Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají velikou výhodu oproti rodičům, neboť daleko lépe a rychleji poznají, kdy jejich rostlinka dozrává, co jí chybí a co potřebuje k dalšímu růstu.

 

Školní zralost bývá nejčastěji charakterizována jako stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou a sociální způsobilost začít školní docházku. Dítě, jež má zvládnout požadavky školní docházky, by tedy mělo být zralé a připravené na vstup do 1. třídy základní školy. V souvislosti se školní zralostí se uvádějí nejčastěji její tři složky:

 

  • fyzická zralost (tělesná neboli somatická)
  • psychická zralost
  • sociální a emocionální zralost (jejíž součástí je i pracovní zralost)

 

 

Jak dítěti pomáhat?

 

1. PRŮBĚŽNĚ VÉST K TOUZE PO POZNÁNÍ

Hlavním úkolem rodiny je průběžná výchova dítěte, neboť rodiče by své dítě neměli učit jen pro zápis, ale pro další život. Určitě není vhodné, aby rodiče dítě školou strašili (např. ve škole si tě srovnají, tam budeš muset poslouchat, tam si to s tebou paní učitelka vyřídí, jak nebudeš poslouchat, dostaneš od paní učitelky poznámku nebo špatnou známku…). Důležitým úkolem rodiny je vést dítě k touze po poznání, dítě by se do školy mělo těšit. Rodiče by tedy před ním neměli o učení, o škole, o učitelích mluvit negativně.

 

 

2. TRÁVIT SPOLEČNĚ DOST ČASU

Rodiče by si pro své dítě měli nalézt pravidelně čas, tedy věnovat se mu nejenom nárazově (např. měsíc před zápisem do 1. třídy základní školy), ale průběžně. Je samozřejmě náročné skloubit zaměstnání, péči o domácnost a výchovu dětí. Rodiče by s dětmi měli hodně hovořit, číst jim, zpívat, kreslit, stavět, modelovat, sportovat, hrát si… Jednoduše být s nimi a poskytnout jim čas a prostor pro vzájemné činnosti, hry či společné procházky.

Důležité je nezapomínat na běžné činnosti: společně snídat, večeřet, něco připravovat, uklízet, pečovat o květiny nebo domácí mazlíčky, společně plánovat, společně se radovat a smát atd.

Ideální je, když se i malé děti účastní běžných činností v domácnosti (třeba rovnají nádobí do myčky, pomáhají luxovat, stlát, utírat prach atd. Dětem samozřejmě musíme činnost uzpůsobit, aby ji byly schopné zvládnout a nezapomínáme je průběžně chválit). Děti tak mají pocit důležitosti a cítí se jako nepostradatelná součást rodiny, což pomáhá posilovat rodinné vztahy.  

 

 

3. PRAVIDELNĚ OPAKOVAT ČINNOSTI 

Velký význam pro dítě, ale i pro sounáležitost všech členů rodiny mají rituály – pravidelně se opakující činnosti. Nemusí jít jen o sváteční rituály (oslava Vánoc, oslava Velikonoc, oslava narozenin atd.), ale veliký význam má např. také uspávací rituál, kdy se dítě po večerní hygieně pokaždé těší na pohádku před spaním, kterou maminka nebo tatínek čte. Po přečtené pohádce následuje pomazlení, pusa na dobrou noc atd.

 

 

4. ZAJISTIT PODNĚTNÉ PROSTŘEDÍ

Důležitým předpokladem školní připravenosti a následně i školní úspěšnosti dítěte je podnětnost rodinného prostředí. Nezáleží na kvantitě podnětů, ale na jejich kvalitě a také na tom, zda podněty, které rodina dítěti poskytuje, jsou relevantní z hlediska požadavků stávajícího školského systému.

 

 

5. ZAJISTIT STABILNÍ RODINNÉ PROSTŘEDÍ

Budoucí školák potřebuje mít stabilní rodinné prostředí, které mu poskytuje pocit bezpečí a jistoty, aby bez větších problémů zvládl zahájení povinné školní docházky, která bývá spojena se zvýšením nároků nejenom na dítě, ale i ostatní členy rodiny.

 

 

 

Prvňáčkovo Desatero, aneb Co by měli rodiče budoucího prvňáčka vědět?

 

1. Důvěřujte mi.

 Potřebuji si věřit. S vaší pomocí první třídu zvládnu.

2. Těšte se se mnou na školu.

Já se také budu těšit.

3. Mějte mě rádi takového, jaký jsem.

Potřebuji vědět, že jsem v něčem výjimečný, a že i když se mi něco nepovede, pořád mě máte rádi.

4. Buďte důslední a jděte mi příkladem.

Potřebuji mít jasně stanovené hranice, jinak jsem zmatený a nejistý.

5. Najděte si na mě čas.

Nebudu potom zlobit.

6. Buďte trpěliví.

Pokud mi něco nejde, netrestejte mě, potřebuji ještě vaši pomoc.

7. Nepřetěžujte mě.

Abych byl úspěšný, potřebuji čas na odpočinek a hru.

8. Chvalte mě a povzbuzujte mě.

Budu se ještě více snažit.

9. Nepřeceňujte mě ani mě nepodceňujte.

Mohli byste mi totiž ublížit.

10. Zachovejte klid.

I já se chci naučit řešit problémy.

 

 

Text napsala PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. Více rad a tipů ohledně nástupu dítěte do školy, školní zralosti a připravenosti najdete v publikaci Školní zralost a její diagnostika a v chystané novince Odklady školní docházky.

 

Už se Vaše děti těší do školy?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Test kresby postavy pro děti předškolního věku

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně 

  Jak vybrat vhodné písně pro děti?

 Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Školní zralost a její diagnostikaGrafomotorikaJá jsem takový a ty jsi makový

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4463

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka