Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy "Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě!".

Ve skupině, jako je třída, ale ani jinde, nelze nekomunikovat. Vším, co řekneme, uděláme, ale i neuděláme, vysíláme nějaké poselství. Učitel má ještě těžší postavení v tom, že je na něj po celou dobu vyučování upřeno až třicet párů očí a on si musí zachovat po celou dobu klid a nadhled. Učitel je pro žáky určitý vzor, a jak on nastaví komunikaci, tak se bude chovat většina dětí ve třídě. Učitel vytváří komunikační model. Podaří-li se mu zůstat klidný, přátelský, ale pevný, bude ho většina dětí respektovat a komunikace bude snazší.


Každý z nás by měl nejprve dobře znát sám sebe, své slabiny a silné stránky, aby nebyl při komunikaci zaskočen. Sebepoznání také prohlubuje sebedůvěru a přináší nám možnost prozkoumat i taková zákoutí naší osobnosti, která nám byla doposud skryta. Pokud se obrátíme do sebe, můžeme pochopit svoje nejhlubší potřeby, které jsou do jisté míry i ovlivněny tím, co nám jako dětem chybělo nebo čeho se nám nedostávalo v dostatečné míře. Patří sem touha po přijetí, po uznání, strach z odmítnutí, potlačovaná nebo naopak podporovaná kreativita a celkový vliv rodičů na formování naší osobnosti.


Pro otevřenou a nenásilnou komunikaci je důležité dobře navázat první kontakt – velkou roli hraje první oslovení, oční kontakt, pochvala a ocenění. Při každé komunikaci velmi dobře vážíme slova, kterými můžeme pomoci, ale také ublížit. Slušnost, tolerance, ohleduplnost a klid namísto nervozity a agrese mohou vzájemnou komunikaci zkvalitnit. Pokud se nám chce žák svěřit s nějakým problémem nebo i pokud se dopustil nějakého přestupku, je důležité mu naslouchat a empatizovat s ním, když popisuje konfliktní situaci, problém nebo stížnost ze svého pohledu. Obecně empatizujeme tak dlouho, dokud u partnera necítíme uvolnění napětí a pokud ani po výzvě nemá co dodat. Po celou dobu bychom neměli skákat do řeči ani jinak partnera přerušovat. Jediné, čím můžeme pomoci, je dávat najevo, že dobře chápeme to, co říká, parafrázováním jeho výpovědi. V žádném případě bychom neměli udělovat rady, oponovat nebo partnera zahrnout výčitkami. Pokud my sami promlouváme, popisujeme a sdílíme své pocity a potřeby, měli bychom se taktéž vyhnout jakémukoliv hodnocení.

 


 

 Pro učitele je to jedna z nejtěžších disciplín. Neměli bychom se schovávat za plurál nebo neurčitou osobu („nám/všem je nesympatický, ono se to nedá vysvětlit“). Měli bychom mluvit vždy jen za sebe a používat ich-formu. Obtížná situace nastává v rozhovoru v okamžiku, kdy není zachována jistá symetrie a není partnerovi poskytnut dostatečný prostor. Měli bychom se vyhnout tomu, abychom svým projevem partnera v rozhovoru zcela zatlačili do pozadí a vedli monolog. Toto zvláště platí pro vztah učitel–žák, protože učitel má většinou mocenskou převahu a dítě je zaskočeno tím, že by s učitelem mělo otevřeně hovořit. Někdy trvá hlavně starším dětem opravdu dlouho, než se bez zábran rozpovídají. Hovor můžeme po empatizování buď ukončit, abychom získali čas na rozmyšlenou, anebo můžeme pomocí čtyř kroků nenásilné komunikace nabídnout vlastní pohled na problém. Rozhovor, v němž žák dostane dostatek času a prostoru, nám může mimo jiné poskytnout i cennou zpětnou vazbu.


Otevřené, nenásilné komunikaci můžeme žáky učit od prvního dne setkání ve škole. Kromě každodenního kontaktu a učení vzorem můžeme zařazovat do výuky cvičení na sebepoznání, rozvoj empatie nebo nejrůznější argumentační a diskusní hry.

 


Nácvik parafrázování a argumentace

Jako příklad argumentačního cvičení, můžeme uvést např. hru pro a proti, při níž klademe skupině otázky, které v sobě zahrnují dva protikladné postoje: „Měli by mít žáci právo hodnotit své učitele? Měli by žáci ve škole nosit jednotné uniformy? Mělo by být na školách zakázáno nosit náboženské symboly? Měli bychom jako členská země EU přijmout společnou měnu euro?“ Debatující se rozdělí na dvě skupiny – pro a kontra a střídavě přinášejí argumenty obhajující jejich postoj. Pokud máme ve skupině část nerozhodnutých členů, stojí uprostřed a debatu sledují. Naslouchající skupina by vždy měla parafrázovat argument, který slyšela, a navázat vlastním protikladným argumentem. Po krátké výměně názorů (jedná se víceméně o bleskové diskuse se 2–3 argumenty na každé straně) diskusi přerušíme a zeptáme se nerozhodnutých, na jakou stranu by se po vyslechnutí argumentů přiklonili. Cílem hry není přetáhnout co nejvíce lidí na svou stranu, ale dokázat naslouchat protiargumentům, parafrázovat je a navazovat svým dalším argumentem. Cvičení je určeno spíše starším žákům, u mladších dětí se soustředíme spíše na procvičování rozdílů mezi argumentem a tvrzením.

 

Text pochází z publikace Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě.

 

 

Inspirace pro váš nákup:

Otevřená komunikace a řešení problémů ve tříděÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHDNový žák - cizinec v mé třídě

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8171

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka