Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele
V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit za velmi krátkou dobu.

Učitel potřebuje nejen metody účinné, ale i jednoduché, jež je možné použít bez dlouhých příprav.

Některé je vhodné provádět v soukromí a individuálně, některé se mohou realizovat kdekoli, a to jak samostatně, tak v kolektivu. Několik doporučených postupů lze využít i při práci s žáky či studenty.

  • Příklady očních cviků: rychlé pomrkávání, pohyby očí do stran, kroužení, přibližování prstu k nosu, zahřívání očí dlaněmi apod.
  • Uvolňování obličeje: zívání, uvolňování jazyka, tváří a rtů pomocí grimas, provádění masáže a stimulace tlakových bodů obličeje (spánky, čelo, obočí, kořen nosu) ad.
  • Uvolňování rukou: procvičování prstů, prohmatávání kloubů, masáž dlaní, protřepávání, kroužení zápěstím, symbolické odtlačení zátěže od těla nebo odhazování nepohody od sebe do prostoru, taneční pohyby rukou...
  • Práce s dechem: izolované břišní a hrudní dýchání, rychlé dýchání, střídavé nadechování nosem s výdechem ústy atd.
  • Práce s hlasem: vyluzování nejrůznějších neartikulovaných zvuků (mručení, hučení, bručení, pištění), prozpěvování si hlásek, opakování jedné slabiky, přeříkávání jazykolamů apod.(Starý a kol. 2008)

V souvislosti s odolností vůči stresu se mluví také o tzv. liniích obrany. (Medlíková 2005) První linii obrany organismu představuje výběrová funkce vědomí. Vědomí volí jen to, co je pro nás podstatné a důležité. To, co vyhodnotí jako nepodstatné z hlediska momentální situace a momentálních potřeb, zavrhuje.

Ke druhé linii obrany řadíme rozhodovací okruhy vědomé mysli. Pokud přijme naše vědomí novou zátěž jako realitu, které se člověk přizpůsobí, odpovědí na ni bude adekvátní změna chování. Ale pozor. Jestliže se tak nestane, nastartují se regulační soustavy – nervová a humorální, které odpoví na stresový podnět přípravou organismu na známý boj či útěk. Jedná se o archetypální biologické reakce. K jejich projevům patří obohacování krve o glykogen z jater, který dodává „rychlou“ energii. Zvyšuje se srdeční tep a frekvence dechu. Roste zásobování tkání kyslíkem, rozšiřují se zornice, zaostřují smysly, utlumuje se krevní zásobení trávicího traktu na úkor prokrvení periferních svalů a mozku.

Popsané změny organismu jsou prapůvodní odpovědí na stresový podnět. A tady hrozí určité nebezpečí. Pokud je jedinec opakovaně vystavován takovým stresům, zbytečně se oslabuje jeho organismus  „falešnými poplachy“, takže se následně může objevit i somatická choroba. Je proto vhodné čelit stresorům racionální úvahou a bránit se tak zbytečnému vyčerpávání a přetěžování organismu.

 

Ptáme se: Jak čelit zmíněným negativním podnětům?

Cílem je zaměřit se na následující:

  • Dobrá příprava na výkon, akci: Zjistíme si potřebné informace, zeptáme se ostatních na jejich zkušenosti s daným, pro nás neznámým prostředím.
  • Změna způsobu, jakým vnímáme a hodnotíme spouštěče strachu a trémy: Zkusíme si představit, co nejhorší by mohlo nastat, kdyby nám něco nevyšlo. Například zesměšním se? Vyhodí mne z práce? Budu pokárán? Hlavu mi asi neutrhnou, pokud se nejedná o opravdu krajní situaci. Na to pamatujme!
  • Změna způsobu, jak na spouštěče stresu reagujeme: Budeme se učit lépe ovládat své tělo, naučíme se lepší techniky dýchání, zařadíme relaxační techniky.
  • Kontrola myšlenek: Negativní myšlenky, které doprovázejí naše jednání, se pokusíme „přerámovat“ na konstruktivní. Například se obávám, že na něco nebudu znát odpověď. Ale třeba ostatní ocení, že se umím zeptat, když něčemu hned neporozumím, že si umím poradit…
  • Kontrola emocí: Přehodnotíme negativní myšlenky, a tím ovlivníme následně i své emoce. Úzkost, napětí a stres lze také zvládnout relaxačními technikami.
  • Kontrola chování: Jedná se především o nácvik předpokládaných situací. Vyzkoušíme si například řeč těla – postoje, pohyby, gesta, mimiku obličeje, pohled očí, vzdálenost od komunikačních partnerů, tempo řeči a podobně.

Třetí linii obrany představují preventivní tělesné a duševní aktivity. Každý z nás je od přírody nastaven na to, jak reagovat na stres. Ovšem ne vždy je možné tyto reakce využít. Není dobré, a ani často možné, být útočný anebo naopak rychle někam utéct. Výsledkem je konflikt mezi biologickým programem a civilizační nutností. Božena Šmajsová Buchtová (2010) doporučuje postup, kterým lze částečně tento konflikt zmírňovat. Vhodné jsou tělesné i duševní aktivity, které boj simulují, například formou cvičení, a směřují k psychosomatické relaxaci. Vhodné je také po závažných stresových okamžicích „čistit organismus“ tělesným cvičením, které spotřebuje metabolity, jež by jinak působily na tělo jako zátěž.

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7125

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka