Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky. Proto jsme pro Vás připravili ukázku z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO, která je zaměřena na pěstování bylinek s předškoláky, poznávání rostlinek a živočichů v přírodě!

Jaro už se blíží! Pojďte si jej v mateřské škole zpříjemnit s hravými a rozvíjejícími aktivitami pro předškoláky z naší knižní novinky!

 

1. Bylo jedno semínko

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Zapamatovat si text říkanky (postupně)
- Pochopit text říkanky
- Umět vyjádřit vlastními slovy smysl textu říkanky

Semínka bylin, ale i dalších rostlin nejen sázejí lidé nebo roznáší vítr, ale s jejich šířením mohou pomoci i živočichové. Semínka ze stromů v lese mohou slétnout na srst zvířat (srny, jelena, daňka aj.), která je svým pohybem roznášejí po lese – kde dopadnou, zapustí kořínky a vyroste nový stromek či jiná rostlina. Stejným způsobem roznášejí semena také ptáci. K tomuto tématu se naučíme říkanku:


Bylo jedno semínko,
povyrostlo malinko.

Jeden lístek, druhý lístek,
potom velký žlutý kvítek.

Pak vyrostlo do výšky,
mělo plody – oříšky (tobolky).

Ty sezobl malý ptáček,
ten uličník vrabčáček.

Odnesl jej do dáli,
to vrabčáci dělají!

Semínko mu vypadlo,
v půdě se mu schovalo.

Tam teď bude dlouho spát,
hezké sny si nechá zdát.

S dětmi si o říkance povídáme a dovedeme je k odhalení hlavní myšlenky. Říkanku můžeme doprovodit pohybem, děti si tak lépe zapamatují text a zároveň také lépe pochopí obsah textu.

 

2. Bylinkové pexeso

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

- Zapamatovat si obrázek na kartičce
- Poznat stejný obrázek
- Orientovat se na ploše
- Dodržovat pravidla hry

Jednoduché a efektivní procvičování různých druhů bylin můžeme provádět pomocí obrázkových kartiček. Koupíme nebo si vyrobíme klasické pexeso s obrázky různých bylin. Děti si obrázky nejprve prohlédnou a s učitelkou si o jednotlivých bylinkách povídají. Při hledání stejných druhů bylinek mohou děti o dané bylině říci nějakou zajímavost nebo uvést její název, pokud ho znají. Tato oblíbená hra vede k zapamatování různých druhů bylinek. Kromě vizuálního vnímání si děti
procvičí paměť, orientaci na ploše, pohotovost a respektování pravidel při hře.

 

 

3. Živočichové, kteří při pěstování bylin pomáhají

A) Obyvatelé záhonku

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k drobným živočichům na zahradě
- Uvědomovat si, že i drobní živočichové mají právo žít
- Být trpělivý při pozorování živočichů na zahradě
- Poznat a pojmenovat některé drobné živočichy
- Uvědomit si i případná nebezpečí (bodnutí včely)

Během péče o záhony (pletí a jejich úprava) děti zjišťují, že v půdě nerostou jen byliny (popř. plevel), ale nacházejí se zde také drobní živočichové. Jací konkrétně, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další.

Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátna, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Na bílé látce je tak dobře vidět různý drobný hmyz, který můžeme pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.

 

B) Potřebujeme v záhonku žížalu?

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k živočichům žijícím v záhoně (sbírání žížal)
- Průběžně pozorovat chování žížal při kypření půdy (ve sklenici)
- Uvědomit si užitečnost žížal v půdě

Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

 

 

C) Další obyvatel podzemí – krtek

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Orientovat se v prostoru – v přírodě (louka, zahrada), hledání krtin
- Chovat se k příbytkům zvířat ohleduplně – nešlapat do krtin
- Umět nakreslit krtka, jeho příbytek

Při pobytu venku děti upozorníme na malé hromádky z hlíny na zahradě či louce. Děti zpravidla vědí, že jsou to krtiny, ale už nevědí, že krtek nežije jen v malé hromádce. Vysvětlíme si, že krtek si pod zemí dělá chodbičky, hloubí tunely a vyhrabává žížaly a hmyz, kterými se živí. Když vylézá z podzemí ven na povrch země, vyhrne před sebou hromádku hlíny (krtinu). Ukážeme dětem krtka na obrázku a také si ukážeme, jak to u něj v podzemí vypadá.

Krtek má velmi slabý zrak, protože pod zemí je tma a vidět vlastně nepotřebuje. Má ale velmi dobře vyvinutý čich, kterýmsi v zemi vyhledává potravu. Má velmi silné přední tlapky s dlouhými ostrými drápy, které potřebuje k vyhrabávání chodbiček pod zemí. Upozorníme děti, že krtek sice žije na zahradě nebo na louce pod zemí, ale na záhonech ho moc rádi nemáme, protože by mohl podrýt některé byliny, které by pak zahynuly.

 

 

D) Hra na krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Dodržovat pravidla hry
- Umět povzbudit kamaráda nebo mu pomoci – vzít ho za ruku a dovést ho krtinou do cíle
- Promýšlet a realizovat různé varianty dráhy – rozvoj myšlení a kreativity
- Orientovat se v prostoru bez použití zraku, pouze pomocí hmatu (dítě rukou kopíruje linii provázku)
- Aktivně používat čich – pouze čichem se zavázanýma očima se snažit určit druh potraviny

Mezi židličkami rozestavěnými ve třídě natáhneme provázek různými směry. Dětem na začátku dráhy zavážeme oči šátkem a dáme ruku na provázek. Dítě představující krtka se drží rukou provázku a poslepu zkouší projít na konec dráhy, kde na něj čeká učitelka a dá mu přičichnout k některému z připravených kelímků s potravinami. Dítě hádá, jaká dobrota se v kelímku ukrývá. Postupně se všichni vystřídají. Po vystřídání dětí můžeme dráhu obměnit – děti velmi rády vymýšlejí další varianty dráhy. Touto činností se děti zároveň učí prosociálnímu chování, vzájemně si pomáhají při cestě „v krtině“. Hru lze velmi dobře aplikovat na zahradě nebo kdekoli v přírodě – provázek natáhneme mezi stromy.

 

E) Hostina pro krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Spolupracovat v menších skupinách
- Dodržovat pravidla hry
- Orientovat se v prostoru
- Reagovat na smluvený signál

Děti vědí, že krtci se mimo jiné živí také žížalami. Někdy ale není jednoduché je najít a ulovit. Zkusíme si, zda budeme také tak šikovní jako krtci. Děti jsou rozděleny do menších skupin po 4–6. Každá skupinka má svůj domov – na papíře nakreslenou krtinu, kam nosí své zásoby žížal. Žížaly (krátké provázky či kousky vlny) jsou ukryté v prostoru třídy (zahrady). Krtci z každé skupinky běhají po třídě a snaží se najít schované žížaly a donést je do své krtiny. Na hledání žížal mají krtci vymezený časový prostor, po zaznění signálu si sednou ke své krtině. S pomocí učitelky si krtci v každé krtině spočítají nasbírané žížalky. Vyhrává to družstvo, které našlo nejvíce žížal. Hru opakujeme podle zájmu dětí.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO. Autorkou kapitoly je Miroslava Strakatá.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - JAROČtyři roční období - JARO Asistent pedagoga v mateřské škole

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9202

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka