Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy "Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě!".

Ve skupině, jako je třída, ale ani jinde, nelze nekomunikovat. Vším, co řekneme, uděláme, ale i neuděláme, vysíláme nějaké poselství. Učitel má ještě těžší postavení v tom, že je na něj po celou dobu vyučování upřeno až třicet párů očí a on si musí zachovat po celou dobu klid a nadhled. Učitel je pro žáky určitý vzor, a jak on nastaví komunikaci, tak se bude chovat většina dětí ve třídě. Učitel vytváří komunikační model. Podaří-li se mu zůstat klidný, přátelský, ale pevný, bude ho většina dětí respektovat a komunikace bude snazší.


Každý z nás by měl nejprve dobře znát sám sebe, své slabiny a silné stránky, aby nebyl při komunikaci zaskočen. Sebepoznání také prohlubuje sebedůvěru a přináší nám možnost prozkoumat i taková zákoutí naší osobnosti, která nám byla doposud skryta. Pokud se obrátíme do sebe, můžeme pochopit svoje nejhlubší potřeby, které jsou do jisté míry i ovlivněny tím, co nám jako dětem chybělo nebo čeho se nám nedostávalo v dostatečné míře. Patří sem touha po přijetí, po uznání, strach z odmítnutí, potlačovaná nebo naopak podporovaná kreativita a celkový vliv rodičů na formování naší osobnosti.


Pro otevřenou a nenásilnou komunikaci je důležité dobře navázat první kontakt – velkou roli hraje první oslovení, oční kontakt, pochvala a ocenění. Při každé komunikaci velmi dobře vážíme slova, kterými můžeme pomoci, ale také ublížit. Slušnost, tolerance, ohleduplnost a klid namísto nervozity a agrese mohou vzájemnou komunikaci zkvalitnit. Pokud se nám chce žák svěřit s nějakým problémem nebo i pokud se dopustil nějakého přestupku, je důležité mu naslouchat a empatizovat s ním, když popisuje konfliktní situaci, problém nebo stížnost ze svého pohledu. Obecně empatizujeme tak dlouho, dokud u partnera necítíme uvolnění napětí a pokud ani po výzvě nemá co dodat. Po celou dobu bychom neměli skákat do řeči ani jinak partnera přerušovat. Jediné, čím můžeme pomoci, je dávat najevo, že dobře chápeme to, co říká, parafrázováním jeho výpovědi. V žádném případě bychom neměli udělovat rady, oponovat nebo partnera zahrnout výčitkami. Pokud my sami promlouváme, popisujeme a sdílíme své pocity a potřeby, měli bychom se taktéž vyhnout jakémukoliv hodnocení.

 


 

 Pro učitele je to jedna z nejtěžších disciplín. Neměli bychom se schovávat za plurál nebo neurčitou osobu („nám/všem je nesympatický, ono se to nedá vysvětlit“). Měli bychom mluvit vždy jen za sebe a používat ich-formu. Obtížná situace nastává v rozhovoru v okamžiku, kdy není zachována jistá symetrie a není partnerovi poskytnut dostatečný prostor. Měli bychom se vyhnout tomu, abychom svým projevem partnera v rozhovoru zcela zatlačili do pozadí a vedli monolog. Toto zvláště platí pro vztah učitel–žák, protože učitel má většinou mocenskou převahu a dítě je zaskočeno tím, že by s učitelem mělo otevřeně hovořit. Někdy trvá hlavně starším dětem opravdu dlouho, než se bez zábran rozpovídají. Hovor můžeme po empatizování buď ukončit, abychom získali čas na rozmyšlenou, anebo můžeme pomocí čtyř kroků nenásilné komunikace nabídnout vlastní pohled na problém. Rozhovor, v němž žák dostane dostatek času a prostoru, nám může mimo jiné poskytnout i cennou zpětnou vazbu.


Otevřené, nenásilné komunikaci můžeme žáky učit od prvního dne setkání ve škole. Kromě každodenního kontaktu a učení vzorem můžeme zařazovat do výuky cvičení na sebepoznání, rozvoj empatie nebo nejrůznější argumentační a diskusní hry.

 


Nácvik parafrázování a argumentace

Jako příklad argumentačního cvičení, můžeme uvést např. hru pro a proti, při níž klademe skupině otázky, které v sobě zahrnují dva protikladné postoje: „Měli by mít žáci právo hodnotit své učitele? Měli by žáci ve škole nosit jednotné uniformy? Mělo by být na školách zakázáno nosit náboženské symboly? Měli bychom jako členská země EU přijmout společnou měnu euro?“ Debatující se rozdělí na dvě skupiny – pro a kontra a střídavě přinášejí argumenty obhajující jejich postoj. Pokud máme ve skupině část nerozhodnutých členů, stojí uprostřed a debatu sledují. Naslouchající skupina by vždy měla parafrázovat argument, který slyšela, a navázat vlastním protikladným argumentem. Po krátké výměně názorů (jedná se víceméně o bleskové diskuse se 2–3 argumenty na každé straně) diskusi přerušíme a zeptáme se nerozhodnutých, na jakou stranu by se po vyslechnutí argumentů přiklonili. Cílem hry není přetáhnout co nejvíce lidí na svou stranu, ale dokázat naslouchat protiargumentům, parafrázovat je a navazovat svým dalším argumentem. Cvičení je určeno spíše starším žákům, u mladších dětí se soustředíme spíše na procvičování rozdílů mezi argumentem a tvrzením.

 

Text pochází z publikace Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě.

 

 

Inspirace pro váš nákup:

Otevřená komunikace a řešení problémů ve tříděÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHDNový žák - cizinec v mé třídě

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8060

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka