Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy "Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě!".

Ve skupině, jako je třída, ale ani jinde, nelze nekomunikovat. Vším, co řekneme, uděláme, ale i neuděláme, vysíláme nějaké poselství. Učitel má ještě těžší postavení v tom, že je na něj po celou dobu vyučování upřeno až třicet párů očí a on si musí zachovat po celou dobu klid a nadhled. Učitel je pro žáky určitý vzor, a jak on nastaví komunikaci, tak se bude chovat většina dětí ve třídě. Učitel vytváří komunikační model. Podaří-li se mu zůstat klidný, přátelský, ale pevný, bude ho většina dětí respektovat a komunikace bude snazší.


Každý z nás by měl nejprve dobře znát sám sebe, své slabiny a silné stránky, aby nebyl při komunikaci zaskočen. Sebepoznání také prohlubuje sebedůvěru a přináší nám možnost prozkoumat i taková zákoutí naší osobnosti, která nám byla doposud skryta. Pokud se obrátíme do sebe, můžeme pochopit svoje nejhlubší potřeby, které jsou do jisté míry i ovlivněny tím, co nám jako dětem chybělo nebo čeho se nám nedostávalo v dostatečné míře. Patří sem touha po přijetí, po uznání, strach z odmítnutí, potlačovaná nebo naopak podporovaná kreativita a celkový vliv rodičů na formování naší osobnosti.


Pro otevřenou a nenásilnou komunikaci je důležité dobře navázat první kontakt – velkou roli hraje první oslovení, oční kontakt, pochvala a ocenění. Při každé komunikaci velmi dobře vážíme slova, kterými můžeme pomoci, ale také ublížit. Slušnost, tolerance, ohleduplnost a klid namísto nervozity a agrese mohou vzájemnou komunikaci zkvalitnit. Pokud se nám chce žák svěřit s nějakým problémem nebo i pokud se dopustil nějakého přestupku, je důležité mu naslouchat a empatizovat s ním, když popisuje konfliktní situaci, problém nebo stížnost ze svého pohledu. Obecně empatizujeme tak dlouho, dokud u partnera necítíme uvolnění napětí a pokud ani po výzvě nemá co dodat. Po celou dobu bychom neměli skákat do řeči ani jinak partnera přerušovat. Jediné, čím můžeme pomoci, je dávat najevo, že dobře chápeme to, co říká, parafrázováním jeho výpovědi. V žádném případě bychom neměli udělovat rady, oponovat nebo partnera zahrnout výčitkami. Pokud my sami promlouváme, popisujeme a sdílíme své pocity a potřeby, měli bychom se taktéž vyhnout jakémukoliv hodnocení.

 


 

 Pro učitele je to jedna z nejtěžších disciplín. Neměli bychom se schovávat za plurál nebo neurčitou osobu („nám/všem je nesympatický, ono se to nedá vysvětlit“). Měli bychom mluvit vždy jen za sebe a používat ich-formu. Obtížná situace nastává v rozhovoru v okamžiku, kdy není zachována jistá symetrie a není partnerovi poskytnut dostatečný prostor. Měli bychom se vyhnout tomu, abychom svým projevem partnera v rozhovoru zcela zatlačili do pozadí a vedli monolog. Toto zvláště platí pro vztah učitel–žák, protože učitel má většinou mocenskou převahu a dítě je zaskočeno tím, že by s učitelem mělo otevřeně hovořit. Někdy trvá hlavně starším dětem opravdu dlouho, než se bez zábran rozpovídají. Hovor můžeme po empatizování buď ukončit, abychom získali čas na rozmyšlenou, anebo můžeme pomocí čtyř kroků nenásilné komunikace nabídnout vlastní pohled na problém. Rozhovor, v němž žák dostane dostatek času a prostoru, nám může mimo jiné poskytnout i cennou zpětnou vazbu.


Otevřené, nenásilné komunikaci můžeme žáky učit od prvního dne setkání ve škole. Kromě každodenního kontaktu a učení vzorem můžeme zařazovat do výuky cvičení na sebepoznání, rozvoj empatie nebo nejrůznější argumentační a diskusní hry.

 


Nácvik parafrázování a argumentace

Jako příklad argumentačního cvičení, můžeme uvést např. hru pro a proti, při níž klademe skupině otázky, které v sobě zahrnují dva protikladné postoje: „Měli by mít žáci právo hodnotit své učitele? Měli by žáci ve škole nosit jednotné uniformy? Mělo by být na školách zakázáno nosit náboženské symboly? Měli bychom jako členská země EU přijmout společnou měnu euro?“ Debatující se rozdělí na dvě skupiny – pro a kontra a střídavě přinášejí argumenty obhajující jejich postoj. Pokud máme ve skupině část nerozhodnutých členů, stojí uprostřed a debatu sledují. Naslouchající skupina by vždy měla parafrázovat argument, který slyšela, a navázat vlastním protikladným argumentem. Po krátké výměně názorů (jedná se víceméně o bleskové diskuse se 2–3 argumenty na každé straně) diskusi přerušíme a zeptáme se nerozhodnutých, na jakou stranu by se po vyslechnutí argumentů přiklonili. Cílem hry není přetáhnout co nejvíce lidí na svou stranu, ale dokázat naslouchat protiargumentům, parafrázovat je a navazovat svým dalším argumentem. Cvičení je určeno spíše starším žákům, u mladších dětí se soustředíme spíše na procvičování rozdílů mezi argumentem a tvrzením.

 

Text pochází z publikace Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě.

 

 

Inspirace pro váš nákup:

Otevřená komunikace a řešení problémů ve tříděÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHDNový žák - cizinec v mé třídě

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9224

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka