Jak hodnotí učitel sám sebe?

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně soužití mezi lidmi. Neměli bychom ale vyjímat z tohoto procesu ani sami sebe. V souvislosti s tím býváme většinou méně „aktivní“. Jak tedy jako pedagog hodnotit sám sebe? S tím poradíme v článku!


Autodiagnostika je proces, kdy učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý pedagog. Někdo cíleně a pravidelně, někdo jen příležitostně a nahodile. Dovednost hodnotit sám sebe je možné cvičit a zlepšovat. Proto si dále vyzkoušíme několik cvičení, které mohou být návodem.

 

 

Jaké metody můžeme využít při autodiagnostice?

Deník

Záznamy se mohou provádět například po každé vyučovací hodině, na konci každého dne.

 

Záznam vyučovací hodiny

Využívá se například kamera, záznam na mobil. Bohužel vše je možné i zneužít. Jistě se nám vybaví videa, která pořizují a sdílejí žáci na sociálních sítích.

 

Zpětná vazba od kolegy, který hospituje

Nejlepší je, když požádáme kolegu, aby se zaměřil na konkrétní oblast. Může jít například o oblast, kde cítíme problémy a nejsme si jistí. Pokud se ocitnete v roli pozorujícího, naučíte se mnohé i o svém vlastním pedagogickém působení. Člověk vidí nedostatky spíše u jiných než u sebe.

 

 Zpětná vazba poskytovaná žáky

Například poprosíme žáky, aby vedli o hodinách učitele deník, mohou vyplnit dotazník. Také je možné vést rozhovor s jednotlivými žáky nebo se skupinou žáků, nebo lze ve třídě vést diskusi. Objektivita je jistě sporná, ale pokud máme chuť a snad i odvahu, proč to nezkusit.

Osvědčují se také postupy, kdy spolupracují učitelé na škole, diskutují s kolegy a poskytují si vzájemnou zpětnou vazbu. Mohou tak spolupracovat učitelé z jedné školy nebo se vytváří skupiny z různých škol. Spolupráce může mít formu seminářů, například v rámci programů dalšího vzdělávání pedagogů.

  

Sebehodnocení učitele s využitím posuzovací škály

Vyplnit ji může sám učitel, a pak ji případně srovnat s vyplněním od kolegů či žáků, nebo i rodičů.

 

 

  

Existuje řada diagnostických nástrojů, které slouží k poznání toho, jací jsme učitelé. Zajímavé informace ale získáme i v souvislosti s dnes tak často používaným (snad i zneužívaným) termínem prokrastinace. To, jak ji „využíváme“, nám také dává informace o nás samých jako o učitelích.

 

 

Jak prokrastinuje učitel?

Prokrastinace je chorobné odkládání úkolů a povinností, ovšem pozor, nejedná se o čistou lenost. Líný člověk totiž nic dělat nechce a je s tímto stavem spokojen. Prokrastinující jedinec by naopak rád něco dělal, ale nedokáže se k tomu přemluvit. Chtěl by něco dokázat, ale nejde mu to. Prokrastinaci nemůžeme ani zaměňovat za odpočinek. Pokud odpočíváme, získáváme novou energii. Tu ale při prokrastinaci ztrácíme. Dostáváme se do začarovaného kruhu, kdy čím méně energie máme, tím větší je šance, že naše úkoly opět odložíme a znovu nic neděláme. A jsme jen krůček ke vzniku výčitek, neefektivity a následně stresu.

Pokud se budeme ptát po příčinách, uvádí se, že dnešní doba nabízí nepřeberné možnosti. Nůžky potenciálu se stále více rozevírají. Mnoho možností volby vede k rozhodovací paralýze – ochromení. Nakonec ani nejsme schopní naplnit náš potenciál.

Co tedy může povzbudit osobní rozvoj? Petr Ludwig v této souvislosti trefně zmiňuje, že samo uvědomění si faktu konečnosti života vede k tomu, že se svým časem začneme šetrněji nakládat. Začneme pátrat po tom, čemu bychom ideálně chtěli věnovat svůj čas na Zemi. Tedy jinak řečeno: Začneme hledat osobní vizi. Je dobré si vizi představit jako cestu. Produktivita pak vyjadřuje, jak dlouho po této cestě každý den jdete, a efektivita určuje, zda děláte nejdelší možné kroky.

 

 

 Učitel by měl posuzovat nejen žáky, ale především sebe. Jednou z možností je vedení deníku.

 

 

 

Která motivace je ta nejlepší?

Jestliže lidé dělají něco, v čem vidí smysl a co zároveň sami dělat chtějí, vznikne jedna z nejsilnějších motivací vůbec. Mluví se pak o vnitřní motivaci cestou. A jaká je ta nejvhodnější motivace? Ludwig píše, že chceme-li bojovat s prokrastinací a zároveň být spokojení, je dobré zvolit vhodný druh motivace. Výzkumy naznačují, že motivace by neměla být ani vnější motivace bičem, ani vnitřní motivace cíli. Nejefektivnější motivace vede k odstranění bičů a cílů a vytvoření osobní vize, která spouští vnitřní motivaci cestou.

 

 

Vyzkoušejte SWOT analýzu

 - Osobní SWOT analýza nám prozradí naše silné a slabé stránky. A také ukazuje příležitosti a hrozby, které se v našem životě nacházejí.

- Seznam osobních úspěchů slouží k sepsání toho, co se nám již v našem životě podařilo a za co jsme na sebe hrdí.

- Analýza motivujících činností mapuje, jaké věci bychom chtěli ve svém životě dělat.

 

S (Strengths)
Silné stránky
W (Weaknesses)
Slabé stránky
O (Opportunities)
Příležitosti
Tady vzniká flow
T (Threats)
Hrozby

 

Když děláme činnosti, které dělat chceme a v nichž máme dovednosti, přichází stav flow. Ten směřuje díky dlouhodobému vyplavování dopaminu k vyšší kreativitě, efektivnějšímu učení a tím pomáhá k dosahování mistrovství.

 

Prvním naším krokem bude vyplnění horního řádku SWOT tabulky. Budeme hledat odpovědi na otázku, jaké jsou vaše silné a slabé stránky. V každém políčku by mělo být tak minimálně deset vlastností. Je to sice „práce“, ale vyplatí se. Jedná se o už výše zmíněnou autodiagnostiku.

 

Teď už máme jakýsi přehled, „co jsme zač“. Další důležitá otázka pak zní, kolik času věnovat rozvoji slabých stránek. Doporučuje se, že je sice užitečné pracovat na našich slabých stránkách, ale více času by člověk měl věnovat rozvoji těch silných. Ludwig píše, že se mu osvědčil poměr 80 : 20. Celých 80 % času rozvíjí své silné stránky a jen 20 % bojuje s těmi slabými.

 

Když si nebudeme u některé části SWOT analýzy jisti, nevadí. Lze se k ní kdykoli v budoucnu vrátit. Hlavním smyslem analýzy je zamyslet se nad zmíněnými čtyřmi oblastmi a to by mělo vyústit k vytvoření plánu, jak dále v životě.

 

Poznání vlastní činnosti a možných vlastních nedostatků či chyb je prvním krokem k jejich nápravě. Sebereflexe vlastní činnosti učitele je nesmírně důležitá pro jeho práci. Slouží k lepšímu sebepoznání a také ke zlepšení činnosti. Pomáhá při zvyšování efektivity a přináší větší profesní uspokojení. Smiřme se s tím, že učitel vidí výsledky své práce až s odstupem času, po letech, a navíc výsledky jeho práce zužitkuje a ocení někdo jiný.

 

Poznání sebe sama tvoří základy ke stavbě našeho „domu života“. Jak kvalitní jsou základy, tak kvalitní je celý dům. Není dobré mít tam mnoho nejasných oblastí, kdy nevíme, z čeho ty základy jsou. Mohly by nás zradit a celý dům by se pak mohl i zřítit. Abychom porozuměli ostatním, měli bychom nejdříve poznat sami sebe a pokusit se si porozumět. A že poznávat sám sebe je těžká práce, a někdy i dokonce nepříjemná, je sice pravda, ale stojí za to, se o to pokusit.

 

Text pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Dita Janderková. Redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozvoj učitele a péče o sebeADHD krok za krokemUčitel a práce se třídou

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4581

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka