Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?
O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo skutečně ví, v čem spočívá?

Přinášíme Vám článek s postřehy Mgr. Veroniky Mužné. Celý text naleznete v publikaci Výběr z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – IV.

 

V současné době se ve třídách často vyskytuji žáci se specifickými poruchami učení (SPU). Stav, kdy u žádného žáka není nic diagnostikováno, je spíše výjimkou. Je opravdu nutné žáka nějak diagnostikovat, abychom k němu přistupovali individuálně? Nejen u integrovaných, ale u všech žáků by měl být uplatňován individuální přístup, který však v praxi spočívá především ve zkrácení diktátů či tolerování specifické chybovosti.

 

Problémem je fakt, že tito žáci často spolknou pozornost „navíc“, které je učitel ještě schopen, a ostatní, intaktní žáci si už výuku odsedí, protože spadají do jakéhosi průměru, anonymní skupiny, která tu hromadnou výuku snese. Ale i tito žáci zasluhují individuální péči a přistup a mají nárok naplnit své vzdělávací možnosti – stihneme však zjistit, kam tyto jejich možnosti sahají? Pokud je naplňuji průměrně, dost možná nezaujmou učitelovu pozornost.

 

Příklad z praxe

 

Zeptala jsem se samotných žáků, kteří spadají pod škatulku „integrovaní“, jestli oni sami vlastně vůbec tuši, co integrace a inkluze je. Slovo inkluze jim nic neříkalo a integrace je, „když má nějakej spolužák úlevy“. Tato odpověď mně připadala docela trefná a výstižná, protože reflektuje integraci v praxi. V praxi se totiž soustředíme na nedostatky žaka, které se tedy snažíme nehodnotit, ale přitom možná málo hodnotíme to pozitivní a to, v čem je konkrétní žák dobry. Opravdu je toto hlavním záměrem integrace potažmo inkluze?

 

V prostředí školství se oháníme cizími slovy, jako jsou integrace, inkluze… Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Ve speciálně pedagogickém slovníku se dočítáme, že „idea integrace se postupně rozvíjí v novou, odlišnou, vyšší kvalitu, protože při tomto edukačním přístupu se už heterogenita principálně chápe jako normalita“. Takže inkluze je taková „vylepšena“ integrace, přičemž v praxi se najednou žádný zázrak nestal, protože není možné lidem vtlouci do hlavy odlišný způsob vnímání okolního světa; není možné někomu přikázat, aby si něco myslel. A popravdě řečeno, s neustále se měnící terminologii mám spíš pocit, jako bychom čím dál více ulpívali na slovech a pojmech a vzdalovali se podstatě. Forma na úkor obsahu. Jako by z vědecké půdy dorazilo do škol jen to slovo inkluze, cizí a prázdné. Ale možná si nějaký student pedagogické fakulty vybaví jeho definici.

 

Dalšími, snad již vice srozumitelnými a hojně užívanými pojmy jsou individuální přístup, individualizace… Jak konkrétně toto můžeme chápat a aplikovat, aby nezůstalo pouze u těch slov? Možná to všechno zní občas o mnoho složitěji a vědečtěji a jaksi „cizeji“, než to ve skutečnosti je. 

 

 

Odpověď na otázku „jak na to“ sedí ve třidě v lavici. Když se nám nedaří a nevíme si s žaky rady, zeptejme se přímo jich, vnímejme jejich potřeby, zjišťujme, co mají rádi, co má rad každý z nich. Záměrně zdůrazňuji slovo každý, protože je důležité neopomenout ty žaky, kteří se neprojevují, jsou nenápadní, spíše pasivnější. Nevybízím tímto však k vyzvání ke slovu před třidou, učitel sám musí velmi citlivě posoudit a vypozorovat, jaký způsob komunikace bude pro takového žaka nejvhodnější a především si pak ověřit správnost svého úsudku například tím, že si o tom s ním promluví, poptá se. V tomto pro mě spočívá individuální přístup.

 

Aby výuka mohla byt individualizovaná, učitel by měl s jednotlivými žáky navázat vztah, poznat je, vědět, co mají rádi a co je baví, a žáci by se zase měli v jeho společnosti cítit v bezpečí a mít k němu důvěru. Otevřena komunikace mezi žaky a učitelem je dle mého názoru jakýmsi vzorem a návodem pro otevřenou komunikaci žaků mezi sebou, což považuji za důležité pravě vzhledem k tématu inkluze a integrace. Pokud se žáci nebojí pokládat otázky jakéhokoliv typu, pokud se nebojí odpovídat na otázky, pokud si vzájemně naslouchají, mohou postupně zjišťovat, že každý má jiné záliby, jine nápady, jine zkušenosti, a že jsou zkrátka každý jiný; pokud je učitel schopen tuto jejich jinakost podporovat a ocenit, pokud se sám nebojí komunikovat, jsou pak všichni na dobré cestě k naplnění praktického záměru inkluzivního vzděláváni – totiž přirozeně přijímat heterogenitu jako něco běžného.

 

A co si pod pojmem inkluze představujete Vy?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Podzimní aktivity - jablíčka.

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

  Metody práce s textem: čtení s předvídáním

  Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

 

Na další články plné inspirace se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Žák v krizové situaciMatematika a informatika - SPUJá, občan

 

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8231

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka