Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?
O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo skutečně ví, v čem spočívá?

Přinášíme Vám článek s postřehy Mgr. Veroniky Mužné. Celý text naleznete v publikaci Výběr z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – IV.

 

V současné době se ve třídách často vyskytuji žáci se specifickými poruchami učení (SPU). Stav, kdy u žádného žáka není nic diagnostikováno, je spíše výjimkou. Je opravdu nutné žáka nějak diagnostikovat, abychom k němu přistupovali individuálně? Nejen u integrovaných, ale u všech žáků by měl být uplatňován individuální přístup, který však v praxi spočívá především ve zkrácení diktátů či tolerování specifické chybovosti.

 

Problémem je fakt, že tito žáci často spolknou pozornost „navíc“, které je učitel ještě schopen, a ostatní, intaktní žáci si už výuku odsedí, protože spadají do jakéhosi průměru, anonymní skupiny, která tu hromadnou výuku snese. Ale i tito žáci zasluhují individuální péči a přistup a mají nárok naplnit své vzdělávací možnosti – stihneme však zjistit, kam tyto jejich možnosti sahají? Pokud je naplňuji průměrně, dost možná nezaujmou učitelovu pozornost.

 

Příklad z praxe

 

Zeptala jsem se samotných žáků, kteří spadají pod škatulku „integrovaní“, jestli oni sami vlastně vůbec tuši, co integrace a inkluze je. Slovo inkluze jim nic neříkalo a integrace je, „když má nějakej spolužák úlevy“. Tato odpověď mně připadala docela trefná a výstižná, protože reflektuje integraci v praxi. V praxi se totiž soustředíme na nedostatky žaka, které se tedy snažíme nehodnotit, ale přitom možná málo hodnotíme to pozitivní a to, v čem je konkrétní žák dobry. Opravdu je toto hlavním záměrem integrace potažmo inkluze?

 

V prostředí školství se oháníme cizími slovy, jako jsou integrace, inkluze… Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Ve speciálně pedagogickém slovníku se dočítáme, že „idea integrace se postupně rozvíjí v novou, odlišnou, vyšší kvalitu, protože při tomto edukačním přístupu se už heterogenita principálně chápe jako normalita“. Takže inkluze je taková „vylepšena“ integrace, přičemž v praxi se najednou žádný zázrak nestal, protože není možné lidem vtlouci do hlavy odlišný způsob vnímání okolního světa; není možné někomu přikázat, aby si něco myslel. A popravdě řečeno, s neustále se měnící terminologii mám spíš pocit, jako bychom čím dál více ulpívali na slovech a pojmech a vzdalovali se podstatě. Forma na úkor obsahu. Jako by z vědecké půdy dorazilo do škol jen to slovo inkluze, cizí a prázdné. Ale možná si nějaký student pedagogické fakulty vybaví jeho definici.

 

Dalšími, snad již vice srozumitelnými a hojně užívanými pojmy jsou individuální přístup, individualizace… Jak konkrétně toto můžeme chápat a aplikovat, aby nezůstalo pouze u těch slov? Možná to všechno zní občas o mnoho složitěji a vědečtěji a jaksi „cizeji“, než to ve skutečnosti je. 

 

 

Odpověď na otázku „jak na to“ sedí ve třidě v lavici. Když se nám nedaří a nevíme si s žaky rady, zeptejme se přímo jich, vnímejme jejich potřeby, zjišťujme, co mají rádi, co má rad každý z nich. Záměrně zdůrazňuji slovo každý, protože je důležité neopomenout ty žaky, kteří se neprojevují, jsou nenápadní, spíše pasivnější. Nevybízím tímto však k vyzvání ke slovu před třidou, učitel sám musí velmi citlivě posoudit a vypozorovat, jaký způsob komunikace bude pro takového žaka nejvhodnější a především si pak ověřit správnost svého úsudku například tím, že si o tom s ním promluví, poptá se. V tomto pro mě spočívá individuální přístup.

 

Aby výuka mohla byt individualizovaná, učitel by měl s jednotlivými žáky navázat vztah, poznat je, vědět, co mají rádi a co je baví, a žáci by se zase měli v jeho společnosti cítit v bezpečí a mít k němu důvěru. Otevřena komunikace mezi žaky a učitelem je dle mého názoru jakýmsi vzorem a návodem pro otevřenou komunikaci žaků mezi sebou, což považuji za důležité pravě vzhledem k tématu inkluze a integrace. Pokud se žáci nebojí pokládat otázky jakéhokoliv typu, pokud se nebojí odpovídat na otázky, pokud si vzájemně naslouchají, mohou postupně zjišťovat, že každý má jiné záliby, jine nápady, jine zkušenosti, a že jsou zkrátka každý jiný; pokud je učitel schopen tuto jejich jinakost podporovat a ocenit, pokud se sám nebojí komunikovat, jsou pak všichni na dobré cestě k naplnění praktického záměru inkluzivního vzděláváni – totiž přirozeně přijímat heterogenitu jako něco běžného.

 

A co si pod pojmem inkluze představujete Vy?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Podzimní aktivity - jablíčka.

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

  Metody práce s textem: čtení s předvídáním

  Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

 

Na další články plné inspirace se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Žák v krizové situaciMatematika a informatika - SPUJá, občan

 

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7303

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka