Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele
V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit za velmi krátkou dobu.

Učitel potřebuje nejen metody účinné, ale i jednoduché, jež je možné použít bez dlouhých příprav.

Některé je vhodné provádět v soukromí a individuálně, některé se mohou realizovat kdekoli, a to jak samostatně, tak v kolektivu. Několik doporučených postupů lze využít i při práci s žáky či studenty.

  • Příklady očních cviků: rychlé pomrkávání, pohyby očí do stran, kroužení, přibližování prstu k nosu, zahřívání očí dlaněmi apod.
  • Uvolňování obličeje: zívání, uvolňování jazyka, tváří a rtů pomocí grimas, provádění masáže a stimulace tlakových bodů obličeje (spánky, čelo, obočí, kořen nosu) ad.
  • Uvolňování rukou: procvičování prstů, prohmatávání kloubů, masáž dlaní, protřepávání, kroužení zápěstím, symbolické odtlačení zátěže od těla nebo odhazování nepohody od sebe do prostoru, taneční pohyby rukou...
  • Práce s dechem: izolované břišní a hrudní dýchání, rychlé dýchání, střídavé nadechování nosem s výdechem ústy atd.
  • Práce s hlasem: vyluzování nejrůznějších neartikulovaných zvuků (mručení, hučení, bručení, pištění), prozpěvování si hlásek, opakování jedné slabiky, přeříkávání jazykolamů apod.(Starý a kol. 2008)

V souvislosti s odolností vůči stresu se mluví také o tzv. liniích obrany. (Medlíková 2005) První linii obrany organismu představuje výběrová funkce vědomí. Vědomí volí jen to, co je pro nás podstatné a důležité. To, co vyhodnotí jako nepodstatné z hlediska momentální situace a momentálních potřeb, zavrhuje.

Ke druhé linii obrany řadíme rozhodovací okruhy vědomé mysli. Pokud přijme naše vědomí novou zátěž jako realitu, které se člověk přizpůsobí, odpovědí na ni bude adekvátní změna chování. Ale pozor. Jestliže se tak nestane, nastartují se regulační soustavy – nervová a humorální, které odpoví na stresový podnět přípravou organismu na známý boj či útěk. Jedná se o archetypální biologické reakce. K jejich projevům patří obohacování krve o glykogen z jater, který dodává „rychlou“ energii. Zvyšuje se srdeční tep a frekvence dechu. Roste zásobování tkání kyslíkem, rozšiřují se zornice, zaostřují smysly, utlumuje se krevní zásobení trávicího traktu na úkor prokrvení periferních svalů a mozku.

Popsané změny organismu jsou prapůvodní odpovědí na stresový podnět. A tady hrozí určité nebezpečí. Pokud je jedinec opakovaně vystavován takovým stresům, zbytečně se oslabuje jeho organismus  „falešnými poplachy“, takže se následně může objevit i somatická choroba. Je proto vhodné čelit stresorům racionální úvahou a bránit se tak zbytečnému vyčerpávání a přetěžování organismu.

 

Ptáme se: Jak čelit zmíněným negativním podnětům?

Cílem je zaměřit se na následující:

  • Dobrá příprava na výkon, akci: Zjistíme si potřebné informace, zeptáme se ostatních na jejich zkušenosti s daným, pro nás neznámým prostředím.
  • Změna způsobu, jakým vnímáme a hodnotíme spouštěče strachu a trémy: Zkusíme si představit, co nejhorší by mohlo nastat, kdyby nám něco nevyšlo. Například zesměšním se? Vyhodí mne z práce? Budu pokárán? Hlavu mi asi neutrhnou, pokud se nejedná o opravdu krajní situaci. Na to pamatujme!
  • Změna způsobu, jak na spouštěče stresu reagujeme: Budeme se učit lépe ovládat své tělo, naučíme se lepší techniky dýchání, zařadíme relaxační techniky.
  • Kontrola myšlenek: Negativní myšlenky, které doprovázejí naše jednání, se pokusíme „přerámovat“ na konstruktivní. Například se obávám, že na něco nebudu znát odpověď. Ale třeba ostatní ocení, že se umím zeptat, když něčemu hned neporozumím, že si umím poradit…
  • Kontrola emocí: Přehodnotíme negativní myšlenky, a tím ovlivníme následně i své emoce. Úzkost, napětí a stres lze také zvládnout relaxačními technikami.
  • Kontrola chování: Jedná se především o nácvik předpokládaných situací. Vyzkoušíme si například řeč těla – postoje, pohyby, gesta, mimiku obličeje, pohled očí, vzdálenost od komunikačních partnerů, tempo řeči a podobně.

Třetí linii obrany představují preventivní tělesné a duševní aktivity. Každý z nás je od přírody nastaven na to, jak reagovat na stres. Ovšem ne vždy je možné tyto reakce využít. Není dobré, a ani často možné, být útočný anebo naopak rychle někam utéct. Výsledkem je konflikt mezi biologickým programem a civilizační nutností. Božena Šmajsová Buchtová (2010) doporučuje postup, kterým lze částečně tento konflikt zmírňovat. Vhodné jsou tělesné i duševní aktivity, které boj simulují, například formou cvičení, a směřují k psychosomatické relaxaci. Vhodné je také po závažných stresových okamžicích „čistit organismus“ tělesným cvičením, které spotřebuje metabolity, jež by jinak působily na tělo jako zátěž.

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9532

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka