace.

 

 

Oba v Čechách používané způsoby hodnocení žáků mají své výhody i nevýhody. Za hlavní přednost slovního hodnocení se považuje, že žák není tolik stresován a je vlastně vnímán jako partner dialogu. Tento typ evaluace přesně ukazuje, čeho konkrétní žák dosáhl, jaké jsou jeho dílčí úspěchy, kam se posunul apod. Dá se jím naopak přesně popsat, kde má ještě mezery a co mu uniká. Navrhuje také cesty, jak zlepšit výkon a zvládnout přetrvávající nedostatky. Slovní hodnocení v mnoha případech pomáhá snížit riziko diskriminace slabších žáků.

 

Slabinou slovního hodnocení je jeho časová náročnost, která často vede k používání schematičnosti a zkreslování. Pro některé žáky i jejich zákonné zástupce může být tato forma hodnocení méně srozumitelná.

 

Ve srovnání se slovním hodnocením má klasifikace především informativní funkci. Umožňuje srovnávání jednotlivých žáků i celých tříd. V České republice se navíc tento způsob hodnocení používá tradičně a mnozí na něm lpí. Mezi negativa známkování patří to, že často vede k sociální diferenciaci třídy, vyvolává stresující situace, negativně motivuje a evokuje tendenci srovnávat se s ostatními apod., což se často projevuje právě u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Zdá se tedy, že ideálním řešením by bylo používat kombinaci obou způsobů hodnocení a vždy klást důraz na kladné momenty každého z nich. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami doporučujeme kromě slovního hodnocení využívat i jiné alternativní metody hodnocení. Místo známek můžete například v některých předmětech využít hodnocení formou počtu chyb. Výsledek práce tedy nebude klasifikován známkou, ale číslem označujícím počet chyb. Dlouhodobě se pak dá sledovat progres jednotlivých žáků. Tendence ke snížení počtu chyb pak můžeme označit jako zlepšení a dotyčný může dostat pozitivní zpětnou vazbu.

 

Podobně motivačně může působit také hodnocení formou procentuální úspěšnosti či bodové hodnocení, kdy žák dostane informaci o počtu obdržených bodů v poměru k počtu bodů, které lze získat. Další možností je hodnotit pouze to, co žák stihne vypracovat. Obecně mají učitelé tendenci hodnotit nezodpovězenou otázku jako špatnou odpověď. U žáků se speciálními potřebami bychom však takto postupovat neměli. Ve školách jsou žáci bohužel velmi často hodnoceni pouze na základě písemných prací. Učitelé zapomínají hodnotit ústní výkony. Mnoha žákům se speciálními vzdělávacími potřebami však může písemná forma vypracovávání úkolů činit obtíže, avšak při ústním řešení úkolů se jim daří. Je tedy potřeba s těmito formami hodnocení také pracovat (více v publikaci Vzdělávání žáka s SVP).

 

 

 

Každý učitel by se měl při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami řídit několika základními zásadami. Patří mezi ně zejména:

  • Důkladná znalost doporučení školského poradenského zařízení a aplikace v něm navrhovaných postupů a metod do běžné praxe.
  • Důkladná známost IVP, případně PLPP.
  • Nesrovnávat žáka se SVP s ostatními, hodnotit jeho individuální pokroky.
  • Neustále hledat a v praxi uplatňovat takové metody hodnocení, které mají pro daného jedince motivující charakter.
  • V oblasti hodnocení spolupracovat s ostatními vyučujícími, především v oblasti výměny zkušeností.
  • Spolupracovat s poradenskými pracovníky ve škole.
  • Pracovat s chybou – neodsuzovat, vysvětlovat, opakovat, doplňovat.
  • Pozorovat výkyvy ve výkonech žáka – výkon nehodnotit ve chvílích, kdy je dotyčný žák v nepohodě nebo viditelně unavený.

 

Ve výčtu zásad při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bychom mohli pokračovat ještě dál, chtěli jsme však připomenout zejména ty hlavní, obecné.

 

Na konkrétní ukázky práce se žáky s SVP se podívejte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Školák se speciálními vzdělávacími potřebamiSPU a ADHDI učitel je jen člověk 2 - výhodný balíček

Související soubory

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5513

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka