Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme žáky, v podstatě je učíme přemýšlet o situaci, o způsobu řešení situace a současně je vedeme k zodpovědnosti. Respektive, oni sami se k zodpovědnosti dovedou". To jsou slova Jiřího Brédy, spoluautora publikace Třídní učitel jako kouč. Ukázku z knihy přinášíme v článku!

Za nejkrásnější pocit v mé koučovací praxi považuji to, když můj klient POCHOPÍ. Když zažije ten krásný pocit „aha, já už vím, co s tím!“ Navíc je na dotyčném člověku vidět, že se stala nějaká změna. A já jen tak poslouchám klienta a divím se tomu kouzlu, kterému se říká koučování. Divím se tomu zázraku jeho pochopení a nepřestává mě bavit pocit, že jsem pomohl člověku vyznat se sám v sobě nebo ve světě okolo sebe.

 

Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučuji žáky, v podstatě je učím přemýšlet o situaci, o způsobu řešení situace a současně je vedu k zodpovědnosti. Respektive, oni sami se k zodpovědnosti dovedou.

 

Koučování znamená změnu myšlení sama k sobě a současně směrem k druhým lidem, tedy k žákům. Koučování vyžaduje důvěru v to, že žák TO zvládne. Třeba později, ale zvládne to (a zde už třeba narážíme na školský systém a osnovy). Cesta koučování vede od osoby, která ví, jak to má být, k osobě, která dovede své žáky k tomu, aby byli sami sebou. Koučování znamená sestoupit ze své důležitosti na cestu pokory, lásky, porozumění. Je to nesnadná, ale krásná cesta směřující k učiteli, na kterého se po dvaceti letech vzpomíná. Kdysi jsem zaslechl glosu pana Zdeňka Matějčka: „Ve škole jde o život, ne o školu.“ Myslím  si, že učitelé, kteří nám toho nejvíc dali, se drželi právě tohoto hesla.

 

Jak koučovat? Naučme žáka myslet

Jedním ze základních předpokladů efektivního koučování je předávání zodpovědnosti za výsledek žákovi. Podstatou koučování je naučit žáka aktivně přemýšlet. Až moc často se stává, a přepjatost školského systému tomu jen nahrává, že učitel žákovi radí, PROČ by měl jisté věci dělat, JAK by měl myslet, JAK má celou věc vyřešit, CO by měl nejlépe udělat, KDE by si měl informace najít a podobně. Možná se tak děje ve snaze pomoci, ušetřit čas, naplnit osnovy, dotáhnout situaci. V jistých situacích je tento přístup určitě potřebný a užitečný. Nicméně žáka rozvíjí jen omezeně. A to je škoda. Mám za to, že ve škole bychom  se měli především naučit kriticky myslet a řešit složitosti tohoto reálného světa. Porovnejme to s cílem koučování, které především kultivuje myšlení a podporuje schopnost přemýšlet nad svými činy minulými a naplánováním činů budoucích.

Proces, kdy vyžadujeme po žákovi, aby přemýšlel sám, je pro něj z počátku opravdu náročný. Přimějeme-li však žáka, aby se namáhal víc, urychlíme jeho růst a zrání.

Pokud máme informaci, kterou je třeba předat, nebo víme-li, že žák zcela jistě není schopný vyřešit situaci sám, můžeme navrhnout svůj nápad jako možnost. „Možná vím, jak bys mohl celou situaci vyřešit. Chceš, abych ti řekl, co si myslím?“ A opět zde platí, že je třeba poskytovat pozitivní zpětnou vazbu v průběhu procesu.

 

 

Jak koučovat? Hledejme řešení

Jakmile se začneme bavit s žákem o tom, co udělal špatně, co se pokazilo a kde byla chyba, po chvíli pravděpodobně sklouzne rozhovor k výmluvám, lžím, tichu, skryté agresi, ztrapňování se atd. Je to přirozená reakce nás, sociálních primátů. Ve chvíli, kdy jsme kritizovaní, cítíme nutnost se bránit. Potřebujeme si totiž udržet svůj sebeobraz. Otázky typu „Proč jsi to udělal?“ nebo „Víš, co jsi způsobil?“ nejsou k ničemu užitečné. Místo toho se zaměřme na budoucnost. Ptejme se na to, jak má situace vypadat.

 

Zaměření na problém. --- Zaměření na budoucnost.

Proč sis neudělal domácí úkol? --- Co budeš dělat příště pro to, aby sis domácí úkol udělal?

Proč jsi to udělal? --- Čeho jsi tím chtěl dosáhnout? K čemu měla tato situace vést? Co chceš dělat příště v takové situaci?

Jak to, že ti to nejde? Co musíš udělat, aby ses posunul dopředu?

Musíš doma cvičit. Jinak ti to nikdy nepůjde. --- Co je podle tebe dobré dělat, aby ses to naučil?

Proč se tak loudáš? --- Co ti pomůže k tomu, abys byl rychlejší?

Kdo to udělal? --- Už se stalo… Co příště? Co budete příště dělat, aby…

 

 

Navazující kapitoly najdete v publikaci Třídní učitel jako kouč:

  • Zaměření se na pozitivní
  • Naslouchat člověku
  • Koučování krok za krokem k pokroku

 

Ukázka z publikace Třídní učitel jako kouč, autorem je Jiří Bréda

 

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Hodnocení žáků s SVP

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

I učitel je jen člověk - výhodný balíčekTřídní učitel jako koučI učitel je jen člověk 2 - výhodný balíček

 

 

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3430

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka