Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!
"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme žáky, v podstatě je učíme přemýšlet o situaci, o způsobu řešení situace a současně je vedeme k zodpovědnosti. Respektive, oni sami se k zodpovědnosti dovedou". To jsou slova Jiřího Brédy, spoluautora publikace Třídní učitel jako kouč. Souhlasíte?

Za nejkrásnější pocit v mé koučovací praxi považuji to, když můj klient POCHOPÍ. Když zažije ten krásný pocit „aha, já už vím, co s tím!“ Navíc je na dotyčném člověku vidět, že se stala nějaká změna. A já jen tak poslouchám klienta a divím se tomu kouzlu, kterému se říká koučování. Divím se tomu zázraku jeho pochopení a nepřestává mě bavit pocit, že jsem pomohl člověku vyznat se sám v sobě nebo ve světě okolo sebe.

 

Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučuji žáky, v podstatě je učím přemýšlet o situaci, o způsobu řešení situace a současně je vedu k zodpovědnosti. Respektive, oni sami se k zodpovědnosti dovedou.

 

Koučování znamená změnu myšlení sama k sobě a současně směrem k druhým lidem, tedy k žákům. Koučování vyžaduje důvěru v to, že žák TO zvládne. Třeba později, ale zvládne to (a zde už třeba narážíme na školský systém a osnovy). Cesta koučování vede od osoby, která ví, jak to má být, k osobě, která dovede své žáky k tomu, aby byli sami sebou. Koučování znamená sestoupit ze své důležitosti na cestu pokory, lásky, porozumění. Je to nesnadná, ale krásná cesta směřující k učiteli, na kterého se po dvaceti letech vzpomíná. Kdysi jsem zaslechl glosu pana Zdeňka Matějčka: „Ve škole jde o život, ne o školu.“ Myslím  si, že učitelé, kteří nám toho nejvíc dali, se drželi právě tohoto hesla.

 

Jak koučovat? Naučme žáka myslet

Jedním ze základních předpokladů efektivního koučování je předávání zodpovědnosti za výsledek žákovi. Podstatou koučování je naučit žáka aktivně přemýšlet. Až moc často se stává, a přepjatost školského systému tomu jen nahrává, že učitel žákovi radí, PROČ by měl jisté věci dělat, JAK by měl myslet, JAK má celou věc vyřešit, CO by měl nejlépe udělat, KDE by si měl informace najít a podobně. Možná se tak děje ve snaze pomoci, ušetřit čas, naplnit osnovy, dotáhnout situaci. V jistých situacích je tento přístup určitě potřebný a užitečný. Nicméně žáka rozvíjí jen omezeně. A to je škoda. Mám za to, že ve škole bychom  se měli především naučit kriticky myslet a řešit složitosti tohoto reálného světa. Porovnejme to s cílem koučování, které především kultivuje myšlení a podporuje schopnost přemýšlet nad svými činy minulými a naplánováním činů budoucích.

Proces, kdy vyžadujeme po žákovi, aby přemýšlel sám, je pro něj z počátku opravdu náročný. Přimějeme-li však žáka, aby se namáhal víc, urychlíme jeho růst a zrání.

Pokud máme informaci, kterou je třeba předat, nebo víme-li, že žák zcela jistě není schopný vyřešit situaci sám, můžeme navrhnout svůj nápad jako možnost. „Možná vím, jak bys mohl celou situaci vyřešit. Chceš, abych ti řekl, co si myslím?“ A opět zde platí, že je třeba poskytovat pozitivní zpětnou vazbu v průběhu procesu.

 

 

Jak koučovat? Hledejme řešení

Jakmile se začneme bavit s žákem o tom, co udělal špatně, co se pokazilo a kde byla chyba, po chvíli pravděpodobně sklouzne rozhovor k výmluvám, lžím, tichu, skryté agresi, ztrapňování se atd. Je to přirozená reakce nás, sociálních primátů. Ve chvíli, kdy jsme kritizovaní, cítíme nutnost se bránit. Potřebujeme si totiž udržet svůj sebeobraz. Otázky typu „Proč jsi to udělal?“ nebo „Víš, co jsi způsobil?“ nejsou k ničemu užitečné. Místo toho se zaměřme na budoucnost. Ptejme se na to, jak má situace vypadat.

 

Zaměření na problém. --- Zaměření na budoucnost.

Proč sis neudělal domácí úkol? --- Co budeš dělat příště pro to, aby sis domácí úkol udělal?

Proč jsi to udělal? --- Čeho jsi tím chtěl dosáhnout? K čemu měla tato situace vést? Co chceš dělat příště v takové situaci?

Jak to, že ti to nejde? Co musíš udělat, aby ses posunul dopředu?

Musíš doma cvičit. Jinak ti to nikdy nepůjde. --- Co je podle tebe dobré dělat, aby ses to naučil?

Proč se tak loudáš? --- Co ti pomůže k tomu, abys byl rychlejší?

Kdo to udělal? --- Už se stalo… Co příště? Co budete příště dělat, aby…

 

 

Ukázka z publikace Třídní učitel jako kouč, autorem je Jiří Bréda.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka