Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky. Proto jsme pro Vás připravili ukázku z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO, která je zaměřena na pěstování bylinek s předškoláky, poznávání rostlinek a živočichů v přírodě!

Jaro už se blíží! Pojďte si jej v mateřské škole zpříjemnit s hravými a rozvíjejícími aktivitami pro předškoláky z naší knižní novinky!

 

1. Bylo jedno semínko

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Zapamatovat si text říkanky (postupně)
- Pochopit text říkanky
- Umět vyjádřit vlastními slovy smysl textu říkanky

Semínka bylin, ale i dalších rostlin nejen sázejí lidé nebo roznáší vítr, ale s jejich šířením mohou pomoci i živočichové. Semínka ze stromů v lese mohou slétnout na srst zvířat (srny, jelena, daňka aj.), která je svým pohybem roznášejí po lese – kde dopadnou, zapustí kořínky a vyroste nový stromek či jiná rostlina. Stejným způsobem roznášejí semena také ptáci. K tomuto tématu se naučíme říkanku:


Bylo jedno semínko,
povyrostlo malinko.

Jeden lístek, druhý lístek,
potom velký žlutý kvítek.

Pak vyrostlo do výšky,
mělo plody – oříšky (tobolky).

Ty sezobl malý ptáček,
ten uličník vrabčáček.

Odnesl jej do dáli,
to vrabčáci dělají!

Semínko mu vypadlo,
v půdě se mu schovalo.

Tam teď bude dlouho spát,
hezké sny si nechá zdát.

S dětmi si o říkance povídáme a dovedeme je k odhalení hlavní myšlenky. Říkanku můžeme doprovodit pohybem, děti si tak lépe zapamatují text a zároveň také lépe pochopí obsah textu.

 

2. Bylinkové pexeso

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

- Zapamatovat si obrázek na kartičce
- Poznat stejný obrázek
- Orientovat se na ploše
- Dodržovat pravidla hry

Jednoduché a efektivní procvičování různých druhů bylin můžeme provádět pomocí obrázkových kartiček. Koupíme nebo si vyrobíme klasické pexeso s obrázky různých bylin. Děti si obrázky nejprve prohlédnou a s učitelkou si o jednotlivých bylinkách povídají. Při hledání stejných druhů bylinek mohou děti o dané bylině říci nějakou zajímavost nebo uvést její název, pokud ho znají. Tato oblíbená hra vede k zapamatování různých druhů bylinek. Kromě vizuálního vnímání si děti
procvičí paměť, orientaci na ploše, pohotovost a respektování pravidel při hře.

 

 

3. Živočichové, kteří při pěstování bylin pomáhají

A) Obyvatelé záhonku

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k drobným živočichům na zahradě
- Uvědomovat si, že i drobní živočichové mají právo žít
- Být trpělivý při pozorování živočichů na zahradě
- Poznat a pojmenovat některé drobné živočichy
- Uvědomit si i případná nebezpečí (bodnutí včely)

Během péče o záhony (pletí a jejich úprava) děti zjišťují, že v půdě nerostou jen byliny (popř. plevel), ale nacházejí se zde také drobní živočichové. Jací konkrétně, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další.

Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátna, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Na bílé látce je tak dobře vidět různý drobný hmyz, který můžeme pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.

 

B) Potřebujeme v záhonku žížalu?

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k živočichům žijícím v záhoně (sbírání žížal)
- Průběžně pozorovat chování žížal při kypření půdy (ve sklenici)
- Uvědomit si užitečnost žížal v půdě

Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

 

 

C) Další obyvatel podzemí – krtek

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Orientovat se v prostoru – v přírodě (louka, zahrada), hledání krtin
- Chovat se k příbytkům zvířat ohleduplně – nešlapat do krtin
- Umět nakreslit krtka, jeho příbytek

Při pobytu venku děti upozorníme na malé hromádky z hlíny na zahradě či louce. Děti zpravidla vědí, že jsou to krtiny, ale už nevědí, že krtek nežije jen v malé hromádce. Vysvětlíme si, že krtek si pod zemí dělá chodbičky, hloubí tunely a vyhrabává žížaly a hmyz, kterými se živí. Když vylézá z podzemí ven na povrch země, vyhrne před sebou hromádku hlíny (krtinu). Ukážeme dětem krtka na obrázku a také si ukážeme, jak to u něj v podzemí vypadá.

Krtek má velmi slabý zrak, protože pod zemí je tma a vidět vlastně nepotřebuje. Má ale velmi dobře vyvinutý čich, kterýmsi v zemi vyhledává potravu. Má velmi silné přední tlapky s dlouhými ostrými drápy, které potřebuje k vyhrabávání chodbiček pod zemí. Upozorníme děti, že krtek sice žije na zahradě nebo na louce pod zemí, ale na záhonech ho moc rádi nemáme, protože by mohl podrýt některé byliny, které by pak zahynuly.

 

 

D) Hra na krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Dodržovat pravidla hry
- Umět povzbudit kamaráda nebo mu pomoci – vzít ho za ruku a dovést ho krtinou do cíle
- Promýšlet a realizovat různé varianty dráhy – rozvoj myšlení a kreativity
- Orientovat se v prostoru bez použití zraku, pouze pomocí hmatu (dítě rukou kopíruje linii provázku)
- Aktivně používat čich – pouze čichem se zavázanýma očima se snažit určit druh potraviny

Mezi židličkami rozestavěnými ve třídě natáhneme provázek různými směry. Dětem na začátku dráhy zavážeme oči šátkem a dáme ruku na provázek. Dítě představující krtka se drží rukou provázku a poslepu zkouší projít na konec dráhy, kde na něj čeká učitelka a dá mu přičichnout k některému z připravených kelímků s potravinami. Dítě hádá, jaká dobrota se v kelímku ukrývá. Postupně se všichni vystřídají. Po vystřídání dětí můžeme dráhu obměnit – děti velmi rády vymýšlejí další varianty dráhy. Touto činností se děti zároveň učí prosociálnímu chování, vzájemně si pomáhají při cestě „v krtině“. Hru lze velmi dobře aplikovat na zahradě nebo kdekoli v přírodě – provázek natáhneme mezi stromy.

 

E) Hostina pro krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Spolupracovat v menších skupinách
- Dodržovat pravidla hry
- Orientovat se v prostoru
- Reagovat na smluvený signál

Děti vědí, že krtci se mimo jiné živí také žížalami. Někdy ale není jednoduché je najít a ulovit. Zkusíme si, zda budeme také tak šikovní jako krtci. Děti jsou rozděleny do menších skupin po 4–6. Každá skupinka má svůj domov – na papíře nakreslenou krtinu, kam nosí své zásoby žížal. Žížaly (krátké provázky či kousky vlny) jsou ukryté v prostoru třídy (zahrady). Krtci z každé skupinky běhají po třídě a snaží se najít schované žížaly a donést je do své krtiny. Na hledání žížal mají krtci vymezený časový prostor, po zaznění signálu si sednou ke své krtině. S pomocí učitelky si krtci v každé krtině spočítají nasbírané žížalky. Vyhrává to družstvo, které našlo nejvíce žížal. Hru opakujeme podle zájmu dětí.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO. Autorkou kapitoly je Miroslava Strakatá.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - JAROČtyři roční období - JARO Asistent pedagoga v mateřské škole

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0300

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka