Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?
O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo skutečně ví, v čem spočívá?

Přinášíme Vám článek s postřehy Mgr. Veroniky Mužné. Celý text naleznete v publikaci Výběr z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – IV.

 

V současné době se ve třídách často vyskytuji žáci se specifickými poruchami učení (SPU). Stav, kdy u žádného žáka není nic diagnostikováno, je spíše výjimkou. Je opravdu nutné žáka nějak diagnostikovat, abychom k němu přistupovali individuálně? Nejen u integrovaných, ale u všech žáků by měl být uplatňován individuální přístup, který však v praxi spočívá především ve zkrácení diktátů či tolerování specifické chybovosti.

 

Problémem je fakt, že tito žáci často spolknou pozornost „navíc“, které je učitel ještě schopen, a ostatní, intaktní žáci si už výuku odsedí, protože spadají do jakéhosi průměru, anonymní skupiny, která tu hromadnou výuku snese. Ale i tito žáci zasluhují individuální péči a přistup a mají nárok naplnit své vzdělávací možnosti – stihneme však zjistit, kam tyto jejich možnosti sahají? Pokud je naplňuji průměrně, dost možná nezaujmou učitelovu pozornost.

 

Příklad z praxe

 

Zeptala jsem se samotných žáků, kteří spadají pod škatulku „integrovaní“, jestli oni sami vlastně vůbec tuši, co integrace a inkluze je. Slovo inkluze jim nic neříkalo a integrace je, „když má nějakej spolužák úlevy“. Tato odpověď mně připadala docela trefná a výstižná, protože reflektuje integraci v praxi. V praxi se totiž soustředíme na nedostatky žaka, které se tedy snažíme nehodnotit, ale přitom možná málo hodnotíme to pozitivní a to, v čem je konkrétní žák dobry. Opravdu je toto hlavním záměrem integrace potažmo inkluze?

 

V prostředí školství se oháníme cizími slovy, jako jsou integrace, inkluze… Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Ve speciálně pedagogickém slovníku se dočítáme, že „idea integrace se postupně rozvíjí v novou, odlišnou, vyšší kvalitu, protože při tomto edukačním přístupu se už heterogenita principálně chápe jako normalita“. Takže inkluze je taková „vylepšena“ integrace, přičemž v praxi se najednou žádný zázrak nestal, protože není možné lidem vtlouci do hlavy odlišný způsob vnímání okolního světa; není možné někomu přikázat, aby si něco myslel. A popravdě řečeno, s neustále se měnící terminologii mám spíš pocit, jako bychom čím dál více ulpívali na slovech a pojmech a vzdalovali se podstatě. Forma na úkor obsahu. Jako by z vědecké půdy dorazilo do škol jen to slovo inkluze, cizí a prázdné. Ale možná si nějaký student pedagogické fakulty vybaví jeho definici.

 

Dalšími, snad již vice srozumitelnými a hojně užívanými pojmy jsou individuální přístup, individualizace… Jak konkrétně toto můžeme chápat a aplikovat, aby nezůstalo pouze u těch slov? Možná to všechno zní občas o mnoho složitěji a vědečtěji a jaksi „cizeji“, než to ve skutečnosti je. 

 

 

Odpověď na otázku „jak na to“ sedí ve třidě v lavici. Když se nám nedaří a nevíme si s žaky rady, zeptejme se přímo jich, vnímejme jejich potřeby, zjišťujme, co mají rádi, co má rad každý z nich. Záměrně zdůrazňuji slovo každý, protože je důležité neopomenout ty žaky, kteří se neprojevují, jsou nenápadní, spíše pasivnější. Nevybízím tímto však k vyzvání ke slovu před třidou, učitel sám musí velmi citlivě posoudit a vypozorovat, jaký způsob komunikace bude pro takového žaka nejvhodnější a především si pak ověřit správnost svého úsudku například tím, že si o tom s ním promluví, poptá se. V tomto pro mě spočívá individuální přístup.

 

Aby výuka mohla byt individualizovaná, učitel by měl s jednotlivými žáky navázat vztah, poznat je, vědět, co mají rádi a co je baví, a žáci by se zase měli v jeho společnosti cítit v bezpečí a mít k němu důvěru. Otevřena komunikace mezi žaky a učitelem je dle mého názoru jakýmsi vzorem a návodem pro otevřenou komunikaci žaků mezi sebou, což považuji za důležité pravě vzhledem k tématu inkluze a integrace. Pokud se žáci nebojí pokládat otázky jakéhokoliv typu, pokud se nebojí odpovídat na otázky, pokud si vzájemně naslouchají, mohou postupně zjišťovat, že každý má jiné záliby, jine nápady, jine zkušenosti, a že jsou zkrátka každý jiný; pokud je učitel schopen tuto jejich jinakost podporovat a ocenit, pokud se sám nebojí komunikovat, jsou pak všichni na dobré cestě k naplnění praktického záměru inkluzivního vzděláváni – totiž přirozeně přijímat heterogenitu jako něco běžného.

 

A co si pod pojmem inkluze představujete Vy?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Podzimní aktivity - jablíčka.

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

  Metody práce s textem: čtení s předvídáním

  Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

 

Na další články plné inspirace se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Žák v krizové situaciMatematika a informatika - SPUJá, občan

 

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Vaše ocenění

Napište nám

Napište tento kód: 9252

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka