Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám
Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba už od předškolního věku. Jak na to? V článku přinášíme několik hravých tipů, které pobaví dospělé i děti!

Senzitivní období pro stimulaci koordinačních schopností nastává totiž již v předškolním věku a trvá až do dvanácti let. Koordinační schopnosti patří mezi poměrně velkou skupinu schopností pohybových. Pohybové schopnosti jsou skryté, takzvané latentní, vrozené předpoklady pro určitou kvalitu pohybu. Ovlivňují všechny pohybové dovednosti – to jsou všechny záměrně, ale i náhodně naučené pohybové prvky. Mezi základní pohybové dovednosti patří například lezení, chůze, běh, skoky, kotoul, jízda na kole, bruslení. Každý jedinec je schopen se tyto pohybové dovednosti naučit, ale každý v jiné kvalitě. A právě tuto úroveň pohybových dovedností ovlivňují pohybové schopnosti.

Rozvoj koordinačních schopností spočívá v získávání co možná největšího a různorodého počtu pohybových dovedností a zařazování těchto dovedností do stále složitějších pohybových struktur prováděných v měnících se podmínkách, nebo ve složitějších řešeních pohybového úkolu.

Čím větší zásobník pohybových dovedností a pohybových vzorců má člověk zautomatizovaný, tím je pro něho snadnější zvládnout jakoukoli pohybovou činnost nebo vyřešit pohybový úkol.

Aktivity: Lepidlo

„Děti, jak silně lepí lepidlo? Vyzkoušíme si to.“ Děti volně běhají v prostoru, na zvukové znamení se zastaví, učitelka dá pokyn, jmenuje některé části těla a děti tyto části „slepují“ – přikládají k sobě. Tuto hru lze hrát jednotlivě, ale děti mohou spojovat části těla i ve dvojici nebo trojici. „Slepují“ k sobě např.:

  • dlaň a špičku nohy,
  • čelo a koleno,
  • palec u ruky s palcem u nohy (oba palce u ruky s oběma palci na noze),
  • jednu ruku na čelo, druhou na patu, loket na koleno…

Varianta:
Skupina si zvolí jednoho „mluvčího“, který bude jmenovat části těla. Vystřídat se mohou všechny děti.

Závody s vajíčkem

Pomůcky: dvě lžíce (popř. naběračky), dvě vajíčka (lze nahradit malým míčkem, papírovou koulí atd).

Jako motivaci lze využít svátek Velikonoc a jejich tradiční symbol vajíčko. Hru hrajeme venku. Děti vytvoří dva zástupy o stejném počtu. Vyznačíme start a čáru, kde se děti budou střídat jako při štafetě. Skupiny se snaží o přenesení vajíčka na lžíci (nebo pro menší děti na naběračce), tak aby se všichni vystřídali. Smyslem hry není rychlost, ale aby vajíčko nespadlo na zem, a spolupráce při předávání.

Opičky se opičí

„Teď si zahrajeme na opičky a zkusíme napodobit jako opičky jeden druhého.“ Děti předvádějí různé pohyby a ostatní je napodobují. Mohou např.skákat na jedné noze, předvádět různá zvířata nebo jen lézt po čtyřechatd. Každý vždy vymyslí a předvede jeden pohyb nebo cvik a pak se dětivystřídají.

Vláček

Jedno dítě je určeno jako lokomotiva, vydává zvuk lokomotivy a ostatní děti se řadí za lokomotivu jako vagonky. Takto děti chvíli pobíhají po celém prostoru, poté jim můžeme vytvořit rukama most v jejich velikosti, a když se k nám blíží podruhé, most snižujeme. Podobně můžeme využít různých překážek – nataženého lana, stavby z molitanových kostek atd.

Bříšková houpačka

Pomůcky: podložky, míčky (nejlépe molitanové).

Jak moc vysoko a naopak jak moc nízko dokážeme dát na břiše míček, aby nám nespadl? Zkusíme to jako na houpačce dolů a nahoru. Děti si lehnou nebo sednou, dívají se na bříško, jak se dýcháním pohybuje. Položí si na bříško míč – bříško je houpe vzhůru a dolů.

„Vzduch nadechnete nosem, cítíte, jak se vám hrudník a bříško nafoukly? Vzduch vydechnete pusou zase ven – hrudník a bříško se vracejí zpět, zmenšují se. Zavřete oči a vnímejte, jak dýcháte.“

Raci

Děti představují raky – lezou v podporu na pažích klečmo břichem vzhůru. Jedno dítě je určeno jako rybář a chytá raky do sítě. Rybář se pohybuje pouze na všech čtyřech (podpor na pažích klečmo). Jsou určena dvě místa, nejlépe dvě žíněnky naproti sobě ve vzdálenosti přibližně 8m (záleží na počtu hráčů), a ta představují vodu, kde se raci schovají a rybář je nemá šanci chytit. Učitelka může aktivitu uvést slovy: „Raci a ráčátka, rybáři jedou – honem do vody!“ Raci se musí přemístit ze žíněnky na žíněnku vždy po znamení – např. tlesknutí. V tu chvíli rybář začíná chytat, když nějakého raka chytí, rak se stává také rybářem. Hra se hraje do té doby, dokud všichni raci nejsou chyceni. Chycené děti také mohou učitelce pomáhat říkat říkadlo.

Na co si dát pozor

Důležité je, aby hra byla i po delší dobu pro děti zajímavá. Menší děti mohou po chvíli začít odbíhat, proto je možné jim navrhnout, aby vymyslely nějaký úkol, pohyb (co všechno se dá na těle spojit), aby zkoumaly možnosti vlastního těla. Tento úkol děti poté sdělí ostatním a ti jej zkusí splnit.

U menších dětí je vhodné před začátkem aktivity společně zopakovat názvy částí těla, určit si pravou a levou stranu.

Hru zařadíme na začátku cvičební jednotky jako pohybovou hru společně s průpravnou částí (slepovat lze vestoje, v dřepu, sedu, lehu atd.).

Text pochází z publikace Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. Autorkami jsou Zdeňka Engelthalerová, Markéta Kubecová, Michaela Kukačková, Adéla Raušerová a Markéta Košťálová. Redakčně upraveno.

 

 

Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětíAsistent pedagoga v mateřské školePohybové činnosti v předškolním vzdělávání

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8381

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka